ماموریت ناسا با عنوان “لمس خورشید” ماه بعد اجرا خواهد شد.

ناسا در اوایل ماه اوت آماده راه‌اندازی یک کاوشگر تاریخی برای لمس کردن خورشید است که دانشمندان امیدوارند که به رازهای دهه‌های گذشته درباره ستاره ما برسند.

کاوشگر این مأموریت، که کاوشگر خورشیدی پارکر نامیده می‌شود، 24 بار در اطراف خورشید دور زده و در اتمسفر میلیون درجه‌ای که به نام کرونا شناخته می‌شود.

طرح پرواز کاوشگر شگفت‌انگیز فقط یک اقدام جسورانه نیست؛ ضرورتی است که به سوالاتی درباره خورشید پاسخ دهیم که برای چندین دهه ذهن دانشمندان را  به خود مشغول کرده است. در بعضی موارد، پاسخ آنها بر زندگی ما بر روی زمین تاثیر می‌گذارد. اما دانشمندان همچنین از دسترسی راحت به خورشید برای درک تمام ستاره ها از طریق این ماموریت استفاده می‌کنند.

نیکولا فاکس، دانشمند علوم خورشیدی در دانشگاه جان هاپکینز، در 20 ژوئیه در یک کنفرانس خبری ناسا در مورد ماموریت آینده گفت: “ما نیاز به رفتن به کرونا را داریم، زیرا ما با نگاهی به ستاره، دانش بسیار زیادی را بدست خواهیم آورد.” “ما به هر طریقی که شما می‌توانید تصور کنید، در هر طول موج به آن نگاه کرده‌ایم؛ اما ما باید برای سفر به این منطقه اقدام كنیم و به منطقه‌ای كه همه این اسرار در آن اتفاق می‌افتد قدم نهیم.

انجام این ماموریت به حل سه راز کمک خواهد کرد:
اولا، این ماموریت به دانشمندان کمک خواهد کرد که درک کنند: چگونه گرما از طریق جو خورشید حرکت می‌کند.

آلکس یانگ، دانشمند علوم خورشیدی در ناسا، در کنفرانس خبری گفت: “این یک محیط بسیار عجیب و غریب برای ما است.” “ما از این ایده استفاده می‌کنیم که اگر من کنار یک آتشفشان ایستاده‌ام و از آن دور می‌شوم، خنک‌تر می‌شود، اما این چیزی نیست که بر روی خورشید اتفاق می‌افتد.”

وظیفه دوم کاوشگر این است که به دانشمندان برای مطالعه طوفان خورشیدی کمک می‌کند.

در نهایت، کاوشگر به دنبال مواد پلاسمایی است که خورشید به فضا پرتاب می‌کند. یونگ گفت: “خورشید می‌تواند حباب‌های بزرگ مواد را به اطراف پرتاب کند.”

تاخیر در فن آوری
دانشمندان طی دهها سال با این سوالات مواجه بوده‌اند، اما برای رسیدن به ستاره‌ها با کمبود امکانات مواجه بودند. گویا آنها منتظر فن‌آوری کاوشگر خورشیدی پارکر بودند که به یک واقعیت تبدیل شود.

مهمترین فن آوری این کاوشگر، سپر گرمائی است که اکثر ابزارهای فضاپیما را از گرمای خیره کننده خورشید محافظت می‌کند که به نظر می‌رسد از مواد کربنی ساخته شده است، اما کار خود را به خوبی انجام می‌دهد: هنگامی که درجه حرارت در مقابل سپر به 2500 درجه فارنهایت (1370 درجه سانتیگراد) رسید، پشت آن فقط 600 درجه فارنهایت (315 درجه سانتی گراد) و  دمای ابزار در 85 درجه فارنهایت (30 درجه سانتیگراد) باقی می‌ماند.

چگونه این کاوشگر می‌تواند از خود در برابر گرمای خورشید محافظت کند، با دیدن این ویدیو می‌توانید به این امر پی ببرید:

https://www.nasa.gov/feature/goddard/2018/traveling-to-the-sun-why-won-t-parker-solar-probe-melt

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *