مریخ‌نورد فرصت از ورای گرد و غبار مریخ مشاهده شد

ما از مریخ نورد فرصت یا آپورچونیتی بر روی مریخ شنیده ایم، که در ماه ژوئن خاموش شد، هنگامی که یک طوفان گرد و غبار آن را فرو ریخت. در حال حاضر، حداقل گرد و غبار پاک شده است، و ما می توانیم ریور را ببینید!


دوربین HiRISE  Orbiter Reconnaissance Orbiter (MRO) ناسا این تصویر را در 20 سپتامبر 2018 گرفته است. جسم مرکزی که در داخل کادر مربع قرار دارد، فرصت طوفان زده  است که اکنون برای اولین بار از زمان گرد و غبار طوفانی که بیش از 100  روز قبل اتفاق افتاده بود، مشاهده می‌شود. تصویر از  NASA / JPL-Caltech / Univ. از آریزونا

ناسا در تاریخ 25 سپتامبر 2018 گفت که هنوز از فرصت مریخ خبری دریافت نکرده است، این مریخ‌نورد از اوایل سال 2004 در سیاره سرخ حضور دارد. اما ناسا اعلام کرد:

… حداقل ما می‌توانیم دوباره آن را ببینیم.

یک دوربین با وضوح بالا (HiRISE) ناسا یک شی کوچک را در دامنه‌های دره‌ای در مریخ نشان می‌دهد. این جسم مریخ نورد فرصت است که زمانی که طوفان گرد و غبار بیش از 100 روز پیش در منطقه رخ داد در این دره در مریخ متوقف شده است، . ناسا گفت:

طوفان گرد و غبار به حدی شدید بود که باعث گردید بیشتر سیاره سرخ زیر غبار ناشی از آن فرو رود و از رسیدن نور خورشید به سطح آن جلوگیری کند. کمبود نور خورشید موجب شد تا پنلهای خورشیدی فرصت به خواب زمستانی بروند.

تیم مریخ نورد در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنا، کالیفرنیا، از آن به بعد از آن خبری دریافت نکرده است. در 11 سپتامبر، JPL شروع به افزایش فرستادن امواج به مریخ نورد 14 ساله کرد.

اندازه گیری میزان نور خورشید در حدود فرصت های تخمین زده شده در بعضی از نقاط در طوفان گرد و غبار کمی بالاتر از 10 است. طی چند ماه گذشته این میزان به طور مداوم افت کرده است. در روز پنج شنبه، 20 سپتامبر، هنگامی که این تصویر گرفته شد، در حدود 1.3 بود.

این تصویر از حدود 166 مایلی (267 کیلومتر) بالاتر از سطح مریخ گرفته شده است. کادر سفید علامت خورده یک منطقه (حدود 47 متر می‌باشد) که در محدوده عرض 154 پایی قرار دارد و مریخ نورد در مرکز آن قرار دارد.


مریخ نورد فرصت با سایه خود که بر روی مریخ افتاده است در تاریخ 26 ژوئیه 2008 به تصویر کشیده شده است. درباره این تصویر بیشتر بخوانید (https://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/image_feature_200.html).

خلاصه: یک تصویر از Opportunity Rover در مریخ، که از زمان غبار آن در ماه ژوئن 2018 غوطه ور نبوده است، منتشر شده است. به روز رسانی در Opportunity در اینجا (https://mars.nasa.gov/mer/mission/status.html) می توانید پیدا کنید.

منبع: http://earthsky.org/todays-image/opportunity-rover-mars-emerges-from-dust

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *