ستاره شناسان اولین عکس تایید شده از یک سیاره تازه متولد شده را ثبت کردند

ستاره‌شناسان گفتند که سیاره تازه متولد شده در فاصله‌ای از اورانوس ـ سیاره هفتم منظومه شمسی ما ـ از ستاره کوتوله PDS 70 واقع شده است. جو آن به نظر می‌رسد “ابری” است.

دو تیم بین‌‌المللی از ستاره شناسان امروز (2 ژوئیه 2018) اعلام کردند که ابزار شکار سیاره‌ای SPHERE در تلسکوپ بسیار بزرگ ESO اولین عکس تایید شده سیاره تازه متولد شده را به تصویر کشیده است. ستاره‌شناسان این سیاره را در اطراف ستاره جوان PDS 70 شکار کردند. شکاف بزرگ در دیسک در اطراف این ستاره توسط ستاره‌شناسان در سال 2012 یافت شد. اکنون آنها می‌توانند یک سیاره‌ی جوان را ببینند که مسیری از گرد و غبار روی دیسک را برش می‌دهد و شکاف ایجاد می‌کند. آنها همچنین سیاره را به صورت اسپکتروسکوپی تجزیه و تحلیل کرده‌اند و طبق بیانیه ی رصدخانه ی جنوبی اروپا (ESO):

داده‌ها نشان می‌دهند که جو این سیاره  ابری است.

 

این تصویر دیدنی از ابزار SPHERE در تلسکوپ بسیار بزرگ ESO اولین تصویر روشن سیاره تازه متولد شده‌‌ای است که به تصویر کشیده شده است. این سیاره به وضوح دیده می‌شود و به صورت یک نقطه روشن در سمت راست مرکز تصویر قابل مشاهده است، که توسط کرونوگرافی که برای غلبه بر نور خیره کننده ستاره مرکزی سیاه شده است، قابل مشاهده است. تصویر از طریق ESO / A مولر و همکاران

 بیانیه ESO توضیح داد:

ابزار SPHERE نیز این تیم را قادر می‌سازد تا روشنایی سیاره را در طول‌موج‌های مختلف اندازه‌گیری کند، که این می‌تواند خواص اتسمفر آن را محاسبه کند.

 این سیاره در مشاهدات جدید بسیار واضح است و به عنوان یک نقطه روشن در سمت راست مرکز تصویر قابل مشاهده است و تقریبا در سه میلیارد کیلومتری [1.86 میلیارد کیلومتر] ستاره مرکزی، تقریبا معادل با فاصله بین اورانوس و خورشید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که PDS 70b یک سیاره غول پیکر با جرم چند برابر مشتری است. سطح سیاره دارای درجه حرارت حدود 1000 درجه سانتیگراد است (1800 درجه فارنهایت)، و آن را بسیار گرمتر از هر سیاره در منظومه شمسی ما می‌کند.

 منطقه تاریک در مرکز تصویر [بالا] به علت روش کرونوگراف، ماسکی است که نور چشمک زن ستاره مرکزی را مسدود می‌کند و به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد جزییات سیاره‌ و دیسک آن را تشخیص دهند. بدون این ماسک، نور کم سیاره با شدت روشنایی شدید ستاره PDS 70 کاملا تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

 ستاره‌شناسان به منظور رد سیگنال ضعیف سیاره در کنار ستارۀ درخشان از یک روش پیچیده استفاده می‌کنند که از چرخش زمین سود می‌برد. در این حالت مشاهده، SPHERE  به طور مداوم تصاویری از ستاره را در طول چندین ساعت می‌گیرد، در حالی که ابزار را تا حد امکان پایدار نگه می‌دارد. در نتیجه، به نظر می‌رسد که این سیاره به آرامی می‌چرخد، مکان آن بر روی تصویر با توجه به هاله ستاره تغییر می‌کند. با استفاده از الگوریتم‌های عددی پیچیده، تصاویر تکی به طوری ترکیب می‌شوند که تمام قسمت‌های  تصویر که مشاهده می‌شوند مانند حرکت سیگنالی خود ستاره، فیلتر شوند. همه اینخا باعث می‌شود که نحوه شکل‌‌گیری این سیاره را مشاهده کنیم.

http://earthsky.org/space/1st-confirmed-image-newborn-planet

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *