برخورد بزرگی ممکن است باعث تفاوت اورانوس و نپتون شده باشد!!

شبیه‌سازیهای کامپیوتری نشان می‌دهد برخورد بزرگی می‌تواند تفاوت‌های زیاد غولهای یخی در منظومه‌ی شمسی را توضیح دهد.

به دلیل اینکه غولهای یخی جرمهای برابر و سایز و فاصله از خورشید یکسانی دارند، دانشمندان اغلب فکر می‌کنند آنها به شکل مشابهی شکل گرفتند اما این 2 سیاره خیلی تفاوت دارند که نشان می‌دهد آنها آنقدر مشابه نیستند که قبلا به نظر می‌رسیده است.

به جای آن هر غول یخی  می‌تواند حادثه منحصر به فرد و دراماتیکی را در گذشته تجربه کرده باشد که آنها را در 2 مسیر تکاملی متفاوتی قرار داده است و بیشتر از دانستن چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی، دانشمندان نیاز دارند بدانند که دقیقا چطور سیارات بیرونی به وجود آمده‌اند.

حالا تیمی از محققان از شبیه‌سازی کامپیوتری استفاده کرده‌اند که نشان دهند برخورد اجسام بزرگ سنگی می‌تواند منجر به ایجاد 2 سیاره متفاوت شود که احتمالا تفاوت آنها را توجیه می‌کند.

 

تفاوتهای غول‌های یخی

شاید مشهود ترین تفاوت بین غولهای یخی زاویه‌چرخشی آنها باشد. چرخش سیاره اورانوس 98 درجه نسبت به صفحه گردشی مدارش مورب است. در ضمن چرخش نپتون و اکثر سیارات دیگر منظومه‌ی شمسی با مدار گردشی‌شان هماهنگ است ( اگر چه ونوس برعکس سیارات دیگر می‌چرخد).

این دو غول یخی تفاوت‌های بیشتری هم دارند برای مثال نپتون به نظر می‌رسد مقداری منبع گرمایی در داخلش است در حالی که اورانوس احتمالا آن را ندارد.

مطالعات گذشته نشان داده است که یک برخورد عظیم ممکن است که مدار خم شده اورانوس را ایجاد کرده و همچنین مسئول بقیه‌ی تفاوتهای بین 2 غول یخی باشد. بنابراین کریستین  رین هاردت از دانشگاه زوریخ و محققان دیگر تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا شبیه‌سازی‌های 3 بعدی امروزی این ایده را می‌تواند حمایت کند یا خیر؟!

 

2 نوع برخورد!!

محققان فهمیدند اگر نپتون برخورد سر به سر با یک جسم سنگی بزرگ  را تجربه کرده باشد می‌تواند مقداری انرژی اضافه را در عمق سیاره ذخیره کند که در طول زمان کم کم به بیرون نشت کند. آنها فکر می‌کنند این امر می‌‌تواند منشا گرمای اضافه‌ داخل نپتون باشد.

برای اورانوس این مدلسازی نشان می‌دهد که ضربه‌ای مورب از یک شی سنگی دیگر این انحراف و همچنین این خصوصیات عجیب قمر آن را ایجاد کرده است. محققان  فکر می‌کنند که اقمار اورانوس احتمالا از دیسک غباری که اطراف سیاره وجود داشتند شکل گرفته است و مدل جدید نشان می‌دهد که این دیسک گردو غبار می‌تواند اضافات این انفجار خیره کننده باشد.

رین هاردت:” هیجان‌انگیز است که مدل‌های جدید این فرضیه را حمایت می‌کند”. او همچنین اظهار داشت آنها هنوز بسیار کار دارند تا این پروژه را تکمیل کنند. برای مثال محققان هنوز نیاز دارند تا این برخوردهای بالقوه در تشکیل منظومه شمسی را شبیه‌سازی کرده و ارتباط دهند و همچنین بدانند که چطور سیارات داخلی در طول زمان بیشتری تکامل پیدا کرده‌اند.

رین هاردت: “وقتی که تلاش می‌کنید بفهمید که چطور سیارات منظومه شمسی ما شکل گرفته است، درک تشکیل و تکامل اورانوس و نپتون تنها پازل گم شده نیست؛ اما در عین حال درک بهتری از تشکیل سیارات بیگانه مشاهده شده را در این جهان عظیم به ما می‌دهد.”

 

ترجمه:  جناب آقای پیمان نوروزی

منبع:

Uranus and Neptune’s differences might boil down to collisions

Giant impacts could explain the many differences between the ice giants of our solar system, computer simulations show.

http://www.astronomy.com/news/2020/02/uranus-and-neptunes-differences-might-boil-down-to-collisions

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *