سیارک Itokawa اسرار خود را آشکار می‌کند!!

 از سیارک ۲۵۱۴۳ ایتوکاوا  نمونه‌هایی به دست آمده و به زمین فرستاده می‌شود. دانشمندان از این نمونه‌ها، سن واقعی و تاریخ زمین‌شناسی ايتاکووا را درک کرده‌اند.


مفهوم هنری از فضاپیمای Hayabusa در سیارک Itokawa در سال 2005. تصویر از JAXA.

در سال 2005، اولین ماموریت نمونه‌برداری از سیارک – فضاپیمای Hayabusa ژاپن – به هدف خود، سیارک Itokawa رسید. در سال 2010، Hayabusa (ژاپنی “fagocard peregrine”) با محموله ارزشمند خود از نمونه‌هایی از سیارک به زمین بازگشت. در سالهای پس از آن دانشمندان مشغول بررسی این نمونه‌ها بوده‌اند تا بتوانند منشا و تاریخ زمین‌شناسی ایتوکوا را درک کنند. در حال حاضر، یک مطالعه جدید بررسی شده که در نشریه Scientific Reports در 7 اوت 2018 منتشر شده است، برای اولین بار یافته‌های جدیدی درباره سن و تاریخ ایتوکوا را به دست می‌دهد.

سیارک  4.6 میلیارد ساله است، که در حدود همان عصر سامانه خورشیدی است. اما همیشه اینطور نبوده است. دانشمندان بر این باور بودند که این سیارک با سیارک دیگری حدود 1.5 بیلیون سال پیش برخورد کرده و تقریبا نابود شده است. با این وجود، قطعات باقی مانده دوباره به شکلی که امروز می‌بینیم دوباره گرد جمع شده‌اند. همچنین به نظر می‌رسد که این سیارک در کمربند اصلی سیارک تا چند صد هزار سال یا بیشتر ساکن بوده است. طبق گفته دانشمندان، این سیارک در حال حاضر در عضو سیارک‌های نزدیک به زمین (NEA) قرار دارد که ممکن است طی چندین میلیون سال یا بیشتر برخوردی با زمین داشته باشد. این احتمال براساس یک مطالعه قبلی (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0019103505002782?via%3Dihub) است. همچنین ممکن است که سیارک تا آن زمان از همدیگر جدا شود.


دید نزدیک از ذرات گرد و غبار میکروسکوپی سیاره ایتکاوا، تصویر از دانشگاه اوزاکا.


یکی دیگر از گرد و غبارهای Itokawa، جزئیات باور نکردنی توسط میکروسکوپ الکترونی اسکن شده است. تصویر از ESA


این شکل از یک دانه گرد و غبار، ساختار پیچیده را با جزئیات دقیق نشان می‌دهد. تصویر از JAXA

همانطور که در تحقیق آمده است:

نتایج نشان می دهد که  برخورد زمین و سیارک در عرض یک میلیون سال احتمال دارد.

Hayabusa جمع آوری بیش از 1000 دانه گرد و غبار کوچک به طور کامل از Itokawa انجام داده است.. بعضی از این دانه‌ها، مواد معدنی فسفاتی میکروسکوپی هستند. محققان مقدار اورانیوم موجود در دانه‌های فسفات و سرب را اندازه‌گیری کردند.  محققان همچنین قادر به تجزیه ایزوتوپهای مختلف اورانیم و سرب در نمونه‌ها بودند، که شواهدی را ارائه می‌داد که ایتوکاوا با سیارک دیگری در حدود 1.51 میلیارد سال پیش برخورد کرده است.

ایتوکاوا، که توسط فضاپیمای ژاپنی Hayabusa در سال 2005. تصویر از  JAXA / ISAS.

کانی‌شناسی و ژئوشیمی ذرات گرد و غبار نیز شبیه به شهاب‌سنگ‌هایی است که به طور منظم به زمین می‌افتد. محققان، با این حال، مشخص کردند که Itokawa دارای جدول زمانی تکاملی متفاوت نسبت به هر گونه عضو اصلی شهاب‌سنگ‌ها می‌باشد.

ماموریت Hayabusa موفق به آوردن نمونه‌های اولیه از یک سیارک به زمین شد، اما مشکلاتی هم داشت. این فضاپیما نه تنها پس از راه‌اندازی، بلکه از مدتها بعد از راه‌اندازی، به سرعت در معرض تابش خورشید قرار گرفت، اما هنوز هم قادر به ادامه سفر بود و در سال 2005 به Itokawa رسید. فرودگر کوچکی در این ماموریت، پس از استقرار گم شده و هرگز به سیارک نرسید. با این حال، خود فضاپیمای اصلی توانست به طور خلاصه “سیارک را لمس کند” و نمونه‌های گرد و غبار موردنیاز را جمع‌آوری کند. این نمونه‌ها در نهایت در 13 ژوئن 2010 به زمین بازگشتند و در داخل کپسول محافظ حرارتی قرار گرفتند.

آژانس فضایی ژاپن JAXA به دنبال موفقیت Hayabusa با Hayabusa2، در حال حاضر به بررسی سیارک Ryugu  می‌پردازد-  همانند اولین ماموریت، Hayabusa2 در نهایت نمونه‌ها را برای مطالعه بیشتر توسط دانشمندان به زمین باز خواهد گرداند. Hayabusa2 در تاریخ 27 ژوئن 2018 به ریگو وارد شد و همانطور که قبلا در EarthSky گزارش شده بود، تیم مأموریت فقط یک سایت فرود برای فرودگر مشخص کرد، که به نام “the Mobile Asteroid Surface Scout ” (MASCOT) نامیده می‌شود. Hayabusa2 ریوگو را در دسامبر 2019 ترک خواهد کرد و نمونه‌های آن را در دسامبر 2020 به زمین برای تجزیه و تحلیل و مطالعه باز خواهد گرداند.


کپسول بازگشتی که نمونه‌های گرد و غبار سیارک ایتوکاوا را در 30 ژوئن 2010 حمل کرد. تصویر از JAXA.

منبع:

Asteroid Itokawa gives up its secrets

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *