خود را برای دیدن شهابهای دبی آماده کنید!!

 اگر می‌خواهید بارش شهابی دبی را تماشا کنید، جایی را پیدا کنید که بتوانید در آن اردو بزنید. لباس گرم بپوشید! و برنامه‌ریزی کنید چندین ساعت را در زیر آسمان تاریک پشت سر بگذارید. ساعات پیش از طلوع آفتاب معمولاً مطلوب‌ترین ساعات برای رویت این بارش است.

 بارش شهابی دبی، یکی از بارشهای کوچک سال به شمار می‌رود، که در اوج فعالیت خود به ZHR تقریبی ۱۵ شهاب در ساعت می‌رسد. شهاب هاي اين بارش با سرعت زمين گراي ۳۳ کيلومتر بر ثانيه جزو کم‌سرعت‌ترین شهاب هاي آسمان زمين محسوب ميشوند و بصورت خرامان آسمان را طی می کنند. مولد اين بارش شهابي ، دنباله داري به نام تاتل است (۸P/Tuttle) . و میل کانون این بارش +۷۶ درجه و بعد ۱۴ ساعت و ۲۸ دقیقه است. ا اما اوضاع بارش امسال به کلی فرق کرده است.

 این بارش از حدود 17 تا 26 دسامبر هر سال ادامه دارد. در سال 2019 بسته به منطقه زمانی شما، در 21 یا 22 دسامبر (26 آذر تا 4 دی) ادامه دارد. اوج بارش احتمالاً صبح روز 22 دسامبر (شب 30 آذر و صبح یک دی‌ماه) است.

 به طور کلی، شهابهای دبی زیاد مشهور نیستند و احتمالاً در یک آسمان تاریک 5 تا 10 شهاب در ساعت را بتوانید ببینید. در موارد نادر، طوفان 100 یا بیشتر شهاب در ساعت در بعضی مواقع در طول قرن گذشته مشاهده شده است.

 نمودار  بالای صفحه صورتواره‌های آبگردان بزرگ و کوچک را در صورتهای فلکی دب‌اکبر و دب‌اصغر نشان می‌دهد که این بارش به نام آنها نامگذاری شده است. اگر از نیمکره شمالی به آسمان نگاه کنید، حوالی ساعت 1 به خوبی آبگردان بزرگ را در شمال-شمال شرقی پیدا خواهید کرد. این ساعت زمانی می‌باشد که شما می‌خواهید شروع به تماشای این بارش شهابی کنید.

 در سال 2019 ، در اوج این بارش، ماه در حال طلوع است. صبح‌های 18 یا 19 دسامبر در آسمان صبحگاهی خواهد بود، اما تا زمان اوج بارش شهابی در صبح 22 یا 23 دسامبر، ماه به صورت یک هلال نازک قابل رویت خواهد بود.

آتش بازی یک شهاب بسیار درخشان. الیوت هرمان در توسان در 18 دسامبر 2016 این تصویر را گرفت.

 رویت این بارش برای ناظران نیمکره جنوبی عالی نیست. باید بسیار دورتر از شمال گنبد آسمان قرار داشته باشد تا کانون بارش آن به راحتی از عرض جغرافیایی معتدل در نیمکره جنوبی قابل مشاهده باشد. همانطور که می‌دانید، تمام بارشهای شهاب سالانه دارای کانون بارشی در گنبد آسمان ما هستند. بارشها معمولاً نامهای خود را از صورتهای فلکی کانون بارش خود می‌گیرند. اگر مسیر شهابهای آرام در حال حرکت دبی را به عقب ردیابی کنید، به نظر می‌رسد که از بخشی از آسمان مربوط به ستاره کوکب نزدیک صورتواره آبگردان کوچک می‌آیند. بتا خرس کوچک یا کوکب شمالی (Kochab) دومین ستاره پرنور در صورت فلکی خرس کوچک می‌باشد. این ستاره به همراه فرقد (گاما خرس کوچک یا Pherkad) از حدود سال ۲۰۰۰ پیش از میلاد تا سال ۵۰۰ میلادی نزدیک‌ترین ستاره‌ها به قطب شمال بود‌ند که به خاطر انحراف محوری کره زمین تغییر کرده است و در حال حاضر جُدَی ستاره قطبی می‌باشد.

کوکب و فرقد به عنوان ستاره دوقلوی قطبی از حدود 1500 الی 500 سال قبل از میلاد بوده است. آنها هنوز هم گاهگاهی  نگهبانهای قطب نامیده می‌شوند.

کوکب در حدود 126 سال نوری فاصله دورتر قرار دارد. فرقد با فاصله بیشتر در حدود 480 سال نوری تخمین زده می‌شود. ستاره قطبی کمی بیشتر از 400 سال نوری فاصله دارد.

 برای کسب اطلاعات در مورد زمان بارش نسبت به موقعیت جغرافیایی خودتان می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

https://www.timeanddate.com/astronomy/meteor-shower/ursids.html

 امسال با توجه به اینکه هلال ماه بسیار کوچک است، نور آن نمی تواند مزاحمتی برای منجمان و علاقمندان به علم نجوم و مشاهده کیهان ایجاد کند، پس اگر دوست دارید این رخداد کیهانی زیبا را تماشا کنید، پیشنهاد می کنیم بعد از نیمه شب در جایی تاریک و به دور از شهر به آسمان چشم بدوزید. با وجود اینکه منشاء این شهاب باران از صورت فلکی دب اصغر یا همان به فارسی خرس کوچک است، در هر جای آسمان می توان انتظار مشاهده شهاب باران را داشت.

 به عبارت دیگر، آبگردان کوچک به صورت پیرا قطبی در تمام طول شب در طول و عرض جغرافیایی بسیار دور در آسمان قرار دارد. شما می‌توانید ستاره کوکب را در زیر ستاره قطبی، ستاره شمالی یا پولاریس پیدا کنید. کوکب (و همه ستاره‌های آبگردان کوچک) در طول شب به دور ستاره پولاریس در جهت خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌گردند، این ستاره در ساعتهای قبل از طلوع آفتاب به نقطه اوج خود می‌رسد و این امر برای تماشای بارش شهابی حائز اهمیت است، زیرا هرچه ارتفاع کانون بارش در آسمان شما بیشتر باشد، شهاب بیشتری را مشاهده خواهید کرد. بنابراین برای بارش شهابی دبی – همانند بسیاری از بارشهای شهابی – بهترین زمان برای تماشای بارش ساعات قبل از طلوع آفتاب است.

 

بیشتر بخوانید:

https://earthsky.org/brightest-stars/kochab-and-pherkad-guard-the-north-celestial-pole

 

کانون بارش شهابی دبی در نزدیکی ستاره کوکب در آبگردان کوچک می‌باشد. ستاره پولاریس نیز بخشی از آبگردان کوچک است. آبگردان کوچک را پیدا نمی کنید؟ از آبگردان بزرگ برای پیدا کردن آن استفاده کنید! مهم نیست که در چه زمانی از سال به سر می‌برید ، دو ستاره بیرونی در کاسه آبگردان بزرگ همیشه به پولاریس اشاره می‌کنند که انتهای دسته آبگردان کوچک است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Start watching for Ursid meteors

Posted by Deborah Byrd in TONIGHT | December 17, 2019

https://earthsky.org/tonight/ursid-meteor-shower-active-around-wintter-sosltic

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *