دهانه بزرگ شهاب سنگی زیر یخهای گرینلند کشف شد!!

محققان یک دهانه برخوردی شهاب سنگی را در زیر یخهای گرینلند کشف کردند. دهانه بزرگ – بزرگتر از پاریس – به نظر میرسد که فقط 12000 سال پیش توسط شهاب سنگها ایجاد شده است.

یک تیم بین‌المللی از محققان یک دهانه برخوردی شهاب سنگی کشف کرده است که زیر بیش از نیم کیلومتر (حدود 1 کیلومتر) یخ در شمال غربی گرینلند پنهان شده است. دهانه – که در زیر ورقه یخی گرینلند یافت می شود – یکی از 25 دهانه برخوردی بزرگ روی زمین است که عمق آن حدود 1000 فوت (300 متر) و بیش از 19 مایل (30 کیلومتر) با قطر بزرگتر از پاریس است.

با توجه به مطالعات، این ناحیه، کمتر از 3 میلیون سال پیش تشکیل شده است، زمانی که یک شهاب سنگ آهنی بیش از نیم مایلی (1 کیلومتر) گسترده به شمال غربی گرینلند می‌افتد که با کمال تاسف با یخ پوشانده شده بود.

کرت کیلر استاد مرکز ژئوژنتیک در موزه تاریخ طبیعی دانمارک و نویسنده اصلی این مطالعه است، این مقاله در 14 نوامبر 2018 در مجله علمی بررسی شده است. کیلر گفت که وضعیت دهانه نشان می‌دهد که ممکن است تا پایان آخرین عصر یخبندان رخ داده باشد، که می‌تواند دهانه ی حاصل را در میان جوان ترین سیاره قرار دهد. Kjær گفت:

دهانه فوق‌العاده خوب حفظ شده است و شگفت آور است چرا که یخ یخچال که یک عامل فرسایشی فوق العاده کارآمد است نتوانسته به آن آسیبی برساند.


محل دهانه یخچالی کوچک Hiawatha در گرینلند. تصویر از  ویکی پدیا


داده‌های رادار از یک بررسی هوایی  از دهانه Hiawatha در ماه مه 2016

فلش آبی اشاره به قله مرکزی دهانه دارد. تصویر از ناسا / سیندی استار.

محققان ابتدا در ژوئیه 2015،در حالیکه نقشه جدیدی از توپوگرافی زیر ورقه یخ گرینلند را بازرسی می‌کردند، این دهانه را کشف کردند. این نقشه با استفاده از داده‌های راداری که از یخ نفوذ  می‌کند، عمدتا از عملیات IceBridge ناسا- یک ماموریت هوابرد چند ساله برای ردیابی تغییرات در یخ قطبی – و پیش از ماموریت‌های هواشناسی ناسا ساخته شده است.

تیم با استفاده از تصاویر ماهواره ای سطح یخ را در منطقه Glacier Hiawatha مورد بررسی قرار داد و به سرعت شواهدی از یک الگوی دایره ای در سطح یخ پیدا کرد که با همان نقشه ای که در نقشه توپوگرافی قرار داشت، هماهنگ شد.


دهانه برخوردی Hiawatha توسط ورقه یخ گرینلند پوشیده شده است، که فقط از لبه دهانه برخورد می کند و یک لبه نیم کره ای ایجاد می کند. بخشی از این لبه (بالای عکس) و زبانه یخ که لبه دهانه را پوشش می‌دهد در این عکس که در طول پرواز عملیات یخبندان ناسا در تاریخ 17 آوریل 2018  نشان داده شده است. تصویر از ناسا / جان سونتاگ.

برای تأیید سوءظنها، در ماه مه سال 2016، یک گروه تحقیقاتی را برای پرواز در یخچال Hiawatha Glacier فرستاد و دهانه و یخهای آن را با یك رادار نفوذ كننده ی یك حالت پیشرفته ترسیم كرد. در تابستان 2016 و 2017، تیم تحقیقاتی به یخچال Hiawatha Glacier بازگشته است تا نقشه های ساختاری تکتونیکی را در سنگ در نزدیکی پای یخچال ها نشان دهد و نمونه‌هایی از رسوبات را از طریق یک کانال مایع آب شسته شود.

نیکولای لارسن از دانشگاه ارهوس در دانمارک یکی از نویسندگان این مطالعه است. لارسن در بیانیه ای گفت:

برخی از شن و ماسه کوارتزی دهانه، دارای ویژگی تغییر شکل فلزی بودند که نشان دهنده تاثیرات فرسایشی خشن بود. این شواهد قطعیت دهانه شهاب سنگ  در زیر Glacier Hiawatha را تایید می‌کند.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://earthsky.org/earth/meteorite-crater-under-greenland-ice

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *