باد موجب احیای فرصت‌ ناسا می‌شود!!

مریخ‌نورد ناسا که در تصویر ترکیبی دیده می‌شود، 15 سال پیش در مریخ فرود آمد.

MARS EXPLORATION ROVER MISSION/CORNELL/JPL/NASA

امید کمی برای احیای فرصت ناسا وجود دارد که 15 سال پیش در ماه مارس در مریخ فرود آمد. در 6 ماه گذشته، مریخ‌نورد ساکت بوده است و آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در پاسادنا، کالیفرنیا، از تلاش برای احیای آن سر سخن می‌گویند. دانشمندان مأموریت می‌گویند در چند هفته آینده مقامات ستاد آژانس تصمیم می‌گیرند آیا جستجو ادامه یابد یا خیر.

در ماه ژوئن 2018، طوفان گرد و غباری سیاره را محاصره کرد، چند ماه طول کشید تا خورشید برگردد، با خنثی شدن پنل انرژی خورشیدی و از بین بردن باتری‌‌های فرصت، ارتباط قطع شد. مهندسان امیدوار بودند که بادهای فصلی بین نوامبر 2018 تا پایان ماه ژانویه افزایش یابد، گرد و غبار پانل‌های خورشیدی را پاک کند و امکان بازیابی آن فراهم می‌شود. اما این امر اتفاق افتاده است.

جان کالاس، مدیر پروژه عملیاتی در JPL، می‌گوید: “ما یک هفته دیگر داریم. ما در حال گذر زمان هستیم.”

زمستان مریخ، که در سال 2011 ماموریت دوقلوی فرصت و روح، را برای چند ماه به پایان رساند. نور خورشید در نیمکره جنوبی در حال کاهش است و درجه حرارت آن کاهش می‌یابد. تلاش برای احیای مرورگر در حال حاضر ادامه دارد تا زمانی که مبارزات برای احیای روح ادامه دارد. JPL در حال تلاش برای اجرای فرمانهایی که به فرصت می‌گویند که آنتن‌ها را به عقب برگرداند، اگر به سختی احیا شد و سعی کرد از یک آنتن شکسته استفاده کند. قبل از تعطیلی 5 هفته‌ای دولت در ایالات متحده، برنامه این بود که ناسا در مورد ادامه تلاش‌ها پس از فصل زمستان، بیندیشد. از آنجایی که طرح در حال حاضر منتظر باز شدن دولت است، چنین تصمیمی می‌تواند به زودی از توماس زورباچن، رئیس دانشکده ناسا، بیاید.

جیم بل، دانشمند سیاره‌ای در دانشگاه ایالتی آریزونا از تیم دوربین فرصت، امیدش را از دست نمیدهد. او یادآوری می‌کند که مریخ‌نورد در لبه دهانه اندوور قرار گرفته است، و احتمال وزش باد هنوز هم وجود دارد و  می‌تواند فرصت را احیا کند.

فرصت از زمان فرودش در Meridiani Planum در سال 2004 به سرعت ماسه سنگهای غنی از سولفات را نشان داد. ریموند آرویدسون، دانشمند سیاره‌ای در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، میسوری و معاون اصلی تحقیق، می‌گوید سنگهایی که احتمالا به صورت خاك‌های کم عمق در محیط‌های حاشیه‌ای تشکیل می‌شوند. بل می‌افزاید: “فرصت برای اولین بار بود که شواهد احتمالی برای آن ارائه کرد، این کشف به معنی کشف این بود که مریخ در گذشته دور قابل سکونت بوده است.”

اندکی زمان می‌برد تا روح و فرصت امید این امید را به ما بدهند که هنوز هم برای 15 سال آینده کار خواهند کرد. در پایان، بل، می افزاید: “مریخ همیشه برنده است”.

Winds fail to revive NASA’s Opportunity rover