چرا نجات فرصت توسط کنجکاوی ناسا امکان‌پذیر نیست؟

 

ناسا روز چهارشنبه (13 فوریه) اعلام کرد که مریخ‌نورد فرصت از کار افتاده است. یک لایه گرد و غبار به احتمال زیاد پانلهای خورشیدی را پوشانده است، و از شارژ شدن آن از زمان طوفان در سال 2018 در سیاره سرخ جلوگیری می‌کند.

 

اما چرا ناسا نتوانست مأموریت نجات را دوباره به راه بیندازد؟

مریخ‌نورد فرصت اولین مریخ‌نوردی نبود که راهی مریخ شد و آخرین هم نخواهد بود. باور آن سخت است مریخ‌نوردی که در طول سفرهای 14 ساله شگفت‌انگیزش با باد مریخی فعال میشد که پانلهای خورشیدی را به صورت منظم پاک می‌کرد، دیگر فعال نیست. طی این سالها، این مریخ‌نورد 28 مایل (40 کیلومتری) را در طول این سیاره پیمود.

 

واضح‌ترین کاندیدای نجات فرصت، مریخ‌نورد کنجکاوی جوانتر از مریخ‌نورد فرصت است. چرا کار کمتری از  کنجکاوی نکشیدند و آن را برای دیدن آنچه که برای فرصت اتفاق افتاده است، نفرستادند؟

مریخ‌نورد فرصت ناسا این تصویر را از ردپای خود در لبه دره Endeavor  در ژوئن 2017 گرفته است.

تصویر: (NASA/JPL-Caltech/Cornell/Arizona State Univ.)

 

اولین مشکل، متاسفانه، فاصله است. با توجه به نقشه مریخ، سایتهای کنجکاوی و فرصت به فاصله 5200 مایل (8400 کیلومتر) فاصله دارند. کنجکاوی کمی سریعتر از فرصت است، اما حتی، برای این مریخ‌نورد جوان برای پوشش این مسافت، زمان زیادی لازم است. برای حرکت به سطح مریخ، این مریخ‌نوردها نیاز به راهنمایی دائمی از زمین همراه با تاخیر طولانی بین ارسال و دریافت پیام، حتی برای یک پیاده‌روی چند فوتی دارند که می‌تواند چند روز طول بکشد.

 

مشکل دوم این است که کنجکاوی یک کاوشگر است، نه یک ربات تعمیرگر. چالش زیادی خواهد بود که مجددا ابزارهای خود را بازتولید کند تا حتی گرد و خاک را از پانل‌های خورشیدی فرصت کنار بکشد و هیچ تضمینی وجود ندارد که همه چیز به شانس مریخ‌نورد  بی‌سر و صدا در سرما و تاریکی مریخ پیش برود.

 

یک سلفی از کنجکاوی مریخ. متاسفانه، فرصت نمی‌تواند توسط دوستش نجات یابد.

(تصویر: NASA / JPL-Caltech / MSSS)

 

مشکل نهایی، زمان است حتی اگر کنجکاوی بتواند خود را به فرصت برساند، زمستان مریخی که در آن قرار دارد و احتمالا هر گونه آسیبی که به مریخ‌نورد فرصت رسیده است، در حال حاضر دیگر قادر نیست که خود را گرم کند.

 

بنابراین مریخ‌نورد فرصت قابل نجات نیست. اما چه کسی می‌داند، شاید انسان در مریخ روزی آن پیدا کند و بتواند آن را دوباره تعمیر کند.

 

Why Can’t NASA’s Curiosity Rover Rescue Opportunity?

By Rafi Letzter a day ago Spaceflight 

https://www.space.com/can-mars-curiosity-rover-rescue-opportunity.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *