جمال رستمی معتقد است که کلونیهای ساکن ماه باید بطور زیرزمینی زندگی کنند!!

مهندسان برتر سازمانهای فضایی برای بازگشت انسان به ماه آماده هستند و در حال طراحی یک ماشین حفاری تونل میباشند که قادر به حفاری کلنیهای زیرزمینی برای ساکنان اولیه ماه هستند.
جمال رستمی، کارشناس آمریکایی و ایرانی در کنگره جهانی تونل در این سال، به خبرگزاری فرانسه گفت: «فضا برای بسیاری از مردم دوباره جذاب شده است. بحثهایی در مورد بازگشت به ماه، البته این بار برای اقامت وجود دارد.
دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از ناسا میخواهد تا سال 2024 انسانها را به ماه بازگرداند و این آژانس همچنین برنامههایی برای ایجاد ایستگاه “دروازه” برای فرستادن فضانوردانی به سمت ماه طراحی میکنند.
میلیاردرهایی مثل الون ماسک و جف بزوس از جمله کسانی هستند که از نظر ملی، مدنی یا تجاری در حال رقابت هستند و اسپیسایکس در مسکو در حال ساخت مسابقاتی برای ساخت موشکهایی است که آماده پرواز در زمان هستند.
اما شرایط سخت سطح ماه برای ساکنانش، نیازمند محافظت از دمای تابش و یخبندان در سازههایی هستند که فشار جو در خلاء را حفظ کنند.
آنها همچنین از برخوردهای شهابی باید محافظت شوند.
رستمی در این نشست در جنوب ایتالیا گفت: “تصور کنید که قطعه سنگی اندازه مشت من با سرعت برآوردی 10-12 کیلومتر (6-7 مایل) در ثانیه، میتواند هر چیزی را بلافاصله از بین ببرد”.
بنابراین هر برنامهای برای داشتن یک زیستگاه در ماه، برابر است با ایجاد یک ساختار و پوشش از نوعی رگولیت همانند خاک ماه است.
وی افزود: “ایده ما این است که در حقیقت سکونت زیرزمینی را با استفاده از مکانیزمی که در حال حاضر در زمین استفاده میکنیم، را آغاز کنیم، یک دستگاه حفاری تونل، برای ایجاد زیستگاهی در مستمره جدید و یا اتصال مستعمرات به یکدیگر”.
رستمی، مدیر موسسه مکانیک زمین در دانشکده معادن کلرادو ایالات متحده، گفت: تجزیه و تحلیل تصاویر سطح ماه نشان میدهد تونلهای ماگما قادر هستند که مسکن شهرهای بزرگ در زیر سطح ماه باشند.
سادهسازی
اما بردن چیزی به اندازه یک دستگاه حفر تونل به آسانی امکانپذیر نخواهد بود.
میلیاردرها عجله دارند تا با ساخت راکت، انسانها را به سطح ماه برسانند.
او گفت: “وزن یک مسئله است: هزینه انتقال یک کیلوگرم مواد از زمین تا ماه بسیار گران است. ماشینهای ما صدها تن وزن دارند، بنابراین انتقال ماشینها به صرفه نیست.”
“ما باید طراحی را تغییر دهیم، همه اجزای سازنده را بهینهسازی، وزن دستگاهها را کمتر کرده و عملکرد آنها را بهتر کنیم.”
ماشینها نیز باید کاملا خودکار شوند و تعمیرات به حداقل برسد، یک چالش خاص در هنگام برخورد با ابزارهایی که در معرض ساییدگی و ریزش هستند.
همچنین مسئله چگونگی تامین سوخت آنها وجود دارد.
او گفت که برای تامین سوخت یک ماشین با قطر 4 متر که نیاز به حدود 2000 کیلووات انرژی دارد، کارشناسان در حال بحث در مورد امکان استفاده از نیروگاههای کوچک هستهای در سطح ماه هستند.
گنجینهی منجمد
به گفته اتحاد اتحاد جماهیر شوروی آمریکا، تا سال 2050، 1000 نفر به فضا یا ماه میرسند، که پیشبینی میکند این کاوش اولیه فضا هزینهای حدود 2.7 تریلیون دلار دارد.
به رغم برخی صحبتها، اولین ساکنان فضایی از ابزار کاوش معدن مانند ماشینآلات عظیم تونل قمری (LTBM) برای حفاری مواد معدنی گرانبها استفاده میکنند، رستمی گفت که اولویتهای آنها استخراج چیزی حتی گرانبهاتر است.
“ما در مورد طلا صحبت نمیکنیم. اولین هدف آب است. ما میدانیم آب قطبهای ماه وجود دارد، جایی که دمای آن به اندازه -190 درجه سانتیگراد (-310 درجه فارنهایت) است.”
جناب آقای جمال رستمی متولد تهران هستند. دوره کارشناسی را در دانشکده فنی دانشگاه تهران (ورودی ۶۲ ) سپری کردند و در سال ۶۹ به آمریکا آمدند و در دانشگاه Colorado School of Mines کارشناسی ارشد و دکترا را گرفتند. به مدت دو سال عضو هیئت علمی همان جا بودند و بعد در دانشگاه تهران مشغول به تدریس شدند و دوباره در سال ۸۱ به آمریکا رفتند و به کارهای مشاورهای پرداخته و از سال ۸۷ عضو هیئت علمی دانشگاه پنسیلوانیا میباشند.
ترجمه: سارا سیدحاتمی
منبع:
Lunar tunnel engineers excited by boring Moon colonies
https://phys.org/news/2019-05-lunar-tunnel-moon-colonies.html