کشف آب در یک سیاره فراخورشیدی

از زمان کشف اولین سیاره فراخورشیدی در دهه 1990، جستجوی ستاره‌شناسان برای کشف سیارات فراخورشیدی واقع در منطقه سکونت‌پذیر همچنان ادامه دارد؛ در این منطقه احتمال وجود آب مایع و شکل‌گیری حیات بر روی سیارات بیشتر است.


داده‌های ماموریت تلسکوپ کپلر نشان داده که 5 تا 20 درصد سیارات زمین‌سان و یا اَبَرزمین در منطقه سکونت‌پذیر ستاره مادرشان قرار دارند. برخلاف این فراوانی، بررسی شرایط اتمسفری آن کار ساده‌ای نیست.
برپایه پژوهشات اخیر محققان احتمال وجود بخار آب و یا ابرهای آب مایع در اتمسفر سیاره K2-18b را بیان کردند؛ جرم این سیاره فراخورشیدی 9 برابر جرم زمین بوده و در منطقه سکونت‌پذیر ستاره‌ای از رده M که از خورشید ما کوچک‌تر و سردتر می‌باشد، قرار گرفته است.
شباهت میان این سیاره و زمین ما این احتمال را به وجود آورد که ممکن است این سیاره نیز چرخه آبی مانند چرخه آب زمین داشته باشد؛ بخار شدن آب، تشکیل ابر و بارش باران.
این احتمالات براساس داده‌های تلسکوپ فضایی هابل از لحظه گذر سیاره از مقابل ستاره می‌باشد.
این سیستم در فاصله 111 سال نوری از زمین قرار گرفته و اولین با خبر کشف آن توسط همین تیم پژوهشی و محققان دیگر با بررسی داده‌های تلسکوپ فضایی اسپیتزر تایید شد. دانشمندان معتقدند پوشش گازی ضخیم این سیاره مانع از حضور حیات به شکلی که ما می‌شناسیم بر روی آن می‌باشد. بررسی شرایط سیاراتی با جرم نسبتا کم کار بسیار دشواری است که در دهه‌های اخیر دانشمندان با خوبی از پس آن برآمده‌اند؛ کشف و بررسی سیارات در منطقه سکونت‌پذیر آن‌ها را یک قدم به شناسایی نشانه‌های حیات فراتر از سامانه خورشیدی نزدیک‌تر می‌کند.

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/09/190911121950.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *