ستاره شناسان دانشگاه “مری‌لند” با استفاده از داده‌های ماهواره TESS ناسا انیمیشنی از فوران یخ، گاز و غبار از دنباله دار 46P/wirtanen تهیه کردند.

ماهواره TESS هر بخش از آسمان را به مدت یک ماه بدون هیچ وقفه‌ای رصد می‌کنند. دنباله‌دارها در مسیر خود به دور خورشید ممکن است از درون میدان دید این ماهواره نیز عبور کنند. سال 2018 دنباله‌دار 46P/wirtanen از نزدیکی زمین عبور کرده و گزینه مناسبی برای توسط ماهواره TESS بوده است. در حالت عادی یخ‌های سطح یک دنباله‌دار تحت تاثیر نور خورشید تبخیر شده و باعث تشکیل گیسوی دنباله‌دار می‌شود. برخی اوقات نیز دنباله‌دارها تحت تاثیر عواملی چون شرایط سطح‌شان انفجاری ناگهانی خواهند داشت. مطالعه مراحل ابتدایی این انفحارها به درک شرایط گرمایی و فیزیکی این اجرام کمک می‌کند.


انفجار این دنباله‌دار 26 سپتامبر 2018 طی دو فاز اتفاق افتاده است؛ فاز نخست یک ساعت به طول انجامیده اما فاز دوم هشت ساعت بوده است؛ در فاز دوم گرد و غبارها به آرامی پخش شده‌اند و در اثر بازتاب نور خورشید ابری درخشان به وجود آورده‌اند. پس از اینکه دنباله‌دار به بیشترین حد درخشش خود رسید به آرامی طی دو هفته ناپدید شد. ماهواره TESS به مدت 20 روز این دنباله‌دار را مورد بررسی قرار داده است و ستاره‌شناسان قادر به بررسی تغییرات درخشندگی آن بودند. محققان تخمین می‌زنند طی این انفجار نزدیک به یک میلیون کیلوگرم از وزن دنباله‌دار کاسته شده باشد که می‌تواند یک دهانه با پهنای 20 متر بر روی آن ایجاد کرده باشد.
اگرچه تیم پژوهش به نتایج جالب و عجیبی دست یافته‌اند اما تحقیقات بیشتر بر روی این دنباله‌دار و سایر دنباله‌دارها برای درک بهتر شرایط انفجار آن‌ها ادامه‌خواهد داشت.

 

ترجمه:

سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

https://phys.org/news/2019-12-nasa-exoplanet-hunting-mission-natural-comet.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *