10 نکته برای تماشای بارش شهابی جوزایی

بارش شهای جوزایی از 16 آذرماه امسال شروع شده و در تاریخ 23 آذرماه به اوج خود می‌رسد. ساعت سرسویی بارش شهابی جوزایی 120 شهاب در ساعت خواهد بود. از این رو علاقه‌مندان به رصد این پدیده می‌توانند با رفتن به مکان‌های تاریک، این پدیده را به خوبی مشاهده کنند.

 بیشتر شهابهای این بارش تمایل تشدیدی به ظاهر شدن در اواخر شب دارند، برای دیدن بیشترین تعداد شهاب 1 یا 2 ساعت بعد از نیمه شب دست به کار شوید. مهم نیست مهم نیست کجا در جهان هستی هستید، از دیدن بارش لذت ببرید.

 

اگر شما مجبور بودید یک روز برای تماشای بارش شهابی جوزایی 2018 وقت بگذارید، بهترین روز 14 دسامبر خواهد بود. در اوج این بارش، در یک شب تاریک و بدون ماه، 120 شهاب در بعد از نیمه شب می‌توانید مشاهده کنید. ماه در فاز هلال افزاینده (7 روز اول) برای بارش امسال قرار دارد، به طوری که ماه خیلی زود در عصر ظاهر می‌شود. این به معنی یک آسمان تاریک برای بارش شهابی جوزایی امسال است.

 

در اینجا 10 راهنمایی برای تماشای این بارش شهابی معروف سالانه وجود دارد:

 

  1. نیمه شب به تماشای این بارش بپردازید: شهابهای بارش جوزایی تمایل دارند تا در نیمه شب و اواخر شب، با بیشترین تعداد ظاهر شوند. احتمالا یک یا ساعت بعد از نیمه شب، زمانی که کانون بارش شهابی به نظر می‌رسد در اوج آسمان است، بهترین زمان مشاهده آن باشد.

 

  1. از چراغ‌های شهر دور شوید: برای مشاهده مطلوب، یک مکان تاریک برای مشاهده در کشور پیدا کنید.

 

  1. به یک افق دید وسیع از آسمان نیاز دارید. یک مزرعه یا اردوگاه با یک دید روشن در یک یا چند جهت؟ یک آسمان باز شانس شما را برای دیدن برخی از شهابها افزایش می‌دهد.

 

  1. یک ساعت یا بیشتر تماشا کنید. بارش شهابی جوزایی 2018 را بهتر مشاهده خواهید کرد اگر به چشمان خود اجازه دهید تا به تاریکی عادت کند. این امر می‌تواند تا 20 دقیقه طول بکشد.

 

  1. در مود کانون بارش نگران نباشید: شما لازم نیست به یک جهت نگاه کنید – و یا به سمت کانون بارش قرار بگیرید از تماشای بارش شهابی لذت ببرید. شهابها در سراسر آسمان ظاهر می‌شوند. هر چند کانون بارش جالب است. اگر شما شهابهای جوزایی را به عقب در گنبد آسمان ردیابی کنید، آنها را از این نقطه درون صورت فلکی جوزا یا دوپیکر پیدا خواهید کرد. از این رو نام این بارش را بارش شهابی جوزایی گذاشته‌اند.

 

  1. مریخ و زهره را تماشا کنید. در دسامبر 2018، سیاره سرخ، آسمان شب را تا نیمه شب روشن می‌کند. در طلوع خورشید سیاره زهره در سپیده‌دم می‌درخشد. اگر واقعا خوش شانس هستید، ممکن است حتی عطارد، سیاره بیرونی منظومه شمسی، را در زیر ونوس در تاریکی سپیده‌دم مشاهده کنید. نمودار زیر را ببینید.

 

در اوج بارش شهابی، ماه در نزدیکی گنبد آسمان نزدیک به مریخ است. مریخ در نیمه‌شب نشانگر زمان خوبی برای شروع تماشای بارش سالانه در سال 2018 است.

 

ونوس در ساعات اولیه صبح طلوع می‌کند، عطارد به دنبال زهره در آسمان صبحگاهی ظاهر می‌شود.

 

  1. در مورد منشا بارش شهابی فکر کنید. منشا بیشتر بارشهای شهابی از دنباله‌دارها می‌باشد. اما منشا بارش شهابی جوزایی یک سیارک مرموز به نام فایتون 3200 است. این جسم یک سیارک آپولویی (نزدیک زمین) است و ممکن است یک دنباله‌دار خفته باشد. چطوری به بارش شهابی شما کمک می‌کند؟ این را نمی‌دانیم اما سرگرم کننده است در یک شب تاریک زیر ستاره‌ها به این امر فکر کنید. بیشتر بخوانید: https://earthsky.org/astronomy-essentials/rock-comet-3200-phaethon-geminid-meteor-shower

 

  1. با همراهی یک دوست هر دوی شما می‌توانید از رصد بخش‌های مختلف آسمان لذت ببرید. اگر یکی از شما یک شهاب را ببیند، فریاد می‌زند “شهاب! باز هم نگران نباشید که نتوانستید آن را نگاه کنید. فقط اجازه دهید چشم‌های شما به طور عادی همه قسمت‌های آسمان را مشاهده کند.

 

  1. تجهیزات ویژه؟ لازم نیست. شما فقط نیاز به یک آسمان تاریک، یک صندلی راحت و گرمای یک کیسه خواب دارید. نوشیدنی گرم و میان وعده نیز می‌تواند خوب باشد.

 

  1. لذت بردن از طبیعت. به گفته یک مرد عاقل، تماشای شهاب بسیار شبیه ماهیگیری است. شما بیرون می‌روید و امیدوار هستید که برخی از آنها را بدست آورید.

 

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

10 tips for watching the Geminids

By Deborah Byrd in ASTRONOMY ESSENTIALS | December 11, 2018

https://earthsky.org/astronomy-essentials/10-tips-for-watching-the-geminids

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *