کاوشگر اینسایت مریخ  ناسا باد مریخی را “می‌شنود”

 برای اولین بار در تاریخ، می‌توانیم باد مریخی را بشنویم.

https://mars.nasa.gov/resources/22201/sounds-of-mars-nasas-insight-senses-martian-wind/?site=insight

 

کاوشگر اینسایت ناسا در 26 نوامبر در سیاره سرخ قرار گرفت و از زمان ورود،  بر روی محیط جدید خود در السیوم پلانیتیامتمرکز شده است. و اکنون، تیم پشتیبانی ماموریت، اولین بیت از این اطلاعات را به یک موسیقی باور نکردنی تبدیل کرده است که می‌توانید در ویدیوی جدیدی که در 7 دسامبر منتشر شده است، آن را بشنوید.

 

https://www.space.com/42666-insight-mars-lander-hears-martian-wind.html

 

تام پیک، دانشمند پروژه اینسایت که روی سنسورها تمرکز دارد، در یک کنفرانس خبری گفت:

“این اولین بار در سطح مریخ است که ما ابزارهایی داریم که می‌توانند تا فرکانس‌هایی که انسان‌ها می‌توانند بشنوند را شناسایی کنند.”

 

 

اینسایت با استفاده از دوربینش این عکس را از یکی از پانل‌های خورشیدی 7 فوتی (2.2 متری) گرفته است. اعتبار: NASA / JPL-Caltech

 

اما در حالی که ابزارهایی که در اینسایت می‌توانند داده‌ها را در فرکانس‌های منحصر بفرد به دست بیاورند، صداهای بالاتری به خوبی در مریخ شنیده نمی‌شوند. بنابراین، ناسا یک نسخه از ضبط را به زمین فرستاد .

این به این دلیل است که ابزارها برای حل یک چالش مهم علمی طراحی شده‌اند: حل اسرار در مورد درون مریخ.

 

برای دریافت داده‌های با کیفیت بالا از سنسور، تیم باید قادر به لغو تمام تلاطم‌های سطح مریخ باشد، تا سیگنال‌های داخل سیاره را دریافت کند. از آنجا که صدای باد می‌تواند سنسور را فریب دهد، کاوشگر با یک سنسور فشار هوای مجهز موفق به خنثی کردن صدای پس‌زمینه می‌شود.

 

بروس بانرت، محقق اینسایت، گفت: “ما در حال تلاش برای طراحی یک سیستم  لغو سر و صدا هستیم.”

 

این نمودار اولین اطلاعاتی است که توسط یکی از سه سنسور سنجش کوتاه مدت اینسایت جمع‌آوری شده است. ناسا گفت که این ارتعاش بوسیله باد با عبور از پانلهای بزرگ خورشیدی کاوشگر ایجاد شده است.

اعتبار: NASA / JPL-Caltech / CNES / UKSA / کالج امپریال لندن / آکسفورد

 

ضبط جدید با استفاده از داده‌های  دو منبع، سنسور فشار هوا و سنسور سنجش زلزله، که هر دو هنوز در عرشه دستگاه می‌باشند، صورت گرفته است. این بدان معنی است که آنها برای قرار گرفتن در معرض سر و صدا در کنار عرشه، از جمله صدای باد که از طریق پانلهای خورشیدی اینسایت، مناسب هستند.

 

دان بنفیلد، دانشمند علمی برای سنسور فشار هوا، در کنفرانس خبری گفت: “انسانها چندین حسگر هستند و اکنون ما دو سنسور را برای این ماموریت روشن کرده‌ایم.”

 

دانشمندان گزارش دادند که صدای بادی که در این ضبط می‌شنوید بین 10 تا 15 مایل در ساعت (5 تا 7 متر در ثانیه) از شمال غربی می‌وزد که شامل اطلاعاتی است که در طول 15 دقیقه اولی ثبت شد که سنسورها ضبط کرده بودند. (انتقال صدا به فرکانس‌های بالاتر همچنین ضبط سریعتر را انجام می‌دهد، بنابراین کلیپ اساسا یک تایم‌لپس است.)

NASA’s InSight Mars Lander ‘Hears’ Martian Wind, a Cosmic First

By Meghan Bartels, Space.com Senior Writer | December 7, 2018 02:15pm ET

https://www.space.com/42666-insight-mars-lander-hears-martian-wind.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *