اتحادیه بین‌المللی ستاره شناسی از تمامی کشورها دعوت میکند تا سیارات فراخورشیدی را نام‌گذاری کنند!!

تاکنون 100 کشور به کمپین نام‌گذاری سیارات فراخورشیدی پیوسته‌اند و علاوه بر پیشنهاد نام، از حق رای نیز برخوردارند؛ آخرین مهلت برای پیوستن به این کمپین 30 جولای می‌باشد و نتایج این کمپین در ماه دسامبر اعلام خواهد شد.

به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس اتحادیه بین‌المللی ستاره شناسی، این اتحادیه از تمامی کشورها دعوت نموده تا به کمپین جهانی نام‌گذاری دنیاهای فراخورشیدی (IAU100 NameExoWorlds global campaigns) پیوسته و نام منتخب خود را برای سیارات و ستاره میزبانشان پیشنهاد دهند. هدف از ایجاد این کمپین آگاهی از جایگاه‌مان در هستی و نحوه تمدن زمینی در سیاره‌ای دیگر می‌باشد.

در دهه‌های اخیر هزاران سیاره و سیستم سیاره‌ای که به دور ستارگان اطراف ما می‌چرخند کشف شده‌اند؛ برخی از این سیارات مانند زمین کوچک و صخره‌ای و برخی دیگر شبیه به غول‌های گازی سامانه خورشیدی ما هستند. اغلب ستارگان گیتی میزبان سیاراتی هستند که ممکن است شباهت فیزیکی به سیاره زمین داشته باشند. فراوانی ستارگان و سیارات جهان و ترکیبات پروبیوتیک، احتمال وجود حیات فرازمینی را قوی‌تر میکند.
اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی وظیفه نام‌گذاری اجرام آسمانی را به عهده دارد و همزمان با سالگرد صدمین سال فعالیت‌هایش از تمامی کشورها تقاضا دارد تا در این کمپین جهانی شرکت کنند.
در پی اولین کمپین جهانی نام‌گذاری دنیاهای فراخورشیدی که در سال 2015 برگزار شد، 19 سیستم سیاره‌ای نام‌گذاری شدند و امسال نیز این فرصت در اختیار علاقه‌مندان به ستاره شناسی قرار داده شده است.
کمیته این کمپین پس از بررسی‌های بسیار زیاد، یک سیستم ستاره‌ای-سیاره‌ای با توجه به موقعیت رصدی ستاره میزبان نسبت به هر کشور، نام‌گذاری آن را در اختیارشان میگذارد. در کنار کمیته این کمپین، کمیته‌ای دیگر با نام “رابطین ملی” نیز تشکیل می‌شود تا علاوه بر آموزش شیوه‌ها و راهنمایی‌های لازم، بر همگانی بودن نظرسنجی مربوط به انتخاب نام در هر کشور نظارت داشته باشند.
این کمپین از ماه ژوئن آغاز و تا ماه نوامبر 2019 ادامه خواهد داشت. نتایج نهایی پس از بررسی‌های دقیق کمیته اصلی این کمپین در ماه دسامبر اعلام خواهد شد. اسامی انتخاب شده در کنار نام علمی این سیارات استفاده خواهد شد.
اگر کشور شما به این کمپین نپیوسته و شما علاقه‌مند به شرکت در این فعالیت مهیج می‌باشید هنوز فرصت باقی است، دست به کار شوید و درخواست خود را به اتحادیه بین‌المللی ستاره شناسی بفرستید.

کمیته این کمپین سیستم‌های سیاره‌ای را انتخاب نموده است که ستارگان میزبان آن‌ها در آسمان پایتخت هر کشور با تلسکوپی کوچک قابل رصد باشند. آن‌ها از قدر ششم تا دوازدهم می‌باشند و اغلب سیارات با استفاده از دو روش طیف‌سنجی دوپلر (سرعت شعاعی) و گذر سیاره و به کمک تلسکوپ‌های زمینی کشف شده‌اند. تمامی این سیارات غول‌های گازی با جرم 10 تا 500 درصد جرم سیاره هرمز می‌باشند. در تمامی سامانه‌های انتخاب شده یک ستاره میزبان یک سیاره می‌باشد تا رقابت تمامی کشورها یکسان باشد.

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده