تس، اولین سیاره زمین مانند را پیدا کرد!!

 

تصویر هنری از دو سیاره کشف شده در نزدیکی ستاره HD 21749.

رابین اندل / موسسه کارنگی برای علوم

 

ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران یا TESSبه ستاره‌های نزدیکتر و روشنتر از فضاپیمای کپلر نگاه می‌کند. در حالی که TESS، که سال گذشته پرتاب شد، تازه به دنبال شروع جستجوی آسمان می‌پردازد، در حال حاضر کشف سیارات جدید آغاز شده است. ستاره‌شناسان می‌گویند که آنها یک سیاره زمین‌مانند به نام HD 21749 c کشف کرده‌اند که تنها 52 سال نوری از زمین فاصله دارد و هر 8 روز یکبار به دور ستاره‌اش می‌چرخد. این اولین کشف سیاره زمین‌مانند است.

 

دانشمندان همچنین می‌گویند سیاره HD 21749 b را نیز تایید کرده‌اند، یک سیاره کوچکتر از نپتون که در حدود 35 روز یکبار به دور همان ستاره می‌چرخد. هر دو یافته‌های سیارات فراخورشیدی تس در اوایل امسال، کشف شد.

 

شکار گذر

TESS به همان روش کپلر، با تماشای سیارات هنگام گذر یا عبور از جلوی ستارگان خود از نقطه نظر ناظر زمینی، آنها را جستجو می‌کند. اما TESS ناحیه‌ای 400 برابر بزرگتر از ناحیه جستجوی کپلر را مطالعه خواهد کرد و بر روی ستارگان روشن و نزدیک هدفش، با همراهی سایر ابزارها مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب زوم خواهد کرد.

 

یکی از اهداف اصلی TESS برای ماموریت اولیه دو ساله‌اش یافتن 50 سیاره است که بیش از چهار برابر بزرگتر از زمین نیستند و اندازه‌گیری جرم آنها می‌باشد. این یک هدف عجیب و غریب است، زیرا TESS در واقع نمی‌تواند جرم هر سیاره را اندازه‌گیری کند – تنها می‌تواند ابعاد سیاره و فاصله آن را از ستاره‌اش تخمین بزند. در عوض، TESS برای کار با دیگر رصدخانه ها طراحی شده است، مانند دو تلسکوپ در شیلی که اندازه‌گیری‌های سرعت شعاعی را برای بدست‌ آوردن جرم HD 21749 b انجام دادند. بدست آوردن سرعت شعاعی به اخترشناسان کمک می‌کند که  اثر گرانشی کوچکی را بدست آورند که یک سیاره روی ستاره‌اش دارد. برخلاف روش گذر، سرعت شعاعی به ستاره‌شناسان اطلاعاتی در مورد جرم سیارات می‌دهد. با کمک هر دو اندازه گیری، تلسکوپها می‌توانند یافته‌های یکدیگر را تایید کرده و اطلاعات خود را در مورد دنیاهای دور تکمیل کنند.

 

در این حالت، سرعت شعاعی تا به حال نمی‌تواند جرمی سیاره کوچکتر، سیاره زمین‌مانند در سیستم را مشخص کند، زیرا احتمالا تنها چند بار بیشتر از سیاره خود ما می‌باشد. سیاره بزرگتر 23 برابر جرم زمین است که در داده‌ها واضح‌تر نشان داده شده است. در حقیقت، این سیاره  بزرگ و متراکم بسیار نادری است. این سیاره نیز دورتر از ستاره‌اش قرار گرفته است – بیشتر سیاره‌هایی که TESS می‌بیند که مدارش کمتر از 10 روز است. سیاره HD 21749 b، هر 35 روز یکبار به دور ستاره‌اش می‌چرخد. این امر باعث می‌شود که یک نمونه نسبتا منحصر به فردی باشد که می‌تواند به منجمان درباره نحوه تشکیل سیارات کمک کند. کشف هر دو سیاره روز دوشنبه در Astrophysical Journal Letters، توسط تیم‌های موسسه فناوری ماساچوست و موسسه تحقیقات علوم کارنگی اعلام شد.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

TESS spacecraft finds its first Earth-sized planet around nearby star

By Korey Haynes  |  Published: Monday, April 15, 2019

http://astronomy.com/news/2019/04/tess-spacecraft-finds-its-first-earth-sized-planet-around-nearby-star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *