هابل در حالت safe mode قرار دارد. فعالیت‌های علمی فعلا معلق است

تلسکوپ فضایی هابل در حال حاضر  از جمعه گذشته در حالت امن (safe mode) قرار دارد، پس از بروز مشکل در یکی از ژیروسکوپها که به تثبیت آن کمک می کند. ناسا این مشکل را تحلیل می کند و امیدوار است تا به زودی عملیات آن را از سر بگیرد.


این عکس تلسکوپ فضایی هابل در 5 ماموریت سرویس دهی به رصدخانه در سال 2009 گرفته شد. تصویر از طریق ناسا.

ناسا در 8 اکتبر سال 2018 اعلام کرد که تلسکوپ فضایی هابل در روز جمعه، 5 اکتبر، مدت کوتاهی پس از ساعت 6 صبح در حالت “امن” – یعنی نه در حالت عملیاتی – قرار گرفته است. EDT ناسا گفت که تلسكوپ بعد از اینکه  یكی از سه ژیروسكوپ (ژیروسكوپ) آن كه به منظور تعیین و ثابت كردن تلسكوپ بود و ایراد پیدا کرد، به حالت ایمن وارد شد و افزود:

حالت ایمن تلسکوپ را به یک پیکره ثابت تبدیل می‌کند تا زمانی که کنترل زمینی بتواند مسئله را اصلاح کند و مأموریت را به عملیات عادی برگرداند.

ناسا گفت که تلسکوپ فضایی هابل با قابلیتهای متنوع ساخته شده است. در سال 2009، شش ژیروسکوپ جدید نصب شده است. هابل از سه ژیروسکوپ برای حداکثر کارایی خود استفاده می کند، اما ناسا گفت:

… هابل می تواند برای مشاهدات علمی تنها با یکی ادامه دهد.

به نظر می رسد که تلسکوپ به پایان عمر فعال خود نزدیک است، با تلسکوپ فضایی جیمز وب – که در حال حاضر در شرف آماده‌سازی است تا از سال 2021 به بعد از آن به عنوان جانشین هابل استفاده شود. ناسا گفت، ژیروسکوپ از یک سال پیش دچار اشکال بود و از کار افتادن آن غیر منتظره نبود. دو ژیروسکوپ دیگر از همان نوع قبلا از کار افتاده بودند. سه ژیروسکوپ موجود در دسترس برای استفاده از لحاظ فنی توسعه می‌یابند و انتظار می رود که عمر مفید عمر بیشتری داشته باشند. ناسا گفت:

در حال حاضر دو عدد از آنها توسعه یافته است. با تکیه بر ژیروسکوپ پیشرفته سومی که رزرو شده بود، تجزیه و تحلیل تله متری فضاپیما نشان داد که در سطح موردنیاز برای عملیات آماده نیست. در نتیجه، هابل در حالت امن باقی می ماند. کارکنان مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا و موسسه علوم تلسکوپ فضایی در حال انجام تجزیه و تحلیل و آزمایش هستند که بدانند برای تعیین اینکه چه گزینه هایی برای بازیابی ژیروسکوپ برای عملکرد عملیاتی آن در دسترس دارند.

اگر نتیجه نشان دهد که ژیروسکوپ غیر قابل استفاده است، هابل از عملیات علمی در حالت «کاهش ژیروسکوپی» که قبلا تعریف شده است استفاده می کند که فقط از یک ژیروسکوپ استفاده کند. در حالی که حالت کاهش ژیروسکوپ در هر زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد، تأثیر نسبتا محدودی بر قابلیت های کلی علمی دارد.

خلاصه: تلسکوپ فضایی هابل از جمعه شب گذشته در حالت ایمن (safe mode) به سر می‌برد، به دنبال مشکل پیش امده برای یکی از ژیروسکوپها که به تثبیت هابل کمک می کند. ناسا این مشکل را تحلیل می کند و امیدوار است تا به زودی عملیات آن را از سر بگیرد.

منبع: http://earthsky.org/space/hubble-space-telescope-safe-mode-gyro-failure

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *