گروه رصدی کاستارا

این گروه در تاریخ 10 تیر 97 تاسیس شد و متعلق به مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان است. در حال حاضر هدف گروه عکاسی از خورشید برای دست‌یابی به پدیده‌های متنوع خورشید و همچنین توان پیش‌بینی رویدادهای زیبای خورشید مانند بادهای خورشیدی که باعث به وجود آمدن شفق‌های قطبی می‌شود، است.

 

توضیح مختصری درباره‌ی نحوه‌ی عکاسی از خورشید:

 

ابتدا ما برای رصد خورشید نیاز به یک تلسکوپ مخصوص یا فیلتر مخصوص داریم. گروه رصدی کاسترا از تلسکوپ مخصوص رصد خورشید یعنی تلسکوپ اچ_آلفا استفاده می‌کند. این تلسکوپ فقط نور اچ_آلفا سطح خورشید را نشان می‌دهد و بقیه‌ی نورها را عبور نمی‌دهد.

سپس باید تلسکوپ را روی سه‌پایه نصب کرد. اگر سه‌پایه مقر موتوردار باشد بهتر است چون راحت‌تر می‌توانید تصویر خورشید را در مرکز بیاورید. بعدازاین باید دوربین را توسط تی‌رینگ (تبدیل) به تلسکوپ متصل کنید و با گرفتن فوکوس و تنظیم نوردهی خود مشغول عکاسی از بزرگ‌ترین ستاره‌ی آسمان بکنید.

بعدازآن نوبت به ویرایش می‌رسد. توجه داشته باشید در ویرایش عکس‌هایی که قرار است از آن‌ها داده‌ی علمی بیرون بیاید خیلی به بخش هنری کار توجه نمی‌شود بلکه عامل‌های دیگری مهم است. عکسی که ملاحظه می‌کنید یکی از بهترین عکس‌های این گروه است که در تاریخ 8 مرداد 97 گرفته‌شده و عکاس آن آقای محمدحسین فیض‌بخشیان و تدوین آن آقای امیرحسین ربیعی هستند، دارای پدیده‌های مختلف است را مشاهده و سعی کنید قبل از خواندن ادامه‌ی مطلب پدیده‌ها را با اسمشان شناسایی کنید.

در قسمت شمالی خورشید شما انواع واکنش‌های خورشیدی اعم از زبانه‌های خورشیدی و حلقه خورشیدی را مشاهده می‌کنید و در قسمت پایین خورشید می‌توانید لکه خورشیدی (به رنگ سفید) را مشاهده کنید و همچنین تعدادی از زبانه‌های خورشیدی در این قسمت قابل رؤیت است. توجه داشته باشید در نور اچ-آلفا لکه‌ها به رنگ سفید هستند چون در این نور تابش بیشتری نسبت به نواحی پیرامون خود دارند اما در نور مرئی عکس این موضوع صادق است.

انواع فعالیت‌های خورشید:

میدان‌های مغناطیسی خورشید از منطقه حرارتی، بالا رفته و از میان مناطق فوتوسفر، کرومسفر و تاج خورشیدی سر برمی‌آورند. این جریانات مغناطیسی منجر به شکل‌گیری فعالیت‌های خورشیدی می‌گردند. این فعالیت‌ها شامل پدیده‌هایی به نام لکه‌های خورشیدی، شعله‌های بلند، زبانه‌ها و فوران‌های تاج خورشید می‌باشند.

زبانه‌های خورشیدی

زبانه‌های خورشیدی انفجارهای مهیبی در سطح خورشید می‌باشند. در مدت‌زمانی معادل چند دقیقه یک زبانه می‌توانند دمای مواد موجود را تا میلیون‌ها درجه افزایش دهد و انرژی‌ای آزاد نماید که معادل انرژی آزادشده توسط یک هزار بیلیون تن TNT است. این انفجارها در نزدیکی لکه‌های خورشیدی، معمولاً در راستای خطوطی بین دو سر میدان مغناطیسی رخ می‌دهند.

 

زبانه‌ها انرژی را به اشکال گوناگونی مانند پرتوهای الکترومغناطیس (پرتوهای گاما و ایکس) و ذرات باردار (پروتون و الکترون) آزاد می‌کنند.

 

دانشمندان برای نخستین بار به این نتیجه رسیدند که زبانه‌ها و فوران‌های خورشیدی لرزه‌هایی را در اعماق خورشید به وجود می‌آورند که بسیار شبیه به زمین‌لرزه در سیاره ما می‌باشند. محققان زبانه‌ای را مشاهده نمودند که منجر به وقوع لرزه‌ای بسیار شدید در اعماق خورشید گردید. این لرزه ۴۰ هزار بار بیشتر از زمین‌لرزه شدید سانفرانسیسکو در سال ۱۹۰۶ انرژی آزاد نمود. مقدار این انرژی آزادشده به حدی بود که می‌توانست برق مصرفی ایالات‌متحده را تا مدت ۲۰ سال تأمین نماید.

 

مناطقی که لکه‌های خورشیدی و فوران‌ها در آن‌ها شکل می‌گیرند، مناطق فعال نامیده می‌شوند. مقدار فعالیت‌های خورشیدی از ابتدای یک چرخه لکه خورشیدی، به‌تدریج افزایش می‌یابد و باگذشت پنج سال به حداکثر می‌رسد. تعداد لکه‌ها در هر زمان متفاوت است. در قسمتی از صفحه خورشید که ما می‌بینیم، تعداد آن‌ها از صفر تا ۲۵۰ لکه تغییر می‌کند.

 

شراره‌ی خورشیدی

 

از انفجار بزرگ در اتمسفر خورشید به وجود می‌آید و باعث آزاد شدن انرژی در حد شش ضربدر ۱۰ بتوان ۲۵ ژول می‌شود. (که در حدود یک‌ششم انرژی خروجی از سطح خورشید در هر دقیقه ‌است.) این پدیده در سایر ستارگان هم دیده می‌شود که به آن‌ها نیز شراره‌ی ستاره‌ای گفته می‌شود. شراره‌ی خورشیدی کلیه‌ی لایه‌های سطح خورشید شامل شید سپهر، تاج خورشیدی و فام‌سپهر)را مورد تاثیر قرار می‌دهد و باعث گرم شدن پلاسما تا چندین میلیون درجه‌ی کلوین می‌شود. همچنین باعث سرعت یافتن الکترون‌ها و پروتون‌ها و یون‌های سنگین تا نزدیکی سرعت نور می‌شود. همچنین اشعه‌ای را تولید می‌کند و لایه‌های الکترومغناطیس را ایجاد می‌کند که شامل کلیه‌ی امواج الکترومغناطیس است. از امواج رادیویی تا اشعه‌ی گاما. شراره‌ها خود را از آزادسازی انرژی مغناطیسی ذخیره‌شده در تاج خورشیدی تغذیه می‌کنند .

اشعه‌ی ایکس و اشعه‌ی ماورای بنفش می‌توانند روی یون‌کره تاثیر بگذارند و تولید امواج ارتباطی با طول‌موج بالا بنمایند که این امواج می‌تواند باعث اختلال در رادارها و تجهیزاتی که با فرکانس کار می‌کنند بشود. شراره‌ی خورشیدی برای اولین بار بر روی خورشید توسط ریچارد کریستوفر کارینگتون و همچنین توسط ریچارد هدسون در سال ۱۸۵۹ مشاهده گردید. همچنین شراره‌ی ستارگان بر روی بسیاری از ستارگان دیده‌شده است. فرکانس‌های به وجود آمده از شراره‌های خورشیدی مختلف است. از ۱ روز زمانی که خورشید در حالت فعال قرار دارد تا ۱ بار در هفته زمانی که سطح خورشید آرام است تغییر می‌کند.

لکه‌های خورشیدی

لکه‌های خورشیدی مناطقی تیره و تقریباً دایره‌ای شکل در سطح خورشید می‌باشند. آن‌ها زمانی شکل می‌گیرند که دسته‌ای از خطوط مغناطیسی درون خورشید به سطح آن می‌رسند.

دمای لکه‌ها از دمای مناطق اطرافشان کمتر و میدان مغناطیسی در آن‌ها بسیار قوی است. دمای لکه‌های خورشیدی بین ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ کلوین و دمای سطح خورشید ۵۷۰۰ کلوین است. به همین دلیل آن‌ها تیره‌تر از سطح ستاره به نظر می‌رسند.

داده‌های رصدی از دهه ۸۰ قرن بیستم نشان می‌دهند که تعداد لکه‌های خورشیدی با شدت تابش خورشید مرتبط است. جالب این‌که هر چه تعداد لکه‌ها بیشتر باشد، شدت تابش نور خورشید بیشتر است، چون‌که مناطق اطراف لکه‌ها درخشان‌ترند.

در صورت ایجاد پرسش می‌توانید ما را در اینستگرام با عنوان castra.iri دنبال کنید و سوال هایتان را درمیان بگذارید.

 

نویسنده: محدثه سادات فرسادکیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *