کاوشگر خورشیدی پارکر اولین مأموریت “لمس کردن” خورشید!!

کاوشگر خورشیدی پارکر اولین مأموریت “لمس کردن” خورشید است که به طور مستقیم در جو اتمسفر خورشید حدود 4 میلیون مایل از سطح زمین قرار خواهد گرفت. داستان را بخوانید: https://go.nasa.gov/2KEExYZ برنامه پرتاب ناسا: https://go.nasa.gov/2JfklMB

در این سفر، این کاوشگر هفت برابر هر شی دیگر ساخت انسان در تاریخ بشر به‌سطح خورشید نزدیک‌تر خواهد شد. این فضاپیما، به فاصله‌ی ۶ میلیون کیلومتری سطح خورشید خواهد رسید. دما در آن فاصله حدود ۱۴۰۰ درجه‌ی سلسیوس است، اما یک سپر کربن کامپوزیتی از کاوشگر در برابر حرارت بالا محافظت می‌کند. این فضاپیما همچنین یک سیستم خنک‌کننده دارد که مانند رادیاتور عمل می‌کند و پنج لیتر آب تحت فشار خواهد داشت.

اهداف علمی کاوشگر:

  • تعیین ساختار و دینامیک میدان مغناطیسی در منابع بادخورشیدی.
  • ردیابی جریان انرژی که تاج خورشیدی را داغ می‌کند و عامل سرعت بخشیدن به باد خورشیدی است.
  • تعیین مکانیزم سرعت بخشیدن به حمل و نقل ذرات پر انرژی.
  • کاوش پلاسمای غباری در نزدیکی خورشید و تأثیر آن بر بادهای خورشیدی و تشکیل ذرات پر انرژی.

خورشید حاوی 99.8 جرم در منظومه شمسی ما است. کشش گرانشی آن  از عطارد کوچک تا غول‌های گازی در ابر اوت، 186 میلیارد دورتر چیزی است که همه چیز را دور خود نگه می‌دارد.

اما حتی اگر خورشید چنین قدرتی قوی نداشته باشد، به طرز شگفت‌انگیزی سخت است که این کاوشگر به سمت خورشید برود: 55 بار انرژی بیشتری برای رفتن به خورشید نیاز دارد تا اینکه به مریخ برسد. چرا این امر، این قدر سخت است؟ پاسخ در همان واقعیتی است که زمین را از فرو رفتن در کام خورشید نگه می دارد: سیاره ما به سرعت سفر می‌کند – حدود 67،000 مایل در ساعت.

این کاوشگر تا مهرماه به سطح خورشید خواهد رسید و تا ۷ سال آن‌ را از فاصله‌ی ۶ میلیون کیلومتری، مطالعه خواهد کرد. فضاپیمای پارکر ۲۷ بار به دور خورشید خواهر چرخید و در این مدت ۷ بار از نیروی گرانشی سیاره‌ی زهره کمک خواهد گرفت. کاوشگر پاکر با اندازه‌گیری‌ها و تصویربرداری‌ها، دانش ما را نسبت به لایه‌‌‌ی بالایی هلیوسفر خورشید و تکامل بادهای خورشیدی، افزایش خواهد داد.

اگرچه این کاوشگر با سرعت به سمت خورشید نزدیکتر می‌شود، اما سرعت کلی آن افزایش می‌یابد، زیرا توسط گرانش شدید خورشید تقویت می‌شود، بنابراین رکورد سریع‌ترین شی ساخته شده توسط انسان را به خود خواهد گرفت با سرعت 430،000 مایل در هر ساعت در مدار نهایی خود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *