گاو مقدس! انفجار اسرارآمیزی که با تلسکوپ ناسا مورد مطالعه قرار گرفت!!

 

 

AT2018cow در نزدیکی یک کهکشان به نام CGCG 137-068 فوران کرد که در فاصله حدود 200 میلیون سال نوری صورت فلکی هرکول قرار دارد. این تصویر بزرگنمایی مکان “گاو” در کهکشان را نشان می‌دهد. اعتبار: Sloan Digital Sky Survey

 

یک درخشش کوتاه و غیرمعمول در آسمان شب در 16 ژوئن 2018، ستاره‌شناسان و اخترفیزیکدانان سراسر جهان را گیج کرد. این رویداد به نام AT2018cow و “گاو” نام گرفت. برخلاف هر درخشش آسمانی که تاکنون دیده شده است، نظریه‌های متعددی در مورد منبع آن بیان شده است.

 

در طول بیش از سه روز، گاو یک انفجار ناگهانی ایجاد کرد که حداقل 10 بار روشن‌تر از انفجار یک ابرنواختر معمولی بود که طی چند ماه آینده از بین می‌رود. این رویداد غیرمعمول در داخل یا در نزدیکی یک کهکشان ستاره‌ای شکل به نام CGCG 137-068 رخ داده است که در حدود 200 میلیون سال نوری صورت فلکی هرکول قرار دارد. ابتدا گاو توسط تلسکوپ هشدار سیارکی ناسا (NASA-funded Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System telescope) در هاوایی مشاهده شد.

 

دقیقا گاو چیست؟

با استفاده از داده‌های مأموریت‌های چند مأموریتی ناسا، از جمله رصدخانه نیل جرلس سویفت و تلسکوپ NuSTAR، دو گروه مقالاتی را منتشر می‌کنند که توضیحات احتمالی را برای منبع گاو ارائه می‌دهند. یک مقاله استدلال می‌کند که گاو یک سیاهچاله عظیم است که یک ستاره عبوری را نابود می‌کند. دومین مقاله فرض می‌کند که این یک ابرنواختر است – یک انفجار ستاره‌ای که تولد یک سیاهچاله یا یک ستاره نوترونی صورت گرفته است.

 

محققان هر دو تیم تفسیر خود را در یک بحث گروهی در پنج شنبه، 10 ژانویه، در 233 امین نشست انجمن نجوم آمریکا در سیاتل تفسیر کردند.

 

 

این ویدیو جزییات چیزی است که دانشمندان فکر می‌کنند، زمانی اتفاق می‌افتد که یک سیاهچاله، یک ستاره کوتوله سفید گرم و متراکم را تکه‌تکه می‌کند. یک تیم با مشاهدات نایل جرلس سویفت ناسا می‌گوید این فرایند یک تهاجم اسرارآمیز به نام AT2018cow یا “گاو” را توضیح می‌دهد. اعتبار: مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

https://phys.org/news/2019-01-holy-cow-mysterious-blast-nasa.html#jCp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *