دانشمندان نوع جدیدی از انفجار در سطح خورشید را مشاهده کردند

 

 فیلمی از ناسا نوع جدیدی از انفجار مشاهده شده از خورشید را توضیح می‌دهد.

نوع جدیدی از انفجار مغناطیسی به نام اتصال مجدد مغناطیسی اجباری، برای اولین بار در تصاویر مربوط به فضاپیمای SDO ناسا مشاهده شد. در این نوشته در مورد این فیلم زیبا اطلاعات بیشتری بدست می‌آورید.

ناسا در هفدهم دسامبر سال 2019 اعلام کرد که رصدخانه خورشیدی (SDO) نوعی انفجار مغناطیسی را بر روی خورشید مشاهده کرده است که دانشمندان قبلاً هرگز چیزی شبیه آن را ندیده بودند. این فضاپیما هنگام انفجار یک حلقه بزرگ از مواد فورانی در سطح خورشید را مشاهده کرد که شروع به سقوط به سطح خودش کرد. قبل از رسیدن به سطح، زبانه خورشیدی به خطوط میدان مغناطیسی رسید و باعث انفجار مغناطیسی شد. ناسا در بیانیه‌ای توضیح داد:

 

دانشمندان قبلاً شاهد انفجارو بازآرایی خطوط میدان مغناطیسی درهم تنیده بر روی خورشید – روندی موسوم به اتصال مغناطیسی بودند – اما هرگز چنین چیزی مشاهده نکرده نبودند. این مشاهدات، که یک نظریه چند ساله را تأیید می‌کند، ممکن است دانشمندان را به درک یک راز اصلی در مورد اتمسفر خورشید، پیش بینی بهتر آب و هوا در فضا و همچنین  پیشرفت در همجوشی کنترل شده و آزمایش‌های پلاسمای آزمایشگاهی رهنمون کند.

 

بنابراین نوع جدید انفجار مغناطیسی – به نام اتصال مجدد مغناطیسی اجباری – کاملاً غیرمنتظره نبود، اما تاکنون فقط به صورت تئوری بوده است. این نوع انفجار برای اولین بار در 15 سال پیش به صورت تئوری بیان شد.

 

مشاهدات جدید 17 دسامبر در مجله اخترفیزیک منتشر شد.

 

درباره یافته‌های جدید ناسا بیشتر بخوانید:

https://www.nasa.gov/feature/goddard/2019/nasa-s-sdo-sees-new-kind-of-magnetic-explosion-on-sun/

زبانه خورشیدی  یک ویژگی بزرگ و شاخصی است که به بیرون از سطح خورشید می‌رسد. زبانه‌ها به سطح خورشید در این عکس رسیده و به بیرون اتسمفر گرم بیرونی خورشید گسترش می‌یابند که تاج گفته می‌شود.

زبانه‌ها در مقاطع زمانی تقریباً یک روزه  شکل می‌گیرد و زبانه‌های ممتد ممکن است برای چند ماه در تاج باقی بماند. این تصویر در مارس 2010 ، یک زبانه خورشیدی را نشان می‌دهد و زمین برای مقیاس در نظر گرفته شده است. تصویر از ناسا / SDO.

 

این تصویر خورشید را در تاریخ 3 می 2012 نشان می‌دهد ، در حالی که کادر مشخص شده رویداد اتصال مجدد را نشان می‌دهد كه توسط ابزار اتمسفری SDO قابل مشاهده است. تصویر از  NASA / SDO / Abhishek Srivastava / IIT (BHU).

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Scientists see a new kind of explosion on the sun

Posted by Eleanor Imster in SPACE | December 19, 2019

https://earthsky.org/space/new-kind-of-explosion-on-sun-video

https://www.nasa.gov/feature/goddard/2019/nasa-s-sdo-sees-new-kind-of-magnetic-explosion-on-sun

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *