ماه و ستاره‌های دوقلوی دوپیکر را می‌توانید تماشا کنید!!

در 25 و 26 نوامبر 2018 – قبل از رفتن به رختخواب، ماه را در آسمان شرقی خود جستجو کنید. ماه درخشانی به نظر می‌رسد و شما ممکن است دو ستاره روشن در مجاورت آن ببینید. این ستاره‌ها قابل توجه هستند زیرا هر دو درخشان و نزدیک به گنبد آسمان هستند و به همین دلیل است که در افسانه‌های آسمانی آنها را اغلب به صورت دوقلو نشان می‌دهند.

ستاره‌های کاستور و پولوکس در صورت فلکی دوپیکر قرار دارند.

از عرضهای جغرافیایی نیمه شمالی، در طول ساعتهای 8 تا 9 بعد از ظهر، از افق شرقی شما ظاهر می‌شود. از نیمکره جنوبی، همه آنها در شرق کمی بعد از ظهر صعود می‌کنند.

نور ماه، برای دیدن کل صورت فلکی کمی مشکل ایجاد خواهد کرد. اما Castor و Pollux درخشان هستند! شما حتی زمانی که ماه به آنها نزدیک است، می‌توانید آنها را مشاهده و رصد کنید.

نمودار آسمان صورت فلکی دوپیکر را نشان می‌دهد(IAU). با رسم یک خط خیالی از ستاره غربی کمربند ستاره‌ای جبار و ستاره نارنجی رنگ درخشان Betelgeuse می‌توانید به ستاره‌های دوتایی دوپیکر، کاستور و پولوکس برسید.

صورت فلکی جبار نیز در 25 نوامبر نسبتا نزدیک به ماه  است و شکارچی غول پیکر ممکن است شما را با بسیاری از ستارگان روشن خود خیره کند. شما اگر ستاره‌های کمربند جبار را شناخته باشید (سه ستاره متوسط ​​درخشان در یک ردیف مستقیم و کوتاه) می‌توانید صورت فلکی جبار را به راحتی مشاهده کنید.

چند روز پس از آنکه ماه از صورت فلکی دوپیکر بیرون می‌آید، می‌توانید Castor و Pollux را از روی صورت فلکی شکارچی با روش پرش ستاره‌ای پیدا کنید. به سادگی به منظور کشف ستاره‌های کاستور و پولوکس، یک خط فرضی از کمربند شکارچی از ستاره درخشان Betelgeuse رسم کنید. این روش یافتن دو ستاره درخشان صورت فلکی دوپیکر در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی کاربرد دارد.


آیا شما با صورت فلکی شکارچی و خطی مشتق از سه ستاره به نام کمربند شکارچی آشنا هستید؟ اگر آشنا هستید، بنابراین شما می‌توانید به راحتی با روش پرش ستاره‌ای، ستاره‌های کاستور و پولوکس را پیدا کنید..

به زودی در شمال، آبگردان بزرگ در اوایل شب ظاهر می‌شود، بنابراین شما می‌توانید از آبگردان بزرگ استفاده کنید تا به ستاره‌های Castor و Pollux برسید.

از کاسه آبگردان بزرگ استفاده کنید تا به ستاره‌های Castor و Pollux برسید

 

ستاره‌های آسمان، یک کتاب بزرگ ارتباطی است. اگر شما روش پرش ستاره‌ای را یاد بگیرید. می‌توانید با ستاره‌های کلیدی خاص، به راحتی رصد کنید.

به هر حال، ستاره کاستور در صورت فلکی دوپیکر، کانون بارش برای بارش شهابی جوزایی که هر ساله در حدود 13 یا 14 دسامبر شروع می‌شود.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://earthsky.org/tonight/moon-in-gemini-near-castor-and-pollux

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *