در چنین روزی:  29 ژانویه 1989: فوبوس 2 موفق شد وارد مدار مریخ شود

در 29 ژانویه 1989، کاوشگر فضایی شوروی به نام  وارد مدار مریخ شد. این آخرین مأموریت فضایی اتحاد جماهیر شوروی بود. هدف اصلی این کاوشگر، مطالعه دو قمر مریخ، فوبوس و دیموس بود.

سفر فوبوس 2 به سیاره سرخ حدود 6 و نیم ماه طول کشید و دو ماه را صرف جمع‌آوری اطلاعات و تصاویر در مورد جو مریخ کرد. این مسافر کوچک برای فرود در فوبوس آماده شد، اما دانشمندان قبل از آنکه به مریخ فرود بیاید، ارتباطشان را با این کاوشگر از دست دادند.

فوبوس 2 در تاریخ 12 ژوئیه 1988 به طرف مریخ پرتاب شد. در 29 ژانویه سال 1989، با ورود به مدار به طور مداوم حرکت کرد و شروع به ارسال اطلاعات اولیه کرد. چندین مجموعه از عکس ها در 21 و 28 فوریه ارسال شد، همانطور که فوبوس 2 در مسیر همسطح با مدار قمر مریخ، اما 300 کیلومتری (180 مایلی) دور مریخ می‌چرخید. به دلیل فاصله زیاد مریخ، فوبوس 2 به آرامی به دور ماه حرکت می‌کرد، به طوری که ارسال تصاویر تنها در طی پرواز “flybys” که یک بار در هفته اتفاق می‌افتاد، امکان پذیر بود.

دوره مداری کاوشگر همانند فوبوس بود، و این اجازه را داد که در فاصله 500 کیلومتری (300 مایلی) ماه قمر قرار گیرد. پنج مجموعه تصویر در 25 مارس به دست آمد. پس از آن، در 27 مارس، درست قبل از اینکه فضاپیما در 50 متری فوبوس حرکت کند و فرود بیاید، کامپیوتر کاوشگر کار نکرد و ماموریت منحل شد.

اگر چه این ماموریت در بسیاری از اهدافش شکست خورد، اما موفق به ارسال 37 عکس از فوبوس شد.

 

Sample image taken by the Phobos 2 probe. Enhanced image released by the IKI. Taken 430 km away with a resolution of 80–420 m.

منبع:

http://www.planetary.org/explore/resource-library/data/phobos-2-vsk-data.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *