راهنمای سیارات درخشان آسمان ماه ژانویه

 اجداد و نیاکان ما در گذشته بدون هیچ ابزار اپکتیکی و تنها با چشم غیرمسلح قادر به تماشای پنج سیاره سامانه خورشیدی بوده‌اند. پس از گذشت قرن‌ها شرایط تغییر نکرده و ما نیز می‌توانیم از تماشای آن پنج سیاره لذت ببریم!

سیاره تیر:

می‌توانید اواخر ماه ژانویه (26 ژانویه) پس از غروب خورشید در نزدیکی هلال افزاینده ماه به تماشای سیاره گریزپای عطارد بنشینید! این سیاره تا هرچه در عرض‌های جغرافیایی شمالی باشید، شانس تماشای آن افزایش می‌یابد. در عرض‌های جغرافیایی نیمه شمالی نیز سیاره تیر یک ساعت پس تز غروب خورشید، غروب خواهد کرد. تا سه هفته ابتدایی ماه فوریه نیز فرصت تماشای این سیاره در آسمان شامگاهی وجود دارد؛ 14 فوریه نیز تیر به بیشترین کشیدگی شرقی نسبت به خورشید (18 درجه) می‌رسد.

 

سیاره ناهید:

سیاره پرفروغ‌ ناهید، آسمان تمام شب‌های ماه ژانویه را روشن می‌کند. شامگاه 27 و 28 ژانویه نیز هلال افزاینده جوان ماه در نزدیکی سومین جرم پرنور آسمان قرار خواهد گرفت. اگرچه ساکنین نواحی عرض‌های شمالی برای تماشای این سیاره موقعیت بهتری دارند اما ساکنین تمامی نواحی زمین می‌توانند شاهد آن باشند. در ابتدا و انتهای ماه ژانویه سیاره ناهید به ترتیب 2 و 3ساعت پس از غروب خورشید غروب می‌کند.

سیاره بهرام:

سیاره سرخ فام بهرام در ماه ژانویه 3 ساعت پیش از طلوع خورشید طلوع می‌کند. این سیاره در ماه‌های ژانویه، فوریه، مارس و آپریل در آسمان صبحگاهی می‌درخشد! این سیاره 13 اکتبر 2020 به مقابله رسیده و بسیار درخشان خواهد بود. سپیده دم 20 ژانویه می‌توانید از ماه پیر برای یافتن چهارمین سیاره سامانه خورشیدی کمک بگیرید.

سیاره هرمز:

پادشاه سیارات نیز تمام طول ماه ژانویه در آسمان صبحگاهی قابل مشاهده می‌باشد؛ ابتدای ماه ژانویه تماشای این سیاره در نزدیکی نور خورشید دشوار بوده اما رفته رفته از خورشید فاصله گرفته و پیش از طلوع خورشید بالاتر از افق دیده می‌شود. سپیده دم 20، 21 و 22 ژانویه برای تماشای غول گازی سامانه خورشیدی از هلال کاهنده ماه کمک بگیرید. اواسط ماه ژانویه هرمز 50 دقیقه پیش طلوع خورشید طلوع می‌کند و تا آخر ماه این زمان به یک ساعت و نیم نیز می‌رسد. فوریه 2020 نیز شاهد درخشش این سیاره در آسمان صبحگاهی خواهیم بود.

سیاره کیوان:

عروس سامانه خورشیدی 13 ژانویه 2020 مستقیما از مقابل خورشید عبور خواهد کرد و از آسمان شامگاهی به آسمان صبحگاهی منتقل خواهد شد. برای تماشای این سیاره بسیار زیبا باید تا فوریه 2020 منتظر بمانید!

 

Skywatcher, by Predrag Agatonovic.

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

January 2020 guide to the bright planets

Posted by Bruce McClure and Deborah Byrd in ASTRONOMY ESSENTIALS | January 2, 2020

https://earthsky.org/astronomy-essentials/visible-planets-tonight-mars-jupiter-venus-saturn-mercury

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *