ماموریت جونو از آتشفشان‌های فعال قمر آیو در مشتری عکسبرداری کرد!!

JunoCam سه تصویر از آیو را قبل از آغاز گرفت، عکسبرداری کرد. همه این تصاویر آتشفشانی فعال را نشان می‌دادند. تصویر نشان داده شده در اینجا، از تصاویر فیلتر قرمز، آبی و سبز در ساعت 12:20 (UTC) در تاریخ 21 دسامبر 2018 به دست آمد. فضاپیمای جونو حدود 300000 کیلومتری آیو قرار داشت. اعتبار: NASA / SwRI / MSSS

 

یک تیم از دانشمندان فضایی، تصاویر جدیدی از یک آتشفشان را در قمر آیو در طی 17 امین پرواز روی غول گازی در مأموریت جونو گرفته است. در روز 21 دسامبر، در طول انقلاب زمستانی، چهار دوربین جونو تصاویری از ماه آیو قمر مشتری، با بیشترین مقدار آتشفشان در منظومه شمسی، گرفت. در این ماموریت جونو پس از بیش از یک ساعت بررسی آیو، درخشش مناطق قطبی قمر و همچنین شواهدی از فوران فعال را مشاهده کردند.

 

اسکات بولتون، از ماموریت جونو و معاون بخش علوم و مهندسی فضایی موسسه تحقیقات جنوب غربی و محقق اصلی می‌گوید: “هیچ کس انتظار نداشت که ما خیلی خوش شانس باشیم تا با عکسبرداری آتشفشان فعال را از سطح قمر ببینیم.”. “این تصاویر نشان می‌دهد که جونو توانایی این را دارد که پدیده‌ها را به وضوح مشاهده کند.”

 

JunoCam اولین تصاویر خود را در 21 دسامبر در ساعت 12:00، 12:15 و 12:20 به وقت جهانی به تصویر کشید (UTC) قبل از اینکه آیو وارد سایه مشتری شود. تصاویر ماه نیمه روشن با یک نقطه روشن در مرز روز و شب نشان می‌دهد.

 

ساعت 12:40 UTC، بعد از اینکه آیو به تاریکی کل پشت مشتری منتقل شد، نور منعکس شده از خورشید به روشن شدن آیو و اروپا کمک کرد. تصاویر SRU منتشر شده توسط SwRI نشان دهنده آیو است که به آرامی توسط نور قمر اروپا روشن می‌شود. به نظر می‌رسد که روشن‌ترین ویژگی آیو در تصویر، نشانه تابش نفوذی است، یادآور این نقش ماهواره‌ای در تغذیه کمربندهای تابشی مشتری، در حالی که ویژگی‌های دیگر جریانی از فعالیت آتشفشان‌های مختلف را نشان می‌دهد. هایدی بکر، سرپرست تحقیقات نظارت بر تابش جونو، در آزمایشگاه پیشرانۀ جت ناسا گفت:”به عنوان یک دوربین کم نور که برای رصد ستاره ها طراحی شده است، SRU تنها می‌تواند در شرایط بسیار کم نور، آیو را مشاهده کند. 21 دسامبر فرصتی منحصر به فرد برای مشاهده فعالیت‌های آتشفشانی آیو با SRU با استفاده از نور بازتابی اروپا به عنوان منبع نور ماست”.

 ماموریت جونو از آتشفشانهای فعال را در قمر مشتری به نام آیو تصویربرداری کرد.

تحقیقات نظارت بر تابش جونو این تصویر از آیو را با دوربین (SRU) جمع آوری کرد که مدت کوتاهی پس از اینکه آیو در ساعت 12:40:29 (UTC) 21 دسامبر 2018 به زیر سایه مشتری وارد شد. آیو به آرامی توسط نور یکی دیگر از قمرهای مشتری، یعنی اروپا  روشن شده است. روشن‌ترین ویژگی در آیو  مشکوک به تابش نفوذی است. درخشش فعالیت چندین آتشفشان در آیو دیده می‌شود. اعتبار: NASA / JPL-Caltech / SwRI

 جونو در طول‌موج‌های طولانی حرارت را حس می‌کند، نقاط داغ را در نور روز و شبانه تشخیص می‌دهد.

 آلبرتو آدریانی، محقق مؤسسه ملی اورتوفیزیک ایتالیا، گفت: “اگرچه قمرهای مشتری، اهداف اصلی جونو نیستند، هر بار که ما به یکی از آنها به اندازه کافی نزدیک می‌شویم، از فرصتی برای مشاهده استفاده می‌کنیم.” این وسیله حساس به طول‌موج‌های مادون قرمز است که برای مطالعه آتشفشان‌ها بسیار مناسب است. این یکی از بهترین تصاویر آیو است که جونو تاکنون توانسته است جمع‌آوری کند. “

 

بولتون افزود: آخرین تصاویر می‌تواند بینش‌های جدیدی از تعامل سیاره غول‌پیکر گازی با پنج قمر آن ایجاد کند و باعث ایجاد پدیده‌هایی مانند فعالیت آتشفشانی آیو یا انجماد اتمسفر ماه در طی گرفت شود. جونو اخیرا فعالیت‌های آتشفشانی آیو را قبل و بعد از انفجار ثبت کرده است. آتشفشان آیو در سال 1979 توسط فضاپیمای ویجر ناسا کشف شد. تعامل گرانشی آیو با مشتری باعث آتشفشان قمر می‌شود، که موجب تخریب دره‌هایی از گاز SO2 و تولید میدان‌های گدازه بازالت می‌شود.

 

تصویر نقشه مادون قرمز JIRAM در تاریخ 21 دسامبر 2018 در ساعت 12:30 (UTC) به دست آمد. این دستگاه دمای بسیار بالا را در محل فوران آتشفشانی در آیو نشان می‌دهد. این مشاهدات در طول یک دوره کامل از تصاویر JunoCam و Star Reference Centre گرفته شده است اعتبار: NASA / JPL-Caltech / SwRI / INAF

 

تصاویر اخیر آیو در نیمه راه ماموریت گرفته شده است، که قرار است نقشه‌ی مشتری را در ماه ژوئیه سال 2021 به اتمام برساند. جونو در سال 2011 به فضا پرتاب شد و در سال 2016 وارد مشتری شد. این فضاپیما هر 53 روز یکبار به مشتری، اتمسفر و مغناطوسفر آن می‌پردازد.

 

جونو  دارای هشت ابزار علمی طراحی شده برای مطالعه ساختار داخلی، جرم و مغناطوسفر مشتری است. آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا ماموریت جونورا با رهبری بولتون  مدیریت می‌کند. جونو بخشی از برنامه مرزهای جدید است که در مرکز پرواز فضایی مارشال در هانتسویل، آلاباما، برای مأموریت علوم ناسا مدیریت می‌شود. فضاپیما را لاکهید مارتین  ساخت و SwRI دو ابزار جونو را برای مطالعه شفق‌های عظیم مشتری فراهم کرد.

 

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Juno mission captures images of volcanic plumes on Jupiter’s moon Io

January 2, 2019, Southwest Research Institute

https://phys.org/news/2019-01-juno-mission-captures-images-volcanic.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *