دانشمندان به دنبال سیگنال‌های بیگانه از قلب کهکشان راه شیری هستند!!

برداشت هنری از یک فانوس رادیویی بیگانه مانند تپ اختر (Breakthrough Listen/Danielle Futselaar)

 

شما به دنبال جستجوی تمدن بیگانه با فناوری پیشرفته هستید که به دنبال برقراری ارتباط با تمدن‌های دیگر در سراسر کهکشان راه شیری هستید. کجا می‌خواهید چراغ راه خود را تنظیم کنید؟ احتمالا نزدیک خانه است، درست است؟

 

مرکز کهکشانی – آن منطقه شلوغ و جذاب در اطراف ابرسیاهچاله پرجرم Sagittarius A* – یکی از بهترین نقاط کهکشان راه شیری برای ارسال سیگنالهای رادیویی گسترده و تکرار شونده به هر کسی است که ممکن است آن را گوش کند.

 

به گفته تیمی از دانشمندان به سرپرستی آکشای سورش، ستاره‌شناس دانشگاه کرنل که راهی برای جستجوی این سیگنال‌ها ابداع کرده‌اند.

 

پروژه Breakthrough Listen Investigation for Periodic Spectral Signals (BLIPSS) برای جست‌وجوی و تقویت انتشار امواج رادیویی عجیب و غریب از مرکز کهکشانی طراحی شده است که ممکن است پیام‌هایی از هوش فرازمینی باشد.

 

سورش توضیح می‌دهد: «BLIPSS پتانسیل پیشرفته نرم‌افزار را به‌عنوان یک ضریب علمی برای SETI به نمایش می‌گذارد.

 

مرکز کهکشان مکانی بسیار پرتلاطم است، پر از انواع ستاره‌ها و ابرهای غلیظی از غبار و گاز که بسیاری از هر چیزی را که در آنجاست پنهان می‌کند. علاوه بر این، اشیاء طبیعی وجود دارند که سیگنال‌های رادیویی تکراری را ارسال می‌کنند.

 

با این حال، در مقایسه با سایر مناطق آسمان نیز بسیار به هم ریخته است. از نظر آماری، با توجه به تعداد زیادی ستاره در خط دید مرکز کهکشانی، این سیاره بیشترین پتانسیل را برای قرار گرفتن در جهتی ارائه می‌دهد که یک سیاره فراخورشیدی قابل سکونت در آن قرار دارد.

 

اگر بخواهیم سیگنال بیگانه را پیدا کنیم، این یکی از بهترین مکانها برای جستجو است، اما بدون چالش نیست. انتشار یک سیگنال مصنوعی از صدای ناهنجار طبیعی نوری که از مرکز کهکشان ساطع می شود، یک کار بسیار مهم است.

 

فانوس‌های پالسی دوره‌ای راهی ارزان برای انتقال سیگنال‌ها در بخش‌های وسیع فضای بین‌ستاره‌ای خواهند بود. در اینجا روی زمین، ما از سیگنالهای پالسی برای کاربردهایی مانند سنجش از راه دور رادار و ناوبری هواپیما استفاده می‌کنیم، اما با استفاده از فناوری به اندازه کافی پیشرفته، می‌توان آنها را بسیار دورتر فرستاد.

 

BLIPSS از الگوریتم تاشو سریع استفاده می‌کند که یک تکنیک جستجوی بسیار حساس برای شناسایی سیگنالهای دوره‌ای است. به عنوان مثال، در گذشته دانشمندان از آن برای جستجوی نوعی ستاره به نام تپ اختر استفاده می‌کردند که پالس‌های دوره‌ای نور از خود ساطع می‌کند.

 

سورش و همکارانش الگوریتم تاشو سریع را برای کار متفاوتی تنظیم کردند. آنها BLIPSS را بر روی بررسی‌های رادیویی داده‌های مرکز کهکشانی که به عنوان بخشی از ابتکار عمل گوش دادن به مؤسسه SETI جمع‌آوری شده بود، مستقر کردند که رصدهای ۷ ساعته و ۱۱.۲ ساعته مرکز کهکشانی را با استفاده از تلسکوپ رادیویی موریانگ در پارکس در استرالیا و تلسکوپ گرین بانک انجام داد.

 

BLIPSS بر روی داده‌های تلسکوپ گرین بانک به ارزش 4.5 ساعت بین محدوده‌های 4 تا 8 گیگاهرتز اجرا شد.

 

محققان نرم‌افزار خود را روی تپ‌اخترها آزمایش کردند تا مطمئن شوند که قادر به تشخیص انواع سیگنال‌های مورد نظرشان است و محدوده فرکانس را محدود کردند و آن را به کمتر از یک دهم محدوده اشغال شده توسط ایستگاه رادیویی FM، با تناوب پالس بین 11 تا 100 ثانیه کاهش دادند.

 

آنها هیچ سیگنالی پیدا نکردند که با پارامترهای جستجوی آنها مطابقت داشته باشد، اما این تلاش اثربخشی تکنیک‌های آنها را نشان داد و تیم احساس می‌کند در آینده از آن در پارامترهای مختلف جستجو استفاده می‌کند.

 

ویشال گجار، ستاره‌شناس موسسه SETI، می‌گوید: «تاکنون، رادیو SETI در درجه اول تلاش خود را صرف جستجوی سیگنال‌های پیوسته کرده است.

 

“مطالعه ما بازده انرژی قابل توجه قطاری از پالس‌ها را به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط بین ستاره‌ای در فواصل وسیع روشن می‌کند. به ویژه، این مطالعه نشان دهنده اولین تلاش جامع برای انجام جستجوهای عمیق برای این سیگنالها است.”

 

نرم افزار BLIPSS و مجموعه داده‌های تیم به صورت عمومی در دسترس است. محققان می‌گویند، هر کسی که می‌خواهد قدرت خود را در انجام تجزیه و تحلیل خود امتحان کند، از انجام این کار استقبال می‌کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Scientists Are Looking For Alien Signals From The Heart of The Milky Way

By MICHELLE STARR 05 June 2023

https://www.sciencealert.com/scientists-are-looking-for-alien-signals-from-the-heart-of-the-milky-way

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *