سیاه‌چاله‌ای، یک ستاره دوردست را تکه تکه کرده است

جدیدترین شکارچی سیارات ناسا، فضاپیمای تس (TESS)  مرگ یک ستاره خورشیدسان که به یک اَبَر سیاه‌چاله نزدیک شده را ثبت کرده است.

دانشمندان نابودی یک ستاره توسط یک سیاه‌چاله را رویداد اختلال امواج می‌نامند.

ماه ژانویه تیمی از ستاره‌شناسان بین‌المللی به دنبال یافتن سوپرنوا در کهکشان‌های دوردست بودند که تلسکوپ آفریقای جنوبی برای اولین بار داده‌های جرمی که درخشش آن رو به افزایش بود را ثبت کرد. یک شب مشخص تلسکوپ شیلی و سایر تلسکوپ‌های سراسر جهان سیاه‌چاله مرکزی کهکشان مورد نظر را بررسی کردند؛ این دیتاگیری همزمان به ستاره‌شناسان امکان بررسی سرعت و ترکیبات شیمیایی مواد خارج شده از ستاره را به وجود آورد. خوشبختانه فضاپیمای TESS نیز در حال بررسی همان ناحیه از آسمان بود. ستاره‌شناسان به کمک‌های داده‌های زمینی و فضایی متوجه شدند که این جرم درخشنده ستاره‌ای است که توسط یک سیاه‌چاله در حال نابودی می‌باشد.

این رویداد بسیار نادر می‌باشد؛ برلی نثال در کهکشانی به اندازه کهکشان راه شیری چنین رویدادی هر 10000 تا 100000 سال یکبار روی می‌دهد. یکی از دلایل آن این است که نزدیک شدن یک ستاره به یک سیاه‌چاله اتفاق رایجی نیست؛ برای اینکه یک ستاره تحث تاثیر یک سیا‌‌ه‌چاله قرار بگیرد باید حداقل از فاصله 150 میلیون کیلومتری آن عبور کند. (فاصله میان خورشید و زمین)

تصور کنید بالای یک آسمان‌خراش ایستاده‌اید؛ از یک قطره آب به سمت پایین می‌اندازید. یافتن این قطره آب به اندازه یافتن رویداد اختلال موجی در کهکشان‌ها دشوار می‌باشد. تاکنون تنها 40  رویداد اختلال موجی کشف شده است.

 

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

http://www.astronomy.com/news/2019/09/astronomers-just-watched-a-black-hole-shred-a-star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *