آیا تاریدیگِریدها در هنگام سقوط بر روی ماه جان سالم به در بردند؟!

تاردیگرید‌ها یا خرس‌های آبی با اندازه میکروسکوپی و طولی کمتر از یک میلی‌متر، به عنوان انعطاف‌پذیرترین مخلوقات زمین شناخته می‌شوند؛ آن‌ها در هر شرایط محیطی حتی فضا نیز زنده می‌مانند. احتمالا برخی از آن‌ها پس از سقوط فضاپیمای اسراییلی در ماه آوریل 2019 به خانه جدیدشان یعنی ماه رسیده‌اند اما به هیچ وجه نباید تصور کرد که ممکن است به زودی ماه را تحت سلطه خود قرار دهند!!

تاردیگرید‌ها در بخش “آزمایشگاه ماه” فضاپیمای برشیت اسراییل قرار داشتند. این آزمایشگاه پروژه ماموریت موسسه مالی Arc بود که هدف آن ساخت یک نسخه کپی از سیاره زمین می‌باشد! آزمایشگاه ماه به اندازه یک DVD بوده و شامل 30 میلیون صفحات اطلاعات، نمونه‌های DNA انسان و برخی نمونه‌های تاردیگریدهای دی‌هیدراته می‌شد.

قرار بود این فضاپیما در دریای آرامش ماه فرود آید که به دلیل مشکلی که موتور آن داشت در ثانیه‌های آخر سقوط کرد. پس از این اتفاق سوالی که ذهن متخصصان را به خود مشغول کرده این است که آیا آزمایشگاه سالم مانده و تاردیگریدها در سطح ماه پخش شده‌اند؟! این آزمایشگاه با لایه محافظی از جنس نیکل پوشیده شده بود پس احتمال می‌رود همچنان سالم باشد.

هدف از انتقال تاردیگریدها، بررسی نحوه رفتار آنان در طول سفر و پس از آن بود؛ برای این‌ کار تاردیگریدها در وضعیت غیرفعال که تمامی فعالیت‌های متابولیسمی آنان متوقف می‌شود، قرار گرفتند. سلول‌های آبی آنان با پروتئین جایگزین شده و سلول‌هایشان به شیشه تبدیل شده‌اند. تصور می‌شود آنان قادر به زنده ماندن بیش از ده سال در این وضعیت می‌باشند.

در میان لایه‌های نیکلی نمونه‌های از مو و خون 25 نفر قرار گرفته بود. سایر اطلاعات آزمایشگاه شامل تصاویری سه بُعدی که با استفاده از لیزر بر روی شیشه قرارگرفته و پس از آن پوششی نیکلی بر روی آن قرار گرفته می‌باشد؛ برای مشاهده تصاویر به میکروسکوپی با بزرگنمایی 100x نیاز است.

آزمایشگاه ماه در مجموع شامل 25 لایه نیکلی با ضخامت چند میکرون بود. در چند لایه ابتدایی 60000 تصویر برخی از کتاب‌های اصول زبان‌شناسی و روش کدگشایی 21 لایه دیگر وجود دارد.

 

ترجمه: مریم هادیزاده

منبع:

https://earthsky.org/human-world/tardigrades-lunar-library-beresheet-spacecraft-crash-moon

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *