کشف سیاره فراخورشیدی جدید «ابر نپتون» با تس!!

اعتبار: Frame و همکاران، 2023

با استفاده از ماهواره بررسی گذر سیاره فراخورشیدی ناسا (TESS)، یک تیم بین المللی از ستاره‌شناسان یک سیاره فراخورشیدی داغ و پف کرده جدید “ابر نپتون” را کشف کردند. دنیای بیگانه تازه کشف شده با نام TOI-2498 b، تقریباً شش برابر بزرگتر و 35 برابر بزرگتر از زمین است. این یافته در 16 می در Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شد.

تس در حال انجام بررسی حدود 200000 از درخشان‌ترین ستاره‌های نزدیک به خورشید با هدف جستجوی سیارات فراخورشیدی در حال عبور، از جهانهای سنگی کوچک گرفته تا غولهای گازی است. تاکنون نزدیک به 6600 سیاره فراخورشیدی نامزد (TESS Objects of Interest یا TOI) را شناسایی کرده است که 331 مورد از آنها تا به امروز تایید شده است.

یکی از ستارگانی که توسط تس در طول ماموریت اولیه‌اش مشاهده شد، TOI-2498 بود (همچنین به عنوان TIC-263179590 شناخته می‌شود) – یک ستاره از نوع خورشید نوع G که حدوداً 26 درصد بزرگ‌تر و 12 درصد جرم‌تر از خورشید است. TESS TOI-2498 را بین 12 دسامبر 2018 تا 6 ژانویه 2019 تحت نظارت قرار داد که منجر به تشخیص سیگنال عبوری در منحنی نور آن شد. ماهیت سیاره‌ای این سیگنال توسط مشاهدات طیف‌سنجی و نورسنجی بعدی تأیید شد که توسط ستاره‌شناسان به رهبری جینجر فریم از دانشگاه وارویک، بریتانیا انجام شد.

محققان نوشتند: “در این کار، ما کشف یک ابر نپتون داغ و متورم را ارائه کرده‌ایم که از جلوی یک ستاره نوع G عبور می‌کند. تحلیل ما شامل نورسنجی از بخش 6 و بخش 33 TESS، فوتومتری زمینی بعدی از LCOGT و طیف‌سنجی از HARPS است. “

شعاع این سیاره تازه کشف شده حدود 6.06 شعاع زمین است و جرم آن 34.62 جرم زمین تخمین زده می شود که چگالی آن در سطح 0.86 گرم بر سانتی متر مکعب است. هر 3.74 روز یکبار به دور ستاره میزبان خود در فاصله 0.05 واحد نجومی از آن می‌چرخد. دمای تعادل این سیاره حدود 1443 کلوین محاسبه شد.

بر اساس نتایج، تیم Frame TOI-2498 b را به عنوان یک “ابر نپتون” داغ و متورم طبقه‌بندی کرد. چگالی کم این سیاره نشان دهنده وجود یک پوشش گازی است که تقریباً از 27 درصد جرم آن تشکیل شده است. با این حال، اخترشناسان اضافه کردند که مدل سیاره‌ای آنها فاقد محتوای آب یا فلزات جوی قابل توجه TOI-2498 b است.

با جمع‌بندی نتایج، محققان خاطرنشان کردند که TOI-2498 b یک «ابر نپتون» پایدار است که در طول عمر خود تبخیر کمی را نسبت به جرم خود تجربه کرده است. آنها تصور می‌کنند که این سیاره، پس از شکل گیری، ممکن است به عنوان یک جهان پف کرده به اندازه زحل حدود 8 تا 10 برابر بزرگتر از زمین و کسر جرمی پوششی بین 30٪ تا 45٪ شروع شده باشد. سن سیاره حدود 3.6 بیلیون سال تخمین زده شد.

نویسندگان مقاله نتیجه گرفتند: «ما متوجه شدیم که TOI-2498 b احتمالاً زندگی خود را به‌عنوان یک دنیای پف‌کرده به اندازه زحل شروع کرده است، قبل از اینکه به اندازه کنونی آن بیش از 1.1 ± 3.6 Gyr کوچک شود».

New ‘super-Neptune’ exoplanet discovered with TESS