شاخه ها و تعریف عکاسی نجومی

در دنیای عکاسی شاخه های مختلفی وجود داره و بخشی از عکاسی نیز عکاسی طبیعت است. آسمان شب به عنوان طبیعتی که بیشتر از بقیه ی شاخه ها مورد کم لطفی و فراموشی قرار گرفته نیز جزیی از عکاسی طبیعت است. در این شاخه از عکاسی ما به دنبال ثبت سوژه های آسمان شب نظیر مقارنه ها ٬ دنباله دارها  و … یا تصاویر زمینی اعم از مکان های تاریخ یا طبیعی هستیم.

ثبت آسمان شب به بیشتر دیده شدن آن و همچنین آشنایی هر چه بیشتر مردم با این طبیعت فراموش شده منجر میشود.

عکاسی آسمان شب را میتوان به چند دسته تقسیم کردکه عکاسی آسمان شب نیز٬ زیر مجموعه ی دسته ی بزرگتری به نام nightscape photography است.

در واقع nightscape photographyیا همان عکاسی مناظر شب به هر عکسی که در شب گرفته شده باشداطلاق میشود٬ چه عکس نجومی باشد و چه نباشد.

عکاسیnightscape به دو زیر مجموعه ی cityscapeو  starscapeتقسیم شده کهcityscape را عکاسی مناظر شهری در شب و starscape را عکاسیتلفیق مناظر زمینیباآسمان شب مینامیم.

عکاسیstarscapeکه تلفیق منظره ی زمینی باآسمان شب است را به دو دسته ی عکاسی نقطه ای و رد ستاره ای تقسیم میکنیم.

عکاسی نقطه ای که در آن ستاره ها را به صورت نقطه ای ثبت کرده و عکاس سعی دارد منظره ای نجومی را به تصویربکشد.

عکاسی رد ستاره ای نیزنوعی از عکاسیstarscape است که هدف از آن نشان دادن حرکت زمین و تاثیر آن بر آسمان شب است.

دسته ی دیگری از عکاسی که میتوان نام اصلی عکاسی نجومی را به آن اطلاق کرد٬ عکاسی اعماق آسمان شب بااستفاده از تلسکوپ هاست که هدف آن عکاسی اجرام اعماق آسمان نظیرسحابی ها٬ خوشه های ستاره ای و کهکشان هاست و به آن astrophotographyگفته میشود.

معرفی نویسنده:

من امیر شاهچراغیان ٬ کارشناس ارشد سیستم های انرژی و علاقه مند به سفر و آسمان شبم و برای به تصویر کشیدن آسمان شب که بخش مهمی از طبیعت فراموش شده ی بالای سر ماست٬ سفر میکنم.
سفر از جنگل های سرسبز شمال گرفته تا مناطق بیابانی و سواحل جنوبی ایران تا آسمان شب را بیشتر از قبل به مردم سرزمینم و بعد از آن به مردم دنیا نشان دهم.
عکس هایم از طبیعت شب ایران در مجلات مختلفی مثل sky and telescope آمریکا٬ astronomy آمریکا٬ sky at night انگلستان ٬ astrosurf فرانسه و دیگر مجلاتی از رومانی و انگلستان چاپ شده تا مردم دنیا با بیش از پیش به تفکر در مورد آسمان شب بالای سرشان تشویق کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *