مریخ‌نورد کنجکاوی دوباره حرکت می‌کند!!

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در حدود 170 پا (60 متر) در طول آخر هفته گذشته به سایت “دریاچه Orcadie” رفته بود. این طولانی‌ترین راهپیمایی کنجکاوی بود.


مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا، این عکس را روز سه شنبه (6 نوامبر 2018) ارسال کرد. تصویر از ناسا.

 

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا راهپیمایی خود را دوباره پس از تجربه یک ناهنجاری حافظه در ماه سپتامبر در پیش گرفت. مریخ‌نورد در طول آخر هفته گذشته در حدود 197 فوت (60 متر) به سایتی به نام دریاچه Orcadie طی مسیر کرد، و مسیر آن را به بیش از 12 مایل (20 کیلومتر) در نوردید. این مسیر طولانی‌ترین راهپیمایی مریخ‌نورد کنجکاوی بوده است که از زمان 15 سپتامبر 2018 به این ور داشته است. در 3 اکتبر، مریخ‌نورد  به یک کامپیوتر عادی تبدیل شده است که به نام Computer Side-A شناخته می‌شود.

همانطور که در مورد بسیاری از فضاپیماها بود، کنجکاوی با دو کامپیوتر افزونگی طراحی شده بود – در این مورد، به عنوان یک کامپیوتر Side-A و Side-B اشاره می‌شود تا بتواند عملیات را ادامه دهد. پس از بررسی چندین گزینه، مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا پیشنهاد کردند که سوئیچ مریخ‌نورد از Side B به Side A برگردانده شود.

افزونگی در علوم مهندسیعبارت است از قرار دادن زیربخش‌های مشابه در یک سامانه به صورت موازی به طوری که عملکرد کلی سامانه در شرایط خطا تضمین شود. سامانه در این تعریف می‌تواند یک موجودیت فیزیکی یا یک سامانهٔ عملیاتی باشد.

افزونگی در بحث انتقال شامل داده‌هایی اضافی است که طی فرایند کدینگ کانال به داده‌ها افزوده می‌شوند تا جبران خطاهای احتمالی مسیر را بکنند و داده در صورت از دست رفتن بخشی از آن قابل دست یابی باشد.


یک پرتره از نمایشگر کنجکاوی ناسا مستقر در Sol 2082 که در 15 ژوئن 2018 گرفته شده است. طوفان گرد و غبار مریخی باعث کاهش نور خورشید و دید در محل مریخ‌نورد در گریت گیل شده بود. تصویر از NASA / JPL-Caltech.

تیم مهندسی کنجکاوی در JPL همچنان به تشخیص آنومالی در رایانه سمت B می‌پردازد. کنجکاوی در ابتدا پس از فرود در مریخ در ماه اوت 2012، از کامپیوتر Side A استفاده کرد. ناسا گفت، سخت‌افزار و مسائل مربوط به نرم‌افزار با تجربه‌ی سخت‌افزاری و نرم افزاری با مشکل مواجه شده است. در آن زمان، تیم مریخ نورد را با موفقیت به Side B منتقل کردند. مهندسان با تشخیص و قرنطینه بخشی از حافظه جانبی که تحت تأثیر قرار گرفته بود به کامپیوتر دوباره اجازه دادند که برای انجام ماموریت در دسترس باشد. استیون لی از JPL معاون پروژه کنجکاوی است. لی در بیانیه‌ای گفت:

در این مرحله، ما مطمئن هستیم که دوباره به عملیات کامل برمی‌گردیم، اما خیلی زود است که بگوییم چه موقع این امکان فراهم خواهد شد. ما در حال حاضر از کامپیوتر سمت A شروع به کار می کنیم، اما برای درک کامل علت ریشه این مسئله و ایجاد راه‌حل‌هایی برای دست‌یابی حافظه در سمت B، اقداماتی انجام خواهیم داد.

ما هفته گذشته آنها را بررسی کردیم و برای مبادله آماده کردیم. اگر ما واقعا نیاز به ماموریت در کامپیوتر Side-A را داشته باشیم قطعا امکان‌پذیر است. اما برنامه ما این است که به محض اینکه بتوانیم مشکل را برای استفاده از اندازه ببشتر حافظه خود برطرف کنیم، به سمت B بازگردیم.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:https://earthsky.org/space/curiosity-rover-mars-moving-again-nov2018

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *