کشف سیارک در میان خوشه‌های کهکشانی!!!

اگر چه ستاره‌شناسان به طور خاص به دنبال سیارکها نبودند، در حالی که برخی از تصاویر عمق فضا از جمله خوشه‌های کهکشانی دور را بررسی می‌کردند، تعدادی سیارک یافتند. شما می‌توانید در پروژه مشابه  شکارچی سیارک هابل برای یافتن سیارکها شرکت کنید.

آیا می‌خواهید روز خود را در جستجوی عکس‌های عالی از خوشه‌های کهکشانی دور، و احتمالا کشف یک سیارک سپری کنید؟ این پروژه شهروندی جدید علمی را به نام پروژه شکار سیارک هابل به شما کمک خواهد کرد.

این رشته‌ها مسیرهای سیارکی هستند که در مقابل کهکشان‌های دور در خوشه ایبل370 قرار گرفته‌اند. اثر اختلاف منظر باعث می‌شود که مسیرهای سیارک منحنی‌شکل ظاهر شوند. برای نسخه با کیفیت بالا بر روی لینک زیر کلیک کنید:

تصویر از ESA

سیارک‌ها در منظومه شمسی ما رایج هستند و ستاره‌شناسان اغلب آن‌ها را پیدا می‌کنند. با این حال، دو تصویر اول این صفحه، نشان می‌دهند که چگونه ستاره‌شناسان سیارک‌ها را پیدا کرده‌اند، در حالی که به دنبال چیز دیگری بودند، در این مورد، خوشه‌های کهکشانی که میلیاردها سال نوری از یکدیگر فاصله دارند. آنها به صورت تصادفی درمسیر سیارک‌ها قرار گرفتند.

شما همچنین می‌توانید به ستاره‌شناسان کمک کنید سیارکها را نیز پیدا کنید. اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه جدید Zooniverse را در لینک زیر مطالعه کنید:

سیارک‌ها – و یا در واقع “رد سیارکی”، از سیارک‌هایی ایجاد می‌شوند که در مدار خود حرکت می‌کنند- در این دو عکس اول در این صفحه دیده می‌شود. این تصاویر توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) در روزهای 24 و 25 ژوئن 2019 به همراه جشن روز سیارکی در تاریخ 30 ژوئن منتشر شد.

ردی که توسط حرکت سیارک‌ها ایجاد می‌شوند، در عکسهای تلسکوپ فضایی هابل دیده می شود. این تصاویر برای ایجاد یک تصویر واحد، مانند آنچه که شما در بالا و پایین می‌بینید ترکیب شده است. این تصاویر به عنوان بخشی از برنامه Frontier Fields، که هدف از آن استفاده از حداکثر توانایی تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.

ستاره‌شناسان خوشه‌های بزرگ کهکشانی را رصد می‌کردند که شامل هزاران کهکشان و همچنین گاز داغ و ماده تاریک است. سیارک‌ها به طور تصادفی یافت شدند و اکنون شما می‌توانید در پروژه‌ای شرکت کنید که هدف آن پیدا کردن آنها می‌باشد.

سیارک‌ها اعضای سیستم خورشیدی ما هستند. این تصویر از تلسکوپ فضایی هابل نشان‌دهنده خوشه کهکشانیAbell 370 است. همچنین 20 رد سیارکی در این تصویر وجود دارد که حاصل  7 سیارک تکی است که 5 مورد آن قبلا دیده نشده بود زیرا آنها خیلی ضعیف بودند. ردهای منحنی یا S شکل در مقابل پس زمینه کهکشان‌ها قرار دارند. برای نسخه با کیفیت بالا می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

تصویر از ESA

چگونه می‌توانید به ستاره‌شناسان کمک کنید که سیارک‌ها را پیدا کنید؟

این ماه، ستاره‌شناسان پروژه جدید شهروندی را به نام “شکارچی سیارک هابل”، که بخشی از پروژه بزرگ “Zooniverse” می‌باشد، به راه انداختند. ستاره‌شناسان، دانشمندان سیاره‌ای و مهندسان نرم‌افزاری در ESA و دیگر موسسات پروژه شکارچی سیارک هابل را آغاز کردند. ESA اعلام کرد که پروژه جدیدی را در 24 ژوئن آغازکرده است:

… تیمی از اخترشناسان، دانشمندان سیاره‌ای و مهندسان نرم‌افزاری که در ESA و دیگر موسسات تحقیقاتی مستقر هستند، یک پروژه علمی جدید شهروندی را راه‌اندازی کرده است: شکارچی سیارک هابل. این پروژه به عنوان بخشی از  پروژه Zooniverse – بزرگترین و محبوب‌ترین پلت فرم جهان برای تحقیق مبتنی بر افراد است.

این پروژه جدید شامل مجموعه‌ای از تصاویر آرشیوی هابل است که محاسبات نشان می؟‌دهد که یک سیارک ممکن است در زمان مشاهده از میدان دید آن عبور کند. همه می‌توانند شرکت کنند! با شناسایی سیارک‌ها که به طور بالقوه در این تصاویر حضور دارند، موقعیت دقیق مسیر آنها را نشان دهند، شما همچنین می‌توانید به تیم کمک کنید تا مدار سیارک را بهبود بخشد و موقعیت این اشیا را بهتر مشخص کنید. دانستن دقیق مدار به ویژه برای سیارک‌های به اصطلاح نزدیک زمین ضروری می‌باشد، سیارکهایی که به طور بالقوه نزدیک به سیاره ما قرار گرفته‌اند.

ESA گفت که پروژه علمی شهروندی به ویژه برای یافتن سیارک‌های نزدیک زمین ضروری می‌باشد که می‌تواند برای سیاره ما خطرناک باشند. اخترشناسان همواره به دنبال آنها هستند، زیرا برخورد یکی از آنها می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

ستاره‌شناسان می‌دانند که صدها هزار سیارک در منظومه شمسی ما وجود دارد. طبق گفته ناسا، تعداد فعلی آنها 796059 است. با این حال ما همچنین می‌دانیم هنوز سیارک های بیشتری وجود دارد که منتظرند که ما آنها را کشف کنیم..

و شما می‌توانید برای یافتن آنها کمک کنید. برای ملحق شدن به شکارچی سیارک هابل، به لینک زیر مراجعه کنید:

شما می‌توانید در پروژه‌هایی مانند شکارچی سیارک هابل شرکت کنید. هدف این است که سیارک‌های جدید را در تصاویر آرشیو شده، از جمله سیارک‌های نزدیک زمین، که به طور بالقوه تهدیدی برای زمین هستند، پیدا کنسد. تصویر از   Popular Science.

When asteroids photobomb galaxies