معرفی نرم افزار  TheSkyX Student Edition

SkyX جزء یکی از نرم‌افزار ساخته شده توسط شرکت Bisque است.همانطور که از نام آن مشخص می‌شود نسخه این نرم‌افزار دانش‌آموزی بوده و به صورت بسیار ساده اما پرکاربرد برای شبیه‌سازی آسمان برای دانش آموزان ومنجمان آماتور بسیار مفید واقع خواهد شد.

خوشبختانه نرم افزارSkyXدر ویندوز ویستا و همچنین XP  قابلیت اجرا دارد .برای اجرای این نرم افزار شما به (with a 1.5 GHz or faster Intel Pentium 4, Pentium M, Pentium D, or AMD K-8 (Athlon) or better processor.) ,512MB رم, 64 MBکارت گرافیک وهمچنین 520 MBفضای خالی بر روی هارد دیسک نیاز دارید.

استفاده از نرم افزار:

در هنگام باز نمودن نرم افزار به صفحه ای بر می خوریم که در صورت اتصال به اینترنت IPشما را شناسایی کرده وطول وعرض شما را بارگذاری میکند اما در صورت متصل نبودن به اینترنت وقطع ارتباط می توانید از طریق منو کشویی Input طول وعرض جغرافیایی ساعت و تاریخ نرم افزار را می توانید تغییر دهید.

اما در همان ابتدا متوجه اشکال این نرم افزار می شوید شاید بر حسب عادت است که ما آنرا جزء مشکل به حساب می آوریم اینکه با کلیک چپ موس نمی توانید آسمان را جابه جا کنید بلکه می توانید قسمتی از آسمان را انتخاب وبا کلیک بر روی آن آن ناحیه را زوم کنید.اما نگران جابه جایی آسمان نباشید این کار با کلیک راست موس به سادگی انجام میگیرد.

شما می توانید از منویtools>preferences> برخی تولبار های مفید را در بالای صفحه اضافه کنید.از جمله مهترین تولبار ها displaytoolbarو objects toolbar خواهد بود.

اما در تولبارکشویی display برخی امکانات مهم از جمله کشیدن خطوط و مشخص کردن مرز های صور فلکی, تاریک  کردن آسمان,نمایش آسمان به صورت عکس ویا نقشه,قرمز نمودن رایانه برای شب های رصدی(البته با استفاده از این گزینه کلیه رایانه شما به صورت قرمز در می آید),نمایش خط دایره البروج و شبکه بندی افقی واستوایی.

 

در تولبار زوم امکان جالبی از جمله نمایش زوایای مختلفی چون چشم انسان , دوربین دوچشمی, تلسکوپ وجوینده تلسکوپ آورده شده است.

اما از دیگر قسمت های مهم نرم افزارقسمت command center بوده که هم ازقسمت find در objects toolbarونیز در display> command centerفعال خواهد شد.اما برای استفاده از انیمیشن های آماده همچون آنالما ی خورشید,حرکت سیارات گرفت ها و.. از قسمت Tours, برای یافتن اجرام از قسمت Find وبرای فعال کردن برخی گزینه های مانند سیارات ,ماه  و..,شکل های افسانه ای صور فلکی ,مرز های بین آنها,نمایش ناحیه شهاب باران ها,ماهواره ها,ستاره ها و…از قسمت chart elements استفاده می شود.

در قسمت date&time می توانید تاریخ وساعت را تنظیم کنید.قسمتlabelsقادر خواهید بود نام ستاره ها, صورت های فلکی,سیارات,اجرام مسیه و… را فعال کنید.در آخرین قسمت photoعکس های ازاجرام غیر ستاره ای موجود می باشد.

درمنویDispaly>horizon &Atmosphere Option>horizon شما می توانید تصویر پانورامایی که نشان دهنده افق شما است را تغییر داده وتصاویر منتخب موجود دیگر را استفاده کنید. در دیگر قسمت های آنها می توانید درجه آبی بودن آسمان یا تعداد ابرها ونوع آنها ویا تعداد شهاب ها وهاله های خورشید وماه را تعیین کنید.(از امکانات جالب نرم افزار می توان به این نکته اشاره کرد که در زمان اوج یک بارش شهابی نرم افزار ناحیه وهمچنین رگبار شهاب ها را به صورت گرافیکی نمایش میدهد.)

در منوی کرکره ایDispaly در قسمت آخر می توانید تغییراتی در صورت های فلکی, جو وعکس افق,نور واندازه ستاره ها وکهکشان راه شیری ایجاد کنید.

اما برای نمایش لیست گرفت های ماه و خورشید باید به سراغ گزینه Tools>solar & lunar eclipse viwer رفته ودر پنجره باز شده می توانید لیستی از گرفت ها را به همراه موقعیت آنها  مشاهده کنید.

از دیگر امکانات دیگر این نرم افزار می توان به یافتن مقارنه های بین سیارات وماه وخورشید اشاره کرد که به این طریق Tools>conjuction Finder دردسترس است.وبا مشخص کردن دوجرم آسمانی وفاصله بین آنها به زاویه و فشردن دکمه startجستوجوآغاز میشود واین مقارنه یافت شده ونمایش داده می شود.

درقسمت toolبه calendar  نشان دهنده حالت های مختلفی از ماه از محاق تامحاق است.

در گزینه moon photo viewer نقشه ای از ماه به همراه نام گودال ها, دریاها ونیز موقعیت آنها بر روی ماه مشخص شده است. (همچنین شما می توانید بر روی ماه در صفحه اصلی نرم افزار رفته وباکلید بر روی هر نقطه از ماه در قسمت findپنجره سمت چپ به نام آن نقطه دست پیدا کنید.)

دستیابی به اجرام اعماق آسمان:

شما می توانید درصفحه اصلی هنگام زوم بروی موقعیت به جرم مورد نظر دسترسی پیدا کنید یا می توانید از قسمت find نام جرم آسمانی را تایپ کرده و آن را پیدا کنید.

(اما این نرم افزار دارای عکس های واقعی برای اجرام نیست و تنها آنها را به صورت شکل نمادین که در command center>chart elements هستند نمایش میدهد.)

به علت سادگی در طراحی با کمی تلاش وکار بر روی این نرم افزار به آسانی می‌توانید آنرا یاد بگیرید.

 

نویسنده:محمود زارعی

از دوستان نجومی سابق گروه انجمن ستاره‌شناسی اراک

منجم فعال در پژوهشسرای ابن سینای ابهر (در حال حاضر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *