سیاره نه یا دیسکی از سنگهای فضایی یخی؟!

ستاره‌شناسان می‌گویند یک دیسک غیرقابل مشاهده سنگهای فضایی یخی ممکن است خیلی چیزها را توضیح دهد!! نیازی به سیاره نه وجود ندارد.

تنها چیزی که برای ترك مدار برخی از اجسام در منظومه شمسی بیرونی موردنیاز است، دیسكی از آوارهای یخی است، نه یک سیاره عظیم!!

مدار عجیب و غریب برخی از اشیاء فرانپتونی (جسم کوچکتر در سمت راست) نشان می‌دهد که یک سیاره غول پیکر (چپ) می‌تواند از نپتون گذشته باشد. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد چگونه یک دیسک غول پیکری از سنگهای فضایی کوچک می‌تواند مدارهای عجیب این TNOs را بهتر توضیح دهد. خوزه آنتونیو پوناس (SINC)

سالهاست که برخی از اخترشناسان مظنون هستند که یک سیاره فرانپتونی در فضای بیرونی منظومه شمسی ما قرار گرفته است – یک سیاره اسرارآمیز و غول‌پیکر به نام “سیاره نه”. این نظریه براساس حرکتهای عجیب و غریب دنیاهای کوچک و دور که طوری رفتار میکنند گویا شیء نامرئی بر جنبش آنها تاثیر می‌گذارد. اما اکنون گروهی از محققان روش دیگری برای توضیح این موضوع عجیب دارند. در تحقیقی که در 21 ژانویه در مجله استرونومی منتشر شد، تیم پیشنهاد می کند که به جای یک شی بزرگ، منظومه شمسی ما تحت تاثیر یک دیسک عظیم از سنگهای فضای کوچک و یخی قرار دارد که بر روی مدار تاثیر می‌گذارد.  مانند Planet Nine، این دیسک نیز قبلا شناسایی نشده است.

آیا سیاره نه وجود دارد؟
بعد از مدار نپتون، در یک ناحیه به نام کمربند کوئیپر، هزاران دنیای کوچک شناخته شده به عنوان اشیاء فرانپتونی (TNOs) وجود دارد. آنها خرده سیاراتی هستند که هرگز به سیارات تبدیل نشدند (باقیمانده‌ای از اولین روزهای منظومه شمسی ما). در حالی که این منطقه ممکن است یک بار توسط سنگهای فضایی فشرده شود، ستاره‌شناسان بر این باورند که اکثر این اجسام در اوایل دوران منظومه شمسی ما توسط توده سیارات دورافتاده از بین رفته اند.

اخیرا، ده ها تن از از اجرام بزرگ TNOs در مدارهای عجیب و غریب دیده شده‌اند. این امر باعث شده است که محققان  فکر کنند نیروی گرانشی بزرگی مثل یک سیاره نهم که جرمی ده برابر وزن جرم زمین دارد، می‌تواند بر مدار این اجسام کوچک و دور، تأثیر بگذارد.

اما اکنون یک گروه از محققان دانشگاه کمبریج و دانشگاه آمریکایی بیروت می‌گویند که این امر نه تنها توسط یک سیاره غول پیکر، بلکه می‌تواند توسط نیروی گرانشی دیسکی از اجسام کوچک باشد که جرمی 10 برابر زمین داشته باشد.

ایده یک دیسک می‌تواند توضیح وجود یک سیاره غول پیکر را از بین ببرد. با این حال، این کار جدید، تعاملات بین اشیاء در منظومه شمسی ما و این دیسک فرضی را به طور گسترده‌تر از هر زمان دیگری شبیه‌سازی می‌کند.

منبع: http://www.astronomy.com/news/2019/01/no-need-for-planet-nine-astronomers-say-an-unseen-disk-of-icy-space-rocks-may-explain-things