10 داستان فضایی مورد علاقه ستاره شناسی در سال 2019

از اولین عکس افق رویداد سیاه چاله تا کشف عجیب هابل، سیاره شبیه توپ فوتبال آمریکایی، این داستان‌ها بیشترین توجه را در میان خوانندگان به خود جلب کرده‌اند.

منتشر شده در جمعه 27 دسامبر 2019

1- آب در اتمسفر یک ابر زمین قابل سکونت برای اولین بار پیدا شد
سیاره‌ی فراخورشیدی که به دور یک ستاره‌ی سرخ کوتوله‌ی نسبتا آرام در گردش می‌باشد، بهترین کاندیدا برای سکونت‌پذیری است.

2- معمای انسلادوس
این قمر کوچک زحل با ارزشترین تکه از یک ایالت واقعی در منظومه‌ی شمسی است.

3-افق‌های نو از پرواز نزدیک MU69 جان سالم به در برد.
این جسم که قبلا به عنوان اولتیما تولی شناخته میشد، حالا به طور رسمی آروکوث نامگذاری شده است، این پرواز نزدیک از منطقه‌ی مشخص شده دورترین شی‌ای است که یک وسیله‌ی دست‌ساز بشر تا به حال ملاقات کرده است.

4-ناسا سیستم‌های وویجر 2 را خاموش کرده است که انرژی‌اش را برای مسیر طولانی در فضای بین‌ستاره‌ای ذخیره کند. ویجر 2 بیشتر از 40 سال بعد از پرتاب همچنان با قدرت پیش می‌رود.

5- سیارکی بزرگ بین زمین و ماه قفل شده است
ستاره‌شناسان سیارکی را که تقریبا بالای سر ما بوده است را ندیده بودند اما این صخره فضایی بدون خطر از کنار ما رد شد.

6- هابل یک سیاره‌ی شبیه توپ فوتبال را شناسایی کرد که فلز سنگینی از خودش به فضا نشت میدهد.
سیاره‌ای که اتمسفر فوقانی‌اش به اندازه 10 برابر گرمتر از هر دنیایی است که تاکنون اندازه گرفته شده است. ستاره‌شناسان فکر میکنند که این امر باعث میشود که فلزات سنگین به بیرون سیاره انتشار یابند.

7- دومین کهکشان روح مانند کشف شده بدون ماده‌ی تاریک برای اولین بار تایید شد.
با پیدا کردن 2 کهکشان که شدیدا از نظر ماده تاریک تهی هستند، محققان یک مورد قانع کننده را برای وجود ماده‌ی مرموزی به دست آوردند.

8- ستاره‌های نوزادی پیدا شدند که دیسک تشکیل سیاره‌ای را به طرز عجیبی تاب میدهند.
با تشکر از دید بینظیر به اولین مراحل زندگی ستاره‌های دوتایی، محققان نگاهی به تشکیل پیچیده‌ی متداولترین گروه‌های ستاره‌ای انداختند.

9- سحابی خرچنگ زمین را با بیشترین انرژی فوتونهاییکه تا حالا ثبت شده است، بمباران کرده است .
دانشمندان هنوز دقیقا از منشا اشعه‌های گامای بسیار پرقدرتی که هزاران سال نوری دورتر هستند مطمئن نیستند.

10- تلسکوپ افق رویداد اولین عکس از سیاه چاله را به ما داد!!
بعد از دهه‌ها تئوری سازی درباره‌ی احتمال گرفتن تصویر از سیاه‌چاله، ستاره‌شناسان نهایتا موفق به انجام این کار شدند. نتایج حاصل از این بررسی، بینش تازه‌ای در مورد اشیاء اسرارآمیز ارائه می‌دهد.
ترجمه جناب اقای پیمان نوروزی