پرش ستاره‌ای  از جبار به سیاره نهم

 

 ستاره‌شناسان در جستجوی سیاره فرضی نهم در آسمان پرستاره هستند. می‌توانید از صورت فلکی شکارچی استفاده کنید تا مکان تقریبی مورد نظر را به شما نشان دهد.

 

 

تصویر بالا: مسیر احتمالی سیاره فرضی 9 ، از ویکی‌مدیا

 

 

امشب، اجازه دهید صورت فلکی شکارچی موقعیت تقریبی سیاره فرضی 9 را در آسمان پرستاره را نشان دهد. از هم اکنون، هنوز هیچ‌کس این سیاره منظومه شمسی را ندیده است، که گاهی اوقات سیاره X نامیده می‌شود. اگر وجود داشته باشد، بسیار بزرگ و بسیار دور است. اما – هنوز هم در فرضیه – دلایلی وجود دارد که باور کنیم این سیاره وجود دارد (و دلایلی برای اعتقاد به اینکه وجود ندارد) و بنابراین برای اخترشناسان و دانشمندان شهروندی … این شکار برای چندین سال ادامه داشته است.

 

دو ستاره‌شناس کالتک – مایک براون و کنستانتین باتیجین – ادعا می‌کنند که شواهد نظری محکمی برای نهمین سیاره بزرگ در منظومه شمسی بیرونی دارند که در یک مدار عجیب و غریب حرکت می‌کند. با این حال، اخیراً، برخی از ستاره‌شناسان توضیحاتی برای داده‌های خود ارائه داده‌اند و گفتند که نیازی به حضور یک سیاره نهم نیست.

 

اخترشناس، اسکات اس. شپرد حدس می‌زند كه این سیاره ممكن است در جایی با قدر 23 و 25  بدرخشد و این جهان را در حدود 6 تا 40 میلیون بار ضعیف‌تر از ضعیف‌ترین جسم آسمانی می‌داند که با چشم غیرمسلح قابل دیدن می‌باشد.

 

با این وجود، جالب است که مکانی را در آسمان تصور کنید که ستاره‌شناسان در جستجوی سیاره 9 هستند.

 

نمودار آسمان در بالای این پست آن مکان را نشان می‌دهد. این نمودار که از ویکی‌مدیا به اشتراک گذاشته شده است، مسیر احتمالی سیاره 9 را در سرتاسر آسمان ما، در مقابل ستاره‌های پس زمینه، از سالهای 1000 تا 3000 A.D نشان می‌دهد.

 

اگرچه این جهان اگر وجود داشته باشد، فراتر از محدوده تلسکوپ‌های حیاط خلوت ما است، ما هنوز هم می‌توانیم از صورت فلکی شکارچی تا مکان احتمالی سیاره 9 در آسمان پرستاره به روش پرش ستاره‌ای حرکت کنیم.

 

از سراسر جهان در این زمان از سال، صورت فلکی شکارچی در سرسو در حدود نیمه شب به وقت محلی بالا می‌آید. در عرض جغرافیایی میانی نیمکره شمالی، اوریون در نیمه شب در آسمان جنوب ظاهر می‌شود. از خط استوا، شکارچی در سرسو واقع شده است و از مناطق معتدل در نیمکره جنوبی، یک شکارچی “وارونه” در آسمان شمالی می‌درخشد.

 

برخی از شما ممکن است بدانید که چگونه از کمربند شکارچی تا الدبران، درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی ثور، به صورت پرش ستاره‌ای حرکت کنید. اگر اینطور نیست، به نمودار آسمان در بخش زیر مراجعه کنید. پس از پیدا کردن الدبران، تقریباً مکان پیشنهادی سیاره 9 را پیدا کرده‌اید ، که – اگر وجود داشته باشد و اگر اخترشناسان در مورد مکان آن در منظومه شمسی ما درست حدس زده باشند – تخمین زده می‌شود که مستقیماً در شرق کمربند شکارچی مستقر می‌باشد و مستقیماً در جنوب ستاره الدبران قرار دارد.

از کمربند شکارچی استفاده کنید تا ستاره الدبران را به صورت پرش ستاره‌ای پیدا کنید.

 

ستاره‌شناسان کالتچ برای اولین‌بار وجود سیاره 9 فرضی را در 20 ژانویه 2016 اعلام کردند. آنچه که آنها “شواهد نظری محکم” برای وجود یک سیاره غول‌پیکر نامیدند – نهمین سیاره بزرگ در منظومه شمسی بیرونی. آنها سپس آن را سیاره 9 نامیدند و گفتند که امیدوارند ستاره‌شناسان دیگر نیز به جستجوی آن بپردازند.

 

اگر این سیاره وجود داشته باشد، تقریباً 10 برابر زمین است و به طور متوسط ​​حدود 20 بار از خورشید دورتر از نپتون قرار دارد که در حال حاضر هشتمین سیاره بزرگ است و به دور خورشید با فاصله متوسط ​​2.8 بیلیون مایل در مدار می‌گردد ( 4.5 بیلیون کیلومتر).

 

اخترشناسان می‌گویند که این سیاره جدید بین 10000 تا 20000 سال طول می‌کشد تا تنها یک دور کامل در اطراف خورشید بگردد.

مدار 6 جسم فرانپتونی (به رنگ ارغوانی)، همه به طرز مرموزی در یک جهت قرار گرفته‌اند. این مدارها توسط اخترشناسان کالتک برای فرضیه سیاره 9 (به رنگ نارنجی) مورد استفاده قرار گرفتند. تصویر از  Caltech / R. Hurt (IPAC).

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Star-hop from Orion to Planet 9

Posted by Bruce McClure in TONIGHT | January 30, 2020

https://earthsky.org/tonight/star-hop-from-orion-to-planet-9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *