MeerKAT نمای روشنی از مرکز کهکشان را به ما نشان می‌دهد!!

پس از یک دهه طراحی و ساخت، طیف وسیعی از 64 رادیوتلسکوپ که تلسکوپ رادیویی MeerKAT را تشکیل می‌دهند، در 13 ژوئیه افتتاح شد. این تیم با انتشار یک تصویر خیره کننده از منطقه مرکزی کهکشان راه شیری آن را جشن گرفت. مرکز کهکشان تقریبا 26،000 سال نوری دورتر واقع شده است، بنابراین این پانوراما حدود 500 سال نوری از 1000 سال نوری را شامل می‌شود.

MeerKAT مرکز گالاکسی را در فرکانسهای رادیویی بین 900 مگاهرتز و 1670 مگاهرتز نشان می‌دهد. این رنگ شدت امواج رادیویی را نشان می‌دهد، رنگهای قرمز نارنجی، امواج رادیویی کمتر و رنگ زرد و سفید امواج بیشتر را نشان می‌دهد.
رصدخانه نجوم رادیویی آفریقای جنوبی

مرکز کهکشانی در صورت فلکی قوس قرار گرفته است، که گرد و غبار بیش از حد ضخیم آن باعث می‌شود که تلسکوپ‌های نور مرئی نتوانند به آن دست یابند. امواج رادیویی MeerKAT که در فرکانسهای 900 تا 1670 مگاهرتز جمع‌آوری شده است، بیشترین تأثیر را بر روی فرایندهای تشکیل ستاره‌ای شگفت‌آور نشان می‌دهد: مناطق تشکیل ستارگان، بقایای ابرنواختری و همچنین رشته‌های مغناطیسی مرموز که در هیچ جای دیگری از کهکشان به جز نزدیک سیاهچاله مرکزی یافت نمی‌شود.

فرهاد یوسف زاده (دانشگاه نورث وسترن) می‌گوید: “[تصویر] بسیاری از ویژگی‌هایی را که قبلا دیده نشده، از جمله منابع جمع و جور با برخی از رشته‌ها را نشان می‌دهد.” “این امر می‌تواند کلید رمزگذاری کدها و حل این معمای سه دهه را فراهم کند.”

MeerKAT، واقع در آفریقای جنوبی، بخشی از آرایه Mid-Frequency Aperture Array است. در نهایت آرایه کامل SKA-MID از 350 مگاهرتز تا 14 گیگاهرتز را مشاهده خواهد کرد. استرالیا، آرایه کم فرکانس SKA را خواهد ساخت که امواج رادیویی را تا 50 گیگاهرتز جمع‌آوری خواهد کرد. در نهایت، آرایه‌ها با کمک هم زرگترین تلسکوپ رادیویی را تشکیل خواهند داد.

برای مقایسه می‌توانید به اولین تصویر MeerKAT از دو سال پیش (قبل از اینکه آرایه کاملا عملیاتی شود) نگاه کنید (https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/meerkat-in-south-africa-sees-first-light/). برای اطلاعات بیشتر، به لینک http://www.ska.ac.za/media-releases/meerkat-radio-telescope-inaugurated-in-south-africa-reveals-clearest-view-yet-of-center-of-the-milky-way/ مراجعه کنید.

منبع: https://www.skyandtelescope.com/astronomy-news/60-second-astronomy-news-must-see-images/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *