آیا آب در مشتری وجود دارد؟ لکه سرخ بزرگ مشتری می‌تواند پاسخ این پرسش باشد!!

 طوفان آشکار مشتری، نقطه سرخ بزرگ، ممکن است دانشمندان را به سوی یک راز عجیب و غریب راهنمایی کند: سیاره غول پیکر ممکن است آب داشته باشد!!

مشتری یک جهان خاص است. طبق گفته ناسا این سیاره، بزرگترین سیاره در منظومه شمسی ماست و احتمالا اولین قسمت تشکیل شده از عناصر باقی مانده از خورشید بود. بنابراین، جای تعجب نیست، پس از آن، محققان یک بار فکر کردند که مشتری یک ترکیب مشابه با خورشید دارد.

اما مطالعات بعدی در مورد این سیاره طی چند دهه گذشته، مشتری را پیچیده‌تر از آنچه تصور می‌شد، نشان داده است. وجود آب در لکه‌ی سرخ بزرگ مشتری، از یک مطالعه اخیر توسط گوردون بیورکر، یک فیزیکدان متخصص در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرینبلد، مریلند، بدست آمده است.

دید کلی از مشتری. اعتبار: ناسا

 Bjoraker در روز پنج شنبه (29 اوت) در بیانیه ناسا گفت: “قمرهایی که به دور مشتری حرکت می‌کنند عمدتا از یخ آب تشکیل شده است، بنابراین کل این مجموعه دارای مقدار زیادی آب است.” “چرا سیاره‌ای – که این گرانش عظیم را دارد، جایی است که همه چیز  را به سمت خود جذب می‌کند همچنین غنی از آب نباشد؟

 بر اساس گزارش آژانس فضایی، Bjoraker و همکارانش در نشست Mauna Kea در هاوایی، با استفاده از دو تلسکوپ ویژه – NASA Infrared Telescope Facility (NASA IRTF)  و “ most sensitive infrared telescope on Earth” در رصدخانه کک، به جمع آوری داده‌های امواج  در مشتری، پرداختند.

برای تکمیل این مشاهدات، تیم از داده‌های فضاپیمای جونو ناسا استفاده کرد که می‌تواند عمق بیشتری را نسبت به هر ماموریتی قبل از آن، به ابرهای مشتری نفوذ کند. جونو در هر 53 روز یکبار مشتری به دور مشتری می‌چرخد.

این تصویر رنگی از لکه‌ی سرخ بزرگ مشتری، توسط دانشمند شهروند جرالد ایشستد، با استفاده از داده‌های نمایشگر JunoCam در فضاپیمای جونو ناسا، ساخته شده است. تصویر تنظیم و ویرایش شده را چشم بیننده را به طوفان آشکار و آشفتگی در اطراف آن جلب کند.

اعتبار: جرالد ایشستد / ناسا  SwRI / MSSS

 با استفاده از ابزارهای زمینی، تیم ناگهان از عمق لکه‌ی سرخ بزرگ دیدن کرد. آنها دریافتند که در بالای ابرهای این ناحیه آشفته، علایم شیمیایی آب وجود دارد. مدل ها، هر دو تئوری و کامپیوتری، از یافته‌های آنها در مورد  وجود”آب فراوان” در مشتری پشتیبانی می‌کنند.

 محققان دریافتند که عمیقترین لایه ابری با مشخصه وجود آب در لکه سرخ بزرگ در 5 بار یا پنج برابر فشار جو زمین است که دمای آن به نقطه انجماد آب می‌رسد.

 در این عمق علاوه بر وجود سطوح مونوکسیدکربن در مشتری، به نظر می‌رسد که تأیید می‌کند که مشتری غنی از اکسیژن است و از آنجا که فراوانی هیدروژن به خوبی شناخته شده است، دارای مواد تشکیل دهنده برای وجود آب است.

لکه سرخ بزرگ، نقطه تیره در وسط این تصویر مادون قرمز مشتری است. به دلیل ابرهای ضخیم که تابش حرارتی را متوقف می‌کنند، تاریک تاریک است. نوار زرد بخش‌هایی از لکه سرخ بزرگ را که در تحلیل گوردون ال. بیوریکر، استروفی فیزیکدان استفاده شده است، نشان می‌دهد.

اعتبار: گوردون بیوریکر / مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا

 اما چه مقدار آب در مشتری می‌تواند وجود داشته باشد؟ محققان اظهار داشتند که برای نتایج بهتر مشاهدات بیشتری لازم است.

 استیون لوین، دانشمند پروژه ژنو در آزمایشگاه پیشگیری  جت ناسا در پاسادنا، کالیفرنیا در این بیانیه گفته است: اگر ما بتوانیم دریابیم که چه مقدار آب در کل سیاره وجود دارد، فراوانی آب مشتری به ما نشان می‌دهد که چگونه سیاره غول‌پیکر شکل می‌گیرد”.

اگر مشاهدات آینده جونو تأیید وجود آب در مشتری را داشته باشد و آن را به طور دقیق ترسیم کند، می‌تواند به طور بالقوه برای کمک به تعیین اینکه آیا آب روی دیگر سیارات غول پیکر گازی وجود دارد، استفاده شود.

 امی سیمون، متخصص اتمسفر سیاره‌ای در گودارد ناسا ، در بیانیه‌ای گفت: “اگر این امر تایید شود، شاید ما بتوانیم آن را در جای دیگر مانند زحل، اورانوس یا نپتون، جایی که ما جونو را نداریم، استفاده کنیم.”

 برای مطالعه مقاله این تیم، می‌توانید به لینک http://iopscience.iop.org/article/10.3847/1538-3881/aad186/meta مراجعه کنید.

 

منبع:

Is There Water on Jupiter? Great Red Spot May Hold the Answer

By Doris Elin Salazar, Space.com

https://www.space.com/41704-water-on-jupiter-in-great-red-spot.html

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *