معرفی لوازم جانبی برای عکاسی نجومی

معرفی لوازم جانبی برای عکاسی نجومی: 

1.T-Ring

این حلقه رابط بین دوربین DSLR و بدنه تلسکوپ می‌باشد. در ابتدا لنز دوربین را باز  کرده و حلقه را در جایی که لنز را باز کردیم قرار می‌دهیم، چشمی‌های تلسکوپ را هم باز می‌کنیم و سر دیگر حلقه را به تلسکوپ اتصال می‌دهیم. در اینجا لنز دوربین ما به منزله همان لوله تلسکوپ می‌باشد.

 

2.T-Adapter

این قطعه برای تلسکوپ‌های اشمیت کاسگرین استفاده می‌شود، به طوری که اول T-Ring را به دوربین و طرف دیگه این حلقه را به T-Adapter و آن طرف T-Adapter را به تلسکوپ متصل می‌کنیم.

 

3.Focal Reducer

قطعه‌ای می‌باشد که نسبت کانونی تلسکوپ را کاهش می‌دهد و بیشتر در تلسکوپ‌های اشمیت کاسگرین کاربرد دارد. چون نسبت کانونی این تلسکوپ‌ها زیاد می‌باشد. هر چقدر نسبت کانونی کمتر باشد، بهتر هست، به این خاطر که برای گرفتن عکس نجومی زمان کمتری برای دریافت نور نیاز داریم. نسبت کانونی تلسکوپ را با f نمایش میدهند و اگر خواستید این نسبت را در تلسکوپ‌های دیگر بدست بیاورید از این فرمول می‌توانید استفاده کنید:

فاصله کانونی تلسکوپ تقسیم بر قطر ورودی نور، واحدها بر حسب میلیمتر. عدسی شیئی یا دهانه تلسکوپ قطر ورودی نور هستند   f=F/D

 

? توجه:

عکاسی از منظومه شمسی با نسبت کانونی بالا و عکاسی از اجرام عمق آسمان با نسبت کانونی پایین انجام می‌شود. لازم به ذکر است که به خاطر داشته باشید که تلسکوپ‌های نیوتنی خطای رنگی ندارند ولی دارای خطای کما هستند، دلیل داشتن خطای کما نسبت کانونی پایین است که برای جلوگیری از آن باید از تصحیح کننده خطای کما استفاده کرد.

 

تعریف خطای کما: یک نوع کشیدگی تصویر است که در گوشه‌ها رخ می‌دهد و هر چقدر از مرکز تصویر فاصله بگیریم این خطا بیشتر می‌شود.

 

4.Camera Adapter

این قطعه برای عکاسی آفوکال استفاده می‌شود که به این روش، روش مستقیم می‌گویند. دوربین عکاسی داخل این وسیله قرار می‌گیرد، بعد روبروی چشمی تلسکوپ تنظیمش می‌کنیم و باید خیلی تراز و دقیق تنظیم بشود. این روش مثل چشم انسانی است که از چشمی نگاه می‌کند و دوربین عکاسی ثبت را انجام می‌دهد. پایه آفوکال در واقع مثل یک گیره نگهدارنده دوربین عمل می‌کند. یک گیره دیگر هم وجود دارد که برای موبایل طراحی شده و با موبایل هم می‌شود عکاسی نجومی از پشت چشمی تلسکوپ انجام داد، به شرطی که دوربین تلفن همراه حرفه‌ای و قابلیت تنظیم دستی سرعت شاتر، ایزو، وایت بالانس را داشته باشه باشد.

 

5.Piggyback Mount

این وسیله را روی بدنه تلسکوپ نصب می‌کنیم، سپس دوربین عکاسی روی این پایه سوار می‌شود. هنگام عکاسی، دوربین توسط موتور تلسکوپ جرم مورد نظر را دنبال کرده و چون زمان عکسبرداری طولانی می‌باشد باعث خواهد شد که حرکت ستارگان ثبت نشود.

 

آیا عکاسی نجومی با موبایل امکان پذیر است؟

بله، ولی در حد موبایل نه بالاتر. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، موبایلها از لحاظ سخت‌افزاری بروزتر شده‌اند. برای اینکه بتوانیم با موبایل عکاسی نجومی انجام دهیم، باید اول ببینیم که دوربین موبایلمان قابلیت تنظیم دستی سرعت شاتر، ایزو، وایت بالانس را دارد یا خیر. اگر جواب مثبت بود باید به فکر خرید مونوپاد به همراه سه پایه کوچک (تصویر سمت چپ) باشید، با این کار شما می‌توانید در شب از آسمان به همراه منظره زمینی عکاسی کنید.

حال اگر علاقه‌مند هستید با موبایل و تلسکوپ عکاسی کنید نیاز به یک رابط نگه‌دارنده خواهید داشت که به آن تکنیک آفوکال (Afocal) می‌گویند. این رابط باعث می‌شود دوربین موبایل با چشمی تلسکوپ فیکس شود تا به راحتی بتوان عکاسی کرد (تصویر سمت راست)

نوبسنده: بهزاد شهیار

 

 

من بهزاد شهیار، مهندس عمران و علاقه‌مند به نجوم و عکاسی نجومی هستم. در ژانرهای دیگر هم عکاسی می‌کنم ولی بیشترین علاقه‌ام به سمت عکاسی نجومی هست.از سفر به طبیعت‌های مختلف و ثبت زیبایی‌های آن برای دوست‌داران علم و هنر لذت می‌برم. بعضی عکس‌های آسمان شب من در پروژه بین‌المللی جهان در شب (The World At Night) انتشار داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *