مرگ ستارگان پرجرم با زمزمه‌ای همراه است


اخترشناسان در مورد اینکه چگونگی انفجار این ستاره در حال مرگ، شگفت زده شدند. (اعتبار: NASA / JPL-Caltech / R. Hurt)

ستاره در حال مرگ عجیب و غریب
ستاره شناسان مرگ عجیبی از یک ستاره عظیم دیدند. این ستاره یک انفجار شگفت آور و سریع در یک کهکشان که در فاصله 920 میلیون سال نوری قرار دارد، صورت گرفت. به گفته محققان، این انفجار غیرمعمول نشان می‌دهد که ستاره در حال مرگ یک همدم مخفی دارد که  دوری جرم ستاره را از بین می‌برد و منجر به ایجاد ابرنواختری شگفت انگیزی می شود. تیمی که رهبر آن Kishalay De، دانشجوی کارشناسی CalTech است، معتقد است که این انفجار توسط یک سیستم ستاره‌ای دوتایی نوترونی به وجود آمده است. آنها معتقدند که این جفت شامل ستاره نوترونی است که از پشت ابرنواختری که  iPTF14gqr نامیده می‌شود و جسم متحرک متراکمی است که قبل از انفجار از جرم ستاره دور شده بود. اگر این درست باشد، اولین بار محققان چنین سیستمی را مشاهده می کنند.

یک ابرنواختر زمانی اتفاق می افتد که یک ستاره عظیم سوختش تمام میشود و هسته آن فرومی‌پاشد و ستاره را منفجر می کند و به نظر می رسد موقتا فوق العاده روشن است. انفجار توده ای را در لایه های بیرونی ستاره بیرون می زند، و پس از ستاره ای نوترونی متراکم می شود.

“یک ابرنواختر معمولی به طور آهسته در حال تکامل است،”Kishalay De گفت. اما این ابرنواختر در مقایسه بسیار سریعتر رشد کرد. Kishalay De گفت: در حالی که ستاره ای که منفجر شد باید حداقل هشت برابر جرم خورشید باشد، فقط یک پنجم جرم خورشید در حال انفجار منفجر شد.

وی افزود: “یک انفجار معمولی عظیم ستاره‌ای حدود پنج برابر جرم خورشید را از بین می برد.”

یک Supernova Wimpy
بنابراین، این ستاره عظیم منفجر می شود، اما تنها مقدار نسبتا کم جرم از بین می رود. De گفت: “این زمزمه‌ای است … از یک انفجار واقعا بزرگ از یک ستاره عظیم”.

“ما این را یک ابرنواختر ultra-stripped envelope  نامیدیم و پیش پیش بینی شده است که مدتهاست آنها وجود داشته باشند”، اما De افزود: “این اولین بار است که ما به طور قانع کننده شاهد فروپاشی هسته ای از یک ستاره عظیم است که بسیار مادی است.”

به گفته محققان، این “ماده گمشده” توسط گرانش یک جسم متراکم در کنار ستاره به سرقت رفته است. این شیء متراکم میتوانست کوتوله سفید، ستاره نوترونی، حتی یک سیاهچاله باشد.

بنابراین، هنگامی که ستاره منفجر شد و ستاره ی چگالی نوترونی را پشت سر گذاشت، این جسم متراکم در واقع با مدار جسم نزدیک، که جرم اصلی ستاره را دزدیده بود، به مدار هدایت می کرد. و در نتیجه، سیستم ستاره دوتایی ایجاد شد.

این تحقیق در 11 اکتبر 2018 در مجله Science منتشر شد.

منبع: http://blogs.discovermagazine.com/d-brief/2018/10/11/dying-massive-star-goes-out-with-a-whisper/#.W8NV59czbcc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *