بمباران شهاب سنگی، قدیمی‌ترین سنگهای زمین را ایجاد کرد!!

در یک مطالعه با مدلسازی کامپیوتری جدید نشان می‌دهد که – حدود 4 میلیارد سال پیش – یک انفجار ناشی از آوارهای یک سنگ فضایی، احتمالا چیزی است که امروزه به عنوان قدیمی‌ترین سنگ‌های زمین شناخته می‌شود.


تصویر هنری از دوره‌ای در تاریخ اولیه زمین، حدود 4 میلیارد سال پیش، زمانی که شهاب‌سنگ‌ها دنیای ما را بمباران کردند. تصویر از Paleoblog.

دانشمندان در این هفته در بوستون در کنفرانس Goldschmidt دیدار کردند (از سنگ‌های 4.20 میلیارد ساله از رودخانه Acasta  کانادا، سایت قدیمی‌ترین سنگ‌های در معرض دید). آنها نتایج حاصل از یک مطالعه مدلسازی کامپیوتری جدید را نشان دادند که احتمالا در دمای بالا و در عمق شگفت‌انگیزی در پوسته زمین جوان حدود 4 میلیارد سال پیش شکل گرفت. در واقع، دانشمندان گفتند که سنگ‌ها فقط حدود نیم میلیارد سال پس از تشکیل زمین از گرد و غبار و گاز در اطراف منظومه شمسی ما تشکیل شده‌اند. طبق گفته‌های این دانشمندان، درجه حرارت بالای موردنیاز برای ذوب شدن پوسته زمین در آن زمان احتمالا ناشی از بمباران شهاب‌سنگی بوده است. آنها گفتند که سنگ‌های فضایی ورودی به زمین، پوسته غنی آهن را ذوب کردند و گرانیت‌هایی را که امروز می‌بینیم شکل دادند.

این تیم این مطالعه جدید را در کنفرانس Goldschmidt در تاریخ 14 اوت 2018، بعد از انتشار در مجله دانشکده علوم زمین، منتشر کرد. در یک بیانیه این دانشمندان توضیح دادند:

سنگهای فلزی (سنگ‌های غنی از سیلیس / کوارتز) که در رودخانه Acasta در کانادا یافت می‌شوند، قدیمی‌ترین سنگ‌های زمین هستند، گرچه کریستال‌های معدنی قدیمی‌تری هم هستند (توجه داشته باشید: سنگهای جک هیلز در استرالیا دارای بلورهای زیرکون از 4/4 میلیارد سال پیش ، که در بین سنگهای جوانتر قرار گرفته‌اند، می‌باشند). دانشمندان مدت‌هاست که می‌دانند سنگ های Acasta از اکثر سنگ‌های فلزی که امروز می‌بینیم متفاوت است، مانند گرانیت‌ها که به طور گسترده‌ای به عنوان مصالح ساختمانی یا مواد تزئینی استفاده می‌شوند.

در حال حاضر گروهی از دانشمندان استرالیا و چین، تشکیل قدیمی‌ترین سنگهای Acasta را مدل‌سازی کرده‌اند و دریافتند که آنها فقط در فشارهای کم و دمای بسیار بالا ساخته شده‌اند.

رهبر گروه تیم جانسون، از دانشگاه کورتین، گفت:

مدل‌سازی ما نشان می‌دهد که سنگ‌های رودخانه آکاستا از ذوب شدن سنگ‌های بازالتیک غنی از آهن که از لایه‌های بالای پوسته در زمین اولیه تشکیل شده‌اند، حاصل شده است … این امر نیاز به چیز ویژه‌ای برای تولید 900 درجه سلسیوس (1700 فارنهایت) درجه حرارت موردنیاز برای تولید این سنگهای فلزی اولیه در چنین فشارهای کمی دارد، و احتمالا رویداد شدیدی که به احتمال زیاد گرمای شدید ناشی از بمباران شهاب سنگ است، آنها را بوجود آورده است.

ما معتقدیم که این سنگ‌ها ممکن است تنها باقی‌مانده انفجار شهاب‌سنگی باشند که نشان دهنده 600 میلیون سال اول تاریخ زمین است.


رودخانه Acasta در کانادا سایت قدیمی‌ترین سنگ‌های جهان Acasta gneiss است. تصویر از Geographic.org.

چکیده: دانشمندان از مدل‌سازی کامپیوتری استفاده کردند تا نشان دهند که قدیمی‌ترین سنگ‌های زمین احتمالا از طریق گرمای سنگ‌های فضایی ورودی، بیش از 4 میلیارد سال پیش تشکیل شده است.

منبع: http://earthsky.org/space/meteorite-bombardment-earths-oldest-rocks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *