این کهکشان کوچک، منزل یک سیاهچاله فوق‌العاده بزرگ می‌باشد!!

کهکشان بیضوی غول پیکر NGC 1399 و کهکشان اقماری UCD3 که دارای یک سیاهچاله فوق‌العاده بزرگ در قلبش است. سیاهچاله توسط ابزار SINFONI در تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی کشف شد.
اعتبار:  NASA/STScI/ESO/Afanasiev et al

ستاره‌شناسان یک سیاهچاله بزرگ را در مرکز یک کهکشان بسیار کوچک کشف کرده‌اند که می‌تواند به دانشمندان برای شناختن این نوع کهکشان‌ها – که به نام کهکشانهای کوتوله‌ فوق‌العاده جمع و جور – نامیده می‌شوند – کمک کند.

کهکشان‌های کوتوله فوق‌العاده جمع و جور (UCD) یک نوع از کهکشان بسیار جمع و جور با تراکم ستاره‌ای بسیار بالا می‌باشند که در سال2000 کشف شدند. تصور می‌شود که آنها در حدود 200 سال نوری وسعت دارند و حاوی حدود 100 میلیون ستاره می‌باشند.

کهکشان Fornax UCD3 حدود 60 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. (یک سال نوری، فاصله سفر نور در یک سال است که تقریبا 6 تریلیون مایل یا 10 تریلیون کیلومتر می‌باشد.) کهکشانی که اخترشناسان کشف کرده‌اند، احتمالا دارای یک سیاهچاله غول‌آسا است که حدود 3.5 میلیون برابر پرجرمتر از خورشید زمین می‌باشد. بر اساس بیانیه‌ دانشگاه ایالتی مسکو، جرم این سیاه‌چاله جرمی مشابه در حدود جرم سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری دارد، اما Fornax UCD3 بسیار کوچکتر از کهکشان ما می‌باشد.

در حالی که اخترشناسان در این بیانیه آمار دقیقی برای Fornax UCD3 ارائه ندادند، آنها گفتند که کهکشان‌های کوتوله مانند این به طور معمول 300 سال نوری وسعت داشته و وزن آن ده‌ها میلیون تن از جرم خورشیدی بیشتر است. راه شیری، در مقایسه، یک غول است؛ آن 100،000 سال نوری وسعت دارد و حداقل 400 میلیارد برابر جرم خورشید دارد.

این به این معنی است که سیاهچاله Fornax UCD3 سنگین وزن‌تر از کهکشان میزبان خود است. ستاره‌شناسان گفتند که سیاهچاله تقریبا 4 درصد مجموع جرم کهکشان را دارد، در حالی که کهکشانهای “طبیعی” نسبتا کمتر از 0.3 درصد دارند.

این اولین بار نیست که چنین سیاهچاله بزرگی درون یک کهکشان کوتوله فوق العاده جمع و جور یافت می‌شود؛ ستاره‌شناسان گفتند که سیاهچاله Fornax چهارمین کشف از این نوع است.

منبع: https://www.space.com/41523-tiny-galaxy-has-weirdly-gigantic-black-hole.html