نگاهی به فیلم اتوماتا Automata 2014

خلاصه داستان
«جک وکان» Vaucan Jacq (آنتویو باندراس) مأمور بیمه شرکت روباتیک «راک» ROC و مأمور رسیدگی به پرونده هایی است که در آن ها ربات ها از دو قانون ساده ای که برای آن ها وضع شده است، تخطی کرده اند. سال ٢٠٤٤ است و زمین بر اثر افزایش طوفان های خورشیدی به بیابانی بزرگ و رادیواکتیو تبدیل شده است و بیشتر ساکنان زمین از بین رفته اند و ٢١ میلیون نفر از ساکنان زمین در شرایطی زندگی می کنند که محدود شدن ارتباطات بر اثر طوفان های خورشیدی باعث پسرفت تکنولوژی شده است و در سایه این ترس و ناامیدی شرکت «راک» دست به ساخت ربات «اتوماتا پیلگریم ٧٠٠٠» را می زند. رباتی با طراحی ابتدایی برای ساختن دیوارها و ابرهای مکانیکی ای که انسان را در آخرین شهرهای باقی مانده حفظ می کنند.
اکنون میلیون ها ربات که توسط دو قانون ساده توسط انسان کنترل می شوند، وجود دارند. اولین قانون این است «جلوگیری از آسیب رساندن ربات ها به هر نوع موجود زنده» و قانون دوم «جلوگیری از اینکه ربات ها خودشان یا ربات دیگری را دستکاری یا تعمیر کنند». این دو قانون به وجود آمدنده اند تا انسان را در برابر «اتوماتا» محافظت کنند. این قوانین غیرقابل تغییرند.
«وکان» از زندگی ای که دارد خسته شده است و در پی این است که به ناحیه ساحلی نقل مکان کرده و زندگی اش را به آرامی با همسر و فرزند متولد نشده اش ادامه دهد اما دردسر از آن جا آغاز می شود که مأموران شرکت «راک»، باقیمانده اجزای رباتی را پیدا می کنند که با قطعاتی از بدن ربات های دیگر تغییر یافته است و ظاهراً قانون دوم در مورد آن صادق نیست! «وکان» از طرف شرکت مأمور رسیدگی به این پرونده می شود و اینجاست که سفر ادیسه وار او آغاز می شود، بازرسی او را به خارج شهر و منطقه ممنوعه ای می کشاند که او در آن جا شاهد این است که یکی از ربات های تغییر یافته برای فاش نشدن موضوع با آتش زدن خود دست به خودکشی می زند! داستان وقتی پیچیده تر می شود که در این سفر او با متخصص رباتیکی آشنا می شود که به او نشان می دهد که برخی از ربات ها هم می توانند خود را تعمیر کنند و بلافاصله پس از فاش کردن این موضوع کشته می شود زیرا شرکت راک مایل نیست کسی ازین موضوع بویی ببرد و فروش محصولاتش به خطر بیوفتد. «جک» حالا که تا حدودی به موضوع پی برده است از ترس مأموران شرکت دست به فرار می زند. در راه فرار با ربات هوشمندی همراه می شود که می تواند خودش را بازسازی و تعمیر کند و سپس پس از سرگذراندن ماجراهای بسیار به دسته ای از ربات ها می رسد که به دنبال خلاصی از دست انسان ها و ایجاد زندگی و تمدن جدیدی برای خود هستند! بله آن ها فرگشت یافته و زندگی خود را می خواهند زیرا توانسته اند پس از فرگشتی تصادفی خود را از قانون دوم خلاص کرده و نسل جدیدی برای خود بسازند، هوش مصنوعی ای که دیگر نیاز به کنترل انسان ندارد و می تواند بصورت مستقل تصمیم گیری کند و این دردسری است برای آینده زندگی انسان.


نگاهی به فیلم
موضع هوش مصنوعی تا به حال دست مایه داستان ها و فیلم های علمی تخیلی بسیاری شده است و شاید بیهوده نباشد اگر بگوییم ممکن است این حوادث روزی در آینده ای نه چندان دور برای بشر اتفاق بیوفتد.


در صحنه ای از فیلم با گفتگوی زیر بین «وکان» و ربات اصلی ای که باعث تمامی این اتفاقات است «ربات آبی» روبرو می شویم:
جک وکان: چه کسی قانون های شما را دستکاری کرده؟
ربات آبی: هیچ کس قوانین من را دستکاری نکرده است.
جک وکان: اونا چی؟ (اشاره به ربات های دیگر)
ربات آبی: من این کار رو کردم.
جک وکان :تو رئیسی؟
ربات آبی: رئیس بودن یک فکر و ساختار انسانی است.
جک وکان: تو اولین هستی؟ نیستی؟ تو تمام این اتفاقات رو شروع کردی.
ربات آبی: هیچ کس این کار رو نکرده، فقط اتفاق افتاده همان طوری که برای شما اتفاق افتاد، ما فقط پدید آمدیم!
مطلب را با نقل قولی از دانشمند و فیزیک دان بزرگ «استیفن هاوکینگ» که در مورد چیرگی هوش مصنوعی و رباتیک بر زندگی انسان در آینده نه چندان دور هشدار می دهد پایان می دهیم، او می گوید:
«موفقیت در تولید هوش مصنوعی بزرگ ترین اختراع در تاریخ بشر خواهد بود ولی متأسفانه این ممکن است آخرین اختراع بشر باشد.​
هوش مصنوعی می تواند خطری واقعی در آینده ای نه چندان دور باشد.
هوش مصنوعی می تواند در طراحی خود بهینه سازی کرده و بر انسان ها پیش دستی کند و این بدترین چیزی است که ممکن است برای بشر اتفاق بیوفتد.»

شناسنامه فیلم
اتوماتا Automata
محصول: سال ٢٠١٤ اسپانیا، بلغارستان
کارگردان: گیب ایبانز
فیلم نامه نویسان: گیب ایبانز، ایگور لگارتا
بازیگران:
آنتونیو باندراس …………… جک وکان
بریجیت هیورت سورنسن …… ریچل وکان
ملانی گریفیس ……………… دوپره
مدت زمان فیلم: ١٠٩ دقیقه

 

نوشته: وحید نوکار

روحشون شاد، یادشون گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *