چگونه می‌توانیم دنباله‌دار درخشان اطلس را مشاهده کنیم؟!

دنباله‌دار به تازگی کشف شده اطلس C / 2019 Y4 (ATLAS) هنوز به اندازه کافی روشن نیست که بتوان آن را با چشم غیرمسلح مشاهده کرد… . اما بالاخره روشن‌تر می شود آیا رصد این دنباله‌دار به خوبی پیش خواهد رفت یا تلاش بیخودی می‌باشد؟ برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مشاهده کنید.

تصویری زیبا از دنباله‌دار اطلس توسط افرین مورالس از Aguadilla، پورتوریکو. جسم مشخص شده یک کهکشان دوردست است.

دنباله‌داری اخیراً کشف شده است که توجه اخترشناسان و علاقه‌مندان را به آسمان جلب می‌کند زیرا در طی چند روز گذشته روشن‌تر از آنچه شده است که انتظار می‌رود. ستاره‌شناسان با استفاده از اطلس (آخرین سیستم هشدار دهنده برخورد سیارکی زمینی) در هاوایی دنباله‌دار C / 2019 Y4 (ATLAS) را در 28 دسامبر 2019 کشف کردند. این دنباله‌دار از اواسط ماه مارس، تقریباً شبیه یک ستاره با قدر 8 می‌درخشد – که هنوز برای چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست – اما در دسترس تلسکوپهای متوسط در آسمان تاریک می‌باشد. این دنباله‌دار در حال عبور از مدار مریخ است و به سیستم خورشیدی داخلی نزدیک می‌شود. هرچه به ما نزدیک‌تر می‌شود ، روشن‌تر می‌شود. نمودارهایی برای ناظران این دنباله‌دار در پایین این پست پیدا خواهید کرد.

دنباله‌دار اطلس باید به اندازه کافی روشن شود تا در دوربین دوچشمی به راحتی قابل مشاهده باشد، و شاید به اندازه کافی روشن باشد که با چشم غیرمسلح از مکانهایی با آسمان تاریک دیده شود.

فقط بدانید که دنباله‌دارها بسیارنامنظم و ذاتاً غیرقابل پیش‌بینی هستند! ما باید صبر کنیم تا ببینیم که دنباله‌دار چگونه ظاهر می‌شود.

ستاره‌شناس الساندرو مارچینی، مدیر رصدخانه نجوم در دانشگاه سینا در ایتالیا – که شمار کشته شدگان ویروس COVID-19 در آن روز گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است – شب گذشته این ویدئو را ارسال کرد. او نوشت:
من سعی می‌کنم از این دوره اضطراری سلامتی برای Covid-19، از کانال‌های اجتماعی برای سرگرمی افراد قرنطینه‌شده در خانه استفاده کنم. این شب من دنباله‌دار C / 2019 Y4 ATLAS را در جریان پخش مستقیم فیس بوک مشاهده کردم و تایم لپسی با استفاده از تصاویری ساخته‌ام که با تلسکوپ خود به دست آورده‌ام. امیدوارم همه چیز با شما خوب باشد.

Osservatorio Astronomico Università di Siena را در فیس بوک دنبال کنید:

La cometa ATLAS corre fra le stelle

La corsa fra le stelle della cometa ATLAS.Ecco la cometa ATLAS (C/2019 Y4) ripresa stasera dal nostro telescopio, durante la nostra diretta facebook. Quel piccolo batuffolo di luce è la cometa che a fine aprile potrebbe diventare visibile a occhio nudo! Stasera la cometa è distante 162 milioni di km dalla Terra, in avvicinamento. In questo video velocizzato potete vedere il chiaro spostamento della cometa fra le stelle in 70 minuti.. ? ☄️ ? .#cometa #comet #atlas #C2019Y4 #spazio #space #sistemasolare #solarsystem #astronomia #astrofisica #meccanicaceleste #astronomy #astrophysics #celestialmechanics #backyardastronomy #astronomiadacasa Music: Wayne Jones, "Under Cover".

Posted by Osservatorio Astronomico Università di Siena on Saturday, March 21, 2020

Osservatorio Astronomico Università di Siena را در YouTube دنبال کنید:

دنباله‌دار C / 2019 Y4 (ATLAS) در 23 می 2020 در نزدیکی کره زمین خواهد بود. دوره حضیض یا نزدیکترین حالت آن به خورشید در 31 می 2020 رخ خواهد داد.

اگر پیش‌بینی‌هاصحیح باشد، دنباله‌دار ATLAS ممکن است در حدود 1 می 2020 به قدر 5+ برسد. از نظر تئوری به اندازه کافی روشن است که با چشم آن را بینیم، اما فازی بودن دنباله‌دارهای ضعیف می‌تواند باعث شود که نسبتاً روشن نباشد.

بعد از آن دنباله‌دار چقدر روشن خواهد شد؟
تخمین میزان اوج روشنایی دنباله‌دار اطلس از قدر +2 تا -6 در طول حضیض یا نزدیکترین حالتش به خورشید است، اما لطفاً بدانید که بسیاری از دنباله‌دارها، هرگز به درخشندگی مورد انتظار خود نمی‌رسند. ما باید صبر کنیم و ببینیم.

مدار دنباله‌دار C / 2019 Y4 (ATLAS) از NASA / JPL.

دنباله‌دار چقدر به سیاره ما نزدیک خواهد شد؟ بازدیدکننده آسمانی با مسافتی زیاد و در حدود 72610769 میلیون مایلی (116855706کیلومتر) از ما فاصله خواهد داشت.

دنباله‌دار C / 2019 Y4 (ATLAS) بسیار نزدیک خورشید خواهد بود، بنابراین ممکن است به اندازه کافی روشن شود تا با چشم غیرمسلح دیده شود.

در حدود 23517819 مایلی (37848261 کیلومتری) خورشید می‌گذرد، که از مدار بیضوی عطارد (به طور میانگین در حدود 36 میلیون مایلی یا 57.9 میلیون کیلومتر) به ستاره ما نزدیکتر است.

محاسبات NASA / JPL نشان می‌دهد که دنباله‌دار اطلس حدود 25/ 6 سال طول می‌کشد تا مدار خود را در اطراف خورشید بپیماید. مشاهدات نشان می‌دهد که این مدار مشابه با دنباله‌دار بزرک 1844 ( (Great Comet of 1844می‌باشد که نشان می‌دهد دنباله‌دار اطلس ممکن است قطعه‌ای از همان دنباله دار 1844 باشد.

آیا اطلس به خوبی دیده خواهد شد؟ بیایید در هر صورت، دقیقا مراقب آن باشیم!

در اینجا چند نمودار برای شما آورده شده است.

موقعیت دنباله‌دار C / 2019 Y4 (ATLAS) در اواخر مارس 2020. در اواخر ماه مارس، برای مشاهده این دنباله‌دار به یک تلسکوپ کوچک یا متوسط نیاز دارید، اما ممکن است خیلی زود با دوربین دوچشمی مشاهده شود! تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

موقعیت دنباله‌دار C / 2019 Y4 (ATLAS) در اواخر مارس 2020. در اواخر ماه مارس، برای مشاهده این دنباله‌دار به یک تلسکوپ کوچک یا متوسط نیاز دارید، اما ممکن است خیلی زود با دوربین دوچشمی مشاهده شود! تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

موقعیت دنباله‌دار C / 2019 Y4 (ATLAS) در اوایل آوریل 2020. تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

موقعیت مکانی دنباله‌دار C / 2019 Y4 (ATLAS) در تاریخ 15 آوریل 2020 ، تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

موقعیت مکانی دنباله‌دار C / 2019 Y4 (ATLAS) در تاریخ 30 آوریل 2020 ، تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

تا 15 می 2020 ، دنباله دار C / 2019 Y4 (ATLAS) به طور فزاینده‌ای به افق شمال غربی نزدیکتر می‌شود. در آن زمان ممکن است به اندازه کافی روشن باشد که به راحتی با دوربینهای دوچشمی یا حتی با چشم غیرمسلح به راحتی دیده شود! تصویر توسط ادی ایریزاری با استفاده از Stellarium.

ترجمه: سارا سیدحاتمی
منبع:
How to see bright Comet ATLAS
Posted by Eddie Irizarry in SPACE | March 22, 2020

Is bright Comet ATLAS disintegrating?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *