ستاره‌شناسان بزرگترین پیش سوپرخوشه کهکشانی را پیدا کردند!!

ستاره شناسان بزرگترین پیش سوپرخوشه کهکشانی را در جهان اولیه کشف کرده‌اند که فقط 2.3 میلیارد سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفته است. یک پیش ابرخوشه گروهی از کهکشان‌های جوان است که از لحاظ گرانشی در حال فروپاشی است تا یک ابرخوشه بسازد که به خودی خود یک گروه شامل صدها هزار کهکشان است و این گروه نیز خود شامل میلیاردها ستاره است.


یک تیم بین‌المللی از اخترشناسان با استفاده از ابزار VIMOS تلسکوپ بسیار بزرگ ESO یک ساختار تیتانیکی را در جهان اولیه کشف کرده‌اند. این پیش سوپرخوشه کهکشانی همانی است که به نام Hyperion نامگذاری شده است، بزرگترین و عظیمترین ساختاری است که تنها 2 میلیارد سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفته است. تصویر از ESO

ساختار تازه کشف شده که محققان به نام Hyperion از تیتان اسطوره یونانی به علت حجم بسیار زیاد و جرم پیش سوپرخوشه نامگذاری شده است، بزرگترین و عظیم ترین ساختاری است که تا این زمان در شکل گیری جهان یافت می شود. جرم عظیم از پیش سوپرخوشه کهکشانی بیش از یک میلیون میلیارد برابر بیشتر از خورشید محاسبه می شود. این توده تیتانیکی امروزه شبیه به بزرگترین سازه های موجود در جهان است، اما پیدا کردن چنین جسم عظیمی در جهان اولیه ستاره شناسان را شگفت زده کرد.

در این عکس برجسته، کهکشان‌های پرجرم به رنگ سفید دیده می شوند، در حالیکه مناطق با کهکشان‌های کوچکتر به رنگ آبی مشاهده می شوند. شناسایی و درک چنین گروه‌های بزرگی از کهکشان‌های اولیه درک انسان از ترکیب‌بندی و تکامل کیهان را بالا می برد.

این نخستین بار است که چنین ساختار بزرگی در چنین تغییر رنگ سرخی، بیش از 2 میلیارد سال پس از انفجار بزرگ، شناسایی شده است. به طور معمول این نوع سازه ها  یعنی زمانی که جهان زمان بیشتری برای تکامل و ساخت چنین چیزهای عظیم داشته است، به وجود می‌آیند. تعجب آور بود که چنین چیزی در زمانی که جهان نسبتا جوان بود، تکامل یافته است.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://earthsky.org/space/astronomers-find-largest-yet-galaxy-proto-supercluster

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *