سر به هوایان عزیز خبر خوب، دو دنباله‌دار در راه زمین می‌باشند!!

نه نترسید، این دنباله‌دارها با زمین برخورد نمی‌کنند، اما علاقه‌مندان به آسمان در حال حاضر با استفاده از تلسکوپ‌های کوچک، مشاهدات خوبی از یکی از آنها دارند.

 

Comet 21P / Giacobini-Zinner. عکس در 18 اوت 2018 از منطقه مسکو، روسیه. با استفاده از Canon 600D و راهنمای Celestron AVX 8 عکس توسط الکساندر واسنین

 

خبرهای هیجان‌انگیزی در مورد دو دنباله‌دار، یکی در آسمان ما و یکی در راه آمدن به سمت ما وجود دارد.  نخستین – دنباله‌دار21P/Giacobini-Zinner، که منشا بارش شهابی اژدهایی می‌باشد – در حال حاضر با تلسکوپ‌های کوچک قابل مشاهده می‌باشد. این دنباله‌دار در حال نزدیک شدن به زمین در 72 سال گذشته است! دیگری دنباله‌دار ویرتانن در حال نزدیک‌تر شدن می‌باشد و ممکن است در اواخر امسال با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد.

دنباله‌دار 21P/Giacobini-Zinner به نام 21P توسط ستاره‌شناسان نام‌گذاری شده است – در حال حاضر در حال نزدیک شدن به زمین و خورشید در سرعت‌های باور نکردنی (حدود 14 مایل / ثانیه یا 23 کیلومتر / ثانیه) است. در نزدیکترین مسافت به زمین و خورشید در همان روز – 10 سپتامبر 2018 – هنگامی که این دنباله‌دار در فاصله‌ کاملا امن 36 میلیون مایلی (58 میلیون کیلومتر) از کنار سیاره ما می‌گذرد. این دنباله‌دار در حال حاضر نزدیک به سیاره بعدی مدار بیرونی – مریخ – است. اما برای یک دنباله‌دار، این فاصله نسبتا نزدیک است.

 

و این یکی از دلایلی است که ستاره‌شناسان هیجان زده هستند. اما دلایل بیشتری وجود دارد!

  

ستاره‌شناسان آماتور تصاویری زیبا از 21P/Giacobini-Zinner حتی با استفاده از تلسکوپ‌های کوچک می‌گیرند،  مثل این یکی که توسط  Alex Guadalupe از پورتوریکو با یک تلسکوپ 80 میلی‌متری گرفته شده است.

 در نیمه اول سپتامبر، دنباله‌دار 21P/Giacobini-Zinner با دوربین‌های دوچشمی قابل مشاهده خواهد بود. انتظار می‌رود که دنباله‌دار به قدر قابل توجهی از 6.5 تا 7 برسد. این بدان معنی است که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود … اما نزدیک به آن می‌باشد.

در این زمان، 21P از مقابل صورت فلکی زرافه، برساووش و ارابه‌ران عبور خواهد کرد.

دنباله‌دار 21P/Giacobini-Zinner در تاریخ 29 اوت 2018 تصویر Illustration by Eddie Irizarry using Stellarium.

 در 1 سپتامبر 2018 ساعت 11:55 بعدازظهر دنباله‌دار 21P در فاصله نه چندان دوری از کاپلا واقع شده است، ستاره روشن در نزدیکی افق در جهت شمال شرقی دیده می‌شود، همانطور که از مرکز ایالات متحده دیده می‌شود. دنباله‌دار تقریبا دو برابر قطر ماه از کنار کاپلا عبور می‌کند. تصویر  Eddie Irizarry using Stellarium

 از آنجا که نزدیکترین حالت به زمین در شب 9-10 سپتامبر اتفاق می‌افتد (10 سپتامبر ساعت 06:27 UTC دقیقا) – شنبه، 8 سپتامبر نیز شب خوبی است تا یک نگاه اجمالی به آن داشته باشیم. در آن تاریخ، این دنباله‌دار در مقابل صورت فلکی ارابه‌ران قابل مشاهده خواهد بود.

 

با استفاده از دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ کوچک، می‌توانید دنباله‌داری را پیدا کنید، اگر در مسیر درست حرکت کنید، می‌توانید آن را مشاهده کنید. تصویر زیر را ببینید.

 

این تصویر نشان می‌دهد که دنباله‌دار در 9 سپتامبر 2018، در ساعت 3 صبح، CDT، دیده می‌شو. تصویر Eddie Irizarry using Stellarium.

 اگرچه هسته دنباله‌دار 21P/Giacobini-Zinner تخمین زده می‌شود که فقط بیش از یک مایل (حدود 2 کیلومتر) وسعت دارد، گرما که اکنون دنباله‌دار از خورشید دریافت می‌کند، باعث ایجاد یک کمایی حدود 180000مایل (حدود 290000 کیلومتر) می‌شود.

 این به این معنی است که  دنباله‌دار 21P اکنون حدود دو برابر قطر بزرگترین سیاره منظومه شمسی ما، مشتری است!

 بعضی از تصاویر کمای دنباله‌دار را به رنگ سبز می‌باشد که نشان می‌دهد که دنباله‌دار دارای سیانور و کربن دیاتومیک است، گازهایی که به رنگ سبز درخشش دارند که نور خورشید آنها را روشن می‌کند.

 با استفاده از یک تلسکوپ کوچک، به دقت ستارگان نزدیک به هسته دنباله‌دار را مشاهده کنید و سپس مشاهدات خود را فقط 15 یا 30 دقیقه بعد مقایسه کنید. شما قادر به شناسایی حرکت آن خواهید بود. دنباله‌دار 21P در فضا با سرعت 50555 مایل در ساعت (81،360 کیلومتر در ساعت) نسبت به زمین حرکت می‌کند.

 در اواخر شب 10-11 سپتامبر، دنباله‌دار بسیار نزدیک به مسیه 37، یعنی M37، غنی‌ترین و درخشان‌ترین خوشه باز در صورت فلکی ارابه‌ران است. تصویر زیر را ببینید.

 

در 11 سپتامبر 2018، ساعت 4:30 بعد از ظهر، دنباله‌دار 21P تقریبا از مقابل خوشه باز M37 ارابه‌ران عبور می‌کند (مرکز ایالات متحده). توسط Eddie Irizarry using Stellarium.

 در همین حال، اگر شما نمی‌خواهید 40 سال منتظر بمانید، نگاه دقیق به 21P/Giacobini-Zinner ، در بهترین و نزدیکترین حالت خود در 18 سپتامبر 2058 رخ داده است.

 در حال حاضر 46P/Wirtanen دومین دنباله‌دار ذکر شده در اطراف خورشید قرار دارد، 21P برخی موجب بارش شهابی اژدهایی می‌شود. در سال 2018 بارش شهابی اژدهایی احتمالا در شب 7 یا 8 اکتبر، نزدیک به فاز ماه جدید دیده خواهد شد. بارش شهابی اژدهایی یک بارش شهابی معروف در اکثر سال‌ها شناخته شده است. اما هنگامی که یک دنباله‌دار والد در این نزدیکی هست، نتیجه بارش شهابی می‌تواند چشمگیر باشد. ما هیچ پیش‌بینی‌ای برای بارش شهابی اژدهایی در سال 2018 ندیدیم. اما قطعا این بارش ارزش دیدن دارد. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد این بارش می‌توانید به لینک http://earthsky.org/astronomy-essentials/everything-you-need-to-know-draconid-meteor-shower مراجعه کنید.

 Comet 21P در 20 دسامبر 1900 توسط میشل جیاکوبینی از فرانسه کشف شد و سپس در اکتبر سال 1913 توسط ارنست زینر از آلمان به نمایش گذاشته شد. این دنباله‌دار یک بازدیدکننده  دایمی زمین است که مدارش به دور خورشید، 6.6 سال است.

 

21P/Giacobini-Zinner در 17 اوت 2018 توسط Observatories Branch Northolt.

 یکی دیگر از دنباله‌دارهای نزدیک به زمین 46P/Wirtanen است. در دسامبر 2018، دنباله‌دار Wirtanen ممکن است با چشم غیرمسلح، حداقل در آسمان تاریک قابل مشاهده باشد. نزدیکترین حالت به خورشید در تاریخ 12 دسامبر 2018 خواهد بود و نزدیکترین حالت به زمین تنها چند روز بعد، در 16 دسامبر است. در نزدیکی ما، فاصله دنباله‌دار حدود 30 برابر فاصله ماه (7.1 میلیون مایل یا 11.5 میلیون کیلومتر) خواهد بود. کنتراست این فاصله نسبت به نزدیکترین فاصله  دنباله‌دار 21P/Giacobini-Zinner نسبت به زمین (36 میلیون مایل یا 58 میلیون کیلومتر) است.

 برآوردها نشان می‌دهد که ویرتانن ممکن است به قدر بصری 3.5 تا 6 برسد. این که دنباله‌دار را به وضوح در ناحیه دید با چشم غیرمسلح قرار می‌دهد.

 

 در 16 دسامبر 2018،  نزدیکترین حالت دنباله‌دار وریتانن به زمین کمتر از 4 روز پس از نزدیکترین حالت دنباله‌دار به خورشید رخ می‌دهد

 چکیده: در اینجا دو دنباله‌دار برای تماشا در ماه‌های آینده مورد بررسی قرار گرفته است، دنباله‌دار 21P/Giacobini-Zinner، که در ماه سپتامبر 2018 به نزدیکی زمین می‌رسد، و دنباله‌دار Wirtanen، که در ماه دسامبر به آن نزدیک می‌شود.

 

منبع:

Heads up! 2 comets to sweep past Earth

By Eddie Irizarry in SPACE | August 28, 2018

http://earthsky.org/space/2-comets-21p-giacobini-zinner-wirtanen-2018

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *