ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)

در این مقاله، ایستگاه فضایی بین‌المللی را که در بالای زمین قرار دارد را کمی به شما معرفی می کنیم .

اگر شب در آسمان تاریک قرار داشته باشید می توانید ایستگاه فضایی را با چشم غیر مسلح مانند یک ستاره پر نور و در حال حرکت ببینید .

ایستگاه فضایی بین‌المللی در ارتفاع 350 کیلومتری از سطح زمین قرار دارد.

میانگین سرعت ان 700/27 کیلومتر بر ساعت است . ایستگاه فضایی روزی 15 بار دور زمین می چرخد و 450 تن وزن دارد .

درازای آن 8/72 متر و پهنای آن 5,108 متر است .

جمع هزینه های ساخت ایستگاه فضایی از شروع  تا پایانش 100 میلیارد یورو است . به این ترتیب ایستگاه فضایی پر هزینه ترین دستگاه ساخته شده در طول تاریخ است .

ایستگاه فضایی بین‌المللی معمولا با نام مخفف آن iss شناخته می شوند .

بیشتر بخش های ایستگاه فضایی در سال 1998 راه اندازی شده بود ولی در سال 2015 چند بخش بخوان اضافه شد .

آمریکا و روسیه بیشتر تجهیزات آن را ساختند کانادا بازوی آن را ساخت که در سال 2001 راه اندازی شد .

ایستگاه فضایی حدود هشت بخش دارد که هر کدام از آنها بر روی زمین ساخته شده و به فضا پرتاب شده است و در آنجا به یکدیگر متصل شده اند . ایستگاه فضایی 8 صفحه ی خورشیدی دارد که بیش از 100 کیلو وات انرژی الکتریکی تولید می کند .

کارکنان و دانشمندان ایستگاه فضایی بر روی زمین با استفاده از علائم رادیویی تجهیزات آزمایشگاهی روی ایستگاه را اداره می کنند .

ایستگاه فضایی برای 15 سال استفاده طراحی شده ولی اگر بخش های صدمه دیده تعمیر یا جایگزین شود برای دهه ها می تواند فعالیت کند .

حضور فضانوردان در ایستگاه فضایی از 12 آبان 1379 تا کنون بدون وقفه ادامه داشته است .

 

ایستگاه فضایی بین‌المللی مشارکت کدام کشور ها است ؟؟

ایستگاه فضایی بین‌المللی یک ایستگاه فضایی است که با کمک چندین کشور ساخته شده است .

ایستگاه فضایی بین‌المللی محصول مشترک سازمان ناسا ، سازمان فضایی روسیه ، سازمان فضایی اروپا ، سازمان فضایی ژاپن ، سازمان فضایی کانادا است . سازمان فضایی برزیل در این پروژه همکاری دارد . سازمان فضایی ایتالیا به طور مستقل در ایستگاه فضایی همکاری دارد .

ایستگاه فضایی ترکیبی از چندین پروژه فضایی است .از جمله این برنامه ها مربوط به ایستگاه فضایی میر -2 ( روسیه ) ، ایستگاه فضایی ازادی (آمریکا) ، آزمایشگاه فضایی کلمبیوس ( اروپا ) و آزمایشگاه فضایی کیبو ( ژاپن ) اشاره کرد.

هر کشور چند بخش در ایستگاه فضایی دارد :

روسیه (6 بخش ) ، آمریکا ( 4 بخش ) ، اروپا ( 3 بخش ) ، ژاپن ( 2 بخش ) ، کانادا ( 2 بخش ) ، ایتالیا ( 1 بخش ) ، به همراه دو بخش دیگر که یکی ساخت آمریکا و روسیه و دیگری ساخت مشترک اروپا و ایالات متحده آمریکا است .

 

چه مدت زمان طول می کشد تا به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسیم ؟؟

اگر ما با سرعت 65 مایل بر ساعت ( 97 کیلومتر بر ساعت ) مستقیم به هوا رانندگی کنیم تنها سه ساعت طول می‌کشد تا به ایستگاه فضایی برسیم اما مشکل این است که ایستگاه فضایی با سرعت 17500 مایل بر ساعت (52 / 28163 کیلومتر بر ساعت) به دور زمین می گردد .

اما فضا نوردانی که با فضا پیما راهی فضا می شوند تنها 8 دقیقه طول می کشد تا به فضا بروند .

اما به خاطر سرعت ایستگاه فضایی رسیدن به آن و تعقیب کردن آن تقریبا 3 روز طول می کشد که در این مدت 30 بار به دور زمین می گردند .

در سال 2013 فضانورد روسی در مدت 6 ساعت به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید که رکوردی محسوب شد . فضا پیمای آنها از قزاقستان پرتاب شد .

در اوایل فضانوردان فقط از ایستگاه فضایی آمریکا و روسیه انتخاب می شدند . تا اینکه در ژوئیه 2006 یک فضانورد آلمانی از ایستگاه فضایی اروپا به مدت 13 روز به ایستگاه فضایی سفر کرد .

انوشه انصاری فضانورد ایرانی در تاریخ 27 شهریور 1385 به ایستگاه فضایی بین‌المللی وارد شد و 9 روز در آنجا اقامت داشت .

 

فاطمه فقیهی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *