راهنمای یافتن سیارات درخشان در آسمان ماه دسامبر

تمامی سیارات سامانه خورشیدی که با چشم غیرمسلح از زمان باستان و توسط اجداد ما شناسایی شده اند را سیارات درخشان می‌نامیم.
سیارات هرمز، ناهید و کیوان پس از غروب خورشید در سمت غرب آسمان قابل مشاهده می‌باشند؛ ناهید هر روز رو به بالا به سمت سیاره کیوان حرکت میکند تا دهم دسامبر به مقارنه برسند. با آغاز ماه دسامبر شاهد دو سیاره تیر و بهرام در سمت شرق آسمان صبحگاهی خواهیم بود.

سیاره ناهید:
پرنورترین سیاره آسمان طی چندین هفته متوالی در آسمان شامگاهی درخشیده و در آسمان نیمکره شمالی بالای افق غربی و پایین‌تر از سیارات هرمز و کیوان قرار گرفته است. این سیاره در ماه دسامبر رو به بالا حرکت کرده و درخشان‌تر می‌شود. دهم دسامبر نیز شاهد مقارنه الهه عشق و زیبایی با سیاره کیوان خواهیم بود. نیمه دوم ماه دسامبر ناهید بالاتر از سیارات هرمز و کیوان قرار خواهد گرفت. این سیاره به درخشیدن در آسمان شامگاهی در بخش ابتدایی سال 2020 نیز ادامه خواهد داد. ابتدای ماه دسامبر ناهید دو ساعت پس از غروب خورشید در بخش‌هایی با عرض جغرافیایی نیمه شمالی غروب می‌کند.
28 دسامبر نیز می‌توان شاهد هلال افزاینده ماه در کنار ناهید بود.

سیاره هرمز:
دومین سیاره درخشان آسمان در افق غربی آسمان شامگاهی قابل مشاهده می‌باشد. از هفته دوم دسامبر به بعد این سیاره به خورشید نزدیک‌تر شده و برای مشاهده آن احتمالا به یک دوربین دوچشمی نیاز می‌باشد و از اواسط این ماه قابل مشاهده نمی‌باشد. در آسمان سراسر زمین این سیاره یک ساعت پس از غروب خورشید غروب کرده و از اواخر این ماه از آسمان شامگاهی به آسمان صبحگاهی منتقل شده و احتمالا از اواخر ژانویه 2020 پیش از طلوع خورشید در سمت شرق آسمان قابل مشاهده می‌باشد.

سیاره کیوان:
عروس سامانه خورشیدی با قدری نزدیک به یک در سمت غرب آسمان شامگاهی خودنمایی می‌کند؛ پیش از دهه اول دسامبر کیوان بالاتر از ناهید قرار میگیرد اما پس از مقارنه، سیاره کیوان به افق نزدیک‌تر می‌شود. در اواخر این ماه نیز کیوان در افق قرار گرفته و تماشای آن بسیار سخت می‌باشد. این سیاره نیز پس از عبور از پشت خورشید، از فوریه 2020 به آسمان صبحگاهی قدم میگذارد. بیست و هفتم دسامبر چشمان خود را با یافتن هلال ماه نو و سیاره کیوان در افق غربی آسمان شامگاهی به چالش بکشید!

سیاره تیر (عُطارِد):
داخلی‌ترین سیاره سامانه خورشیدی اخیرا در آسمان صبحگاهی به بیشترین جدایی زاویه با خورشید رسیده است؛ دو هفته نخست ماه دسامبر این سیاره در آسمان صبحگاهی به خوبی دیده می‌شود. اگر یک ساعت پیش از طلوع خورشید به سمت شرق آسمان بنگرید شاهد هم‌خطی این سیاره با ستاره اسپیکا (سماک اعزل) خواهید بود.

سیاره بهرام:
از آسمان سراسر زمین، شاهد طلوع سیاره سرخ‌فام بهرام پیش از سپیده دم خواهید بود. در بخش‌هایی با عرض نیمه شمالیو در ابتدای ماه دسامبر بهرام 1 الی 2 ساعت پیش از طلوع خورشید به آسمان قدم می‌گذارد و رفته رفته تا پایان ماه این زمان به 3 ساعت می‌رسد.

ترجمه سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

April 2020 guide to the bright planets

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *