دانشمندان می‌خواهند اتمسفر اورانوس و نپتون را بررسی کنند!!

 اورانوس مانند همسایه‌ نپتونش تنها یکبار توسط فضاپیمای ویجر 2 مورد بررسی قرار گرفته است ویجر 2 این تصویر را در 18 دسامبر 1986 به تصویر کشید.

تصویر NASA / JPL

 

چندین دهه است که فقط یک فضاپیما از اورانوس و نپتون بازدید کرده است به خاطر همین است که دانشمندان مشغول تدارک ابزاری هستند که بتوانند به این غول‌های یخی بروند.

 

جفت سیاره‌های بازدیدشده بازدیدکننده دیگری جز ویجر 2 در سالهای 1986 و 1989 نداشتند. در دهه‌های گذشته از زمان طراحی و ساخت ناسا، پیشرفت فناوری رویداده است و آژانس ماموریت‌های بیشتری را تحت پوشش خود قرار داده است.

 

شاهید اسلم، که در حال تهیه پرواز در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند است، گفت: “مواد موجود، فیلترها، آشکارسازهای الکترونیکی، محاسبات پرواز، و مدیریت و پردازش داده‌ها بهبود یافته است.” “صادقانه بگویم، ما فناوری بهتری را در اطراف خود داریم. واضح است که اکنون زمان آن است که نسل بعدی این ابزارها را برای فضاپیماهای ورودی جوی آینده ایجاد کنیم.”

 

اسلم و همکارانش می‌خواهند یک وسیله جدید را بر روی یک فضاپیمای ارسال شده به مشتری به عنوان بخشی از ماموریت گالیله، که از طریق لایه‌های بالای اتمسفر غول گازی در سال 1995 حرکت کرد، مدل‌سازی کنند. این فضاپیما تقریبا یک ساعت دوام آورد. قبل از اینکه در فضای خشن سیاره نابود شود، سفری به 124 مایلی (200 کیلومتری) عمق ابرهای مشتری کرد.

 

در دسامبر سال ۱۹۹۵ میلادی فضاپیمای گالیله ناسا کاوشگری را به درون جو مشتری انداخت که برای اولین بار نمونه‌هایی را از جو مشتری آزمایش کرد. این کاوشگر پس از حدود یک ساعت سقوط و کاوش در جو مشتری بر اثر فشار لایه‌های جوی منهدم شد. پس از پرتاب کاوشگر، فضاپیمای گالیله چندین سال به بررسی و مطالعه مشتری و قمرهای آن پرداخت. زمانی که گالیله ۲۹ امین دور گردش خود را به دور مشتری آغاز کرده بود، فضاپیمای کاسینی-هویگنس به نزدیکی مشتری رسیده بود تا از گرانش آن برای رسیدن به زحل کمک بگیرد. هر دو فضاپیما داده‌های هم‌زمانی از مغناط‌یس کره، باد خورشیدی، حلقه‌ها و شفق‌های مشتری گرفتند.

 

اسلم و تیم او با ارتقاء و سازگاری ابزار گالیله با توجه به شرایط منحصر به فرد در اتمسفر اورانوس و نپتون، امیدوارند که بتوانند اطلاعات مهم در مورد چگونگی کار این غول‌های یخی را جمع‌آوری کنند. هر دو آنها پر از اتمهای هیدروژن، هلیوم و متان هستند، اما اگرچه اورانوس به نظر نمی‌رسد گرما را در هسته خود تولید کند، اما نپتون اینکار را انجام می‌دهد که اتمسفرش را پر از طوفان می‌کند. مطالعه این دو سیاره با یک رادیومتور جریان شار می‌تواند برخی از این مشاهدات را توضیح دهد.

 

اما در حال حاضر، این ابزار فضایی وسیله‌ای برای پرواز ندارد: ناسا در حال حاضر هیچ مأموریت رسمی برای رفتن به سوی غول یخی ندارد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Scientists Want to Probe Atmospheres of Uranus and Neptune

By Meghan Bartels an hour ago Science & Astronomy

https://www.space.com/uranus-neptune-atmosphere-probe-studies.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *