کشف 59 سیاره فراخورشیدی جدید در اطراف ستارگان نزدیک!!

ستاره‌شناسان در اروپا 59 سیاره فراخورشیدی جدید را کشف کرده‌اند که به دور ستاره‌های کوتوله قرمز می‌چرخند. دوازده عدد از این سیارات بالقوه قابل سکونت هستند. همه آنها در فاصله 65 سال نوری خورشید ما قرار دارند.

ایده هنری از Kepler-1649c، یک سیاره فراخورشیدی سنگی که به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد. به علاوه، در منطقه قابل سکونت ستاره خود قرار دارد. اکنون، کنسرسیوم پروژه CARMENES 59 سیاره فراخورشیدی جدید پیدا کرده است که به دور ستاره‌های کوتوله قرمز مجاور می‌چرخند و 12 مورد از آنها ممکن است به طور بالقوه قابل سکونت باشند. تصویر از  ناسا/ مرکز تحقیقات ایمز/ دانیل راتر.

تعداد سیارات فراخورشیدی شناخته شده – سیاراتی که به دور ستارگان دیگر می‌چرخند – به تازگی دوباره افزایش یافته است. در واقع، تا به امروز بیش از 5000 سیاره فراخورشیدی تایید شده با چند هزار نامزد دیگر را می‌شناسیم. در این ماه (22 فوریه 2023)، ستاره‌شناسان در اسپانیا و آلمان گفتند که 59 جهان جدید را یافته و تأیید کرده‌اند. همه آنها در حدود 65 سال نوری از خورشید ما و خانواده سیارات آن نسبتاً نزدیک هستند. اخترشناسان کار جدید را بر اساس 20000 مشاهده از 362 ستاره مجاور بنا کردند.

تمام سیارات تازه یافته شده به دور ستاره‌های کوتوله قرمز می‌چرخند. به گفته محققان، 12 مورد از آنها به طور بالقوه قابل سکونت هستند.

اخترشناسان با کنسرسیوم پروژه CARMENES هستند که به تازگی اولین مجموعه داده خود را منتشر کرده است (انتشار داده 1). ژورنال Astronomy & Astrophysics مقاله جدید مورد بررسی را در 22 فوریه منتشر کرد.

59 سیاره فراخورشیدی جدید در همسایگی خورشیدی

CARMENES نام پروژه نظرسنجی … و ابزار علمی مورد استفاده است. نظرسنجی CARMENES بر روی سیارات سنگی مشابه زمین، از جمله سیارات به اندازه زمین و ابر زمینها متمرکز است.

ابزار علمی CARMENES در رصدخانه Calar Alto در اسپانیا نصب شده است. برای یافتن سیارات فراخورشیدی از طیف‌سنجی داپلر (معروف به روش آزمایش شده و واقعی سرعت شعاعی) استفاده می‌کند.

آنها مشاهدات را بین سالهای 2016 تا 2020 انجام دادند.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، ستاره‌شناسان می‌گویند CARMENES در مجموع 59 سیاره فراخورشیدی جدید کشف کرده است. در مجموع، شامل شش سیاره مشتری مانند (با جرم بیش از 50 برابر زمین)، 10 سیاره نپتون مانند (10 تا 50 جرم زمین) و 43 زمین و ابر زمین مانند (تا 10 جرم زمین) است. اخترشناسان می‌گویند که 12 مورد از این سیاره‌ها به طور بالقوه برای زندگی قابل سکونت هستند. علاوه بر این، حداقل هشت سیاره زمین و سیاره‌ای به اندازه ابرزمین در منطقه قابل سکونت ستارگان خود قرار دارند و نهمین سیاره در سمت راست در لبه آن قرار دارد. به هر حال، منطقه قابل سکونت منطقه‌ای است که دمای سیارات سنگی می‌تواند به وجود آب مایع در آن اجازه دهد.

نمونه ستارگان مورد استفاده در این مطالعه شامل 15 درصد از تمام کوتوله‌های قرمز شناخته شده تا فاصله 20 پارسک (65 سال نوری) و 48 درصد در 10 پارسک (33 سال نوری) است.

همچنین، علاوه بر 59 سیاره جدید، CARMENES همچنین 17 سیاره شناخته شده قبلی را مجدداً تجزیه و تحلیل کرد.

نویسنده اصلی، ایگناسی ریباس در موسسه علوم فضایی (IEEC-CSIC) اظهار داشت:

از زمان شروع به کار، CARMENES 17 سیاره شناخته شده را دوباره تجزیه و تحلیل کرده و 59 سیاره جدید را در مجاورت منظومه شمسی ما کشف و تأیید کرده است که به طور قابل توجهی به گسترش سرشماری سیارات فراخورشیدی نزدیک کمک کرده است.

CARMENES شامل بیش از 200 دانشمند و مهندس از 11 موسسه اسپانیایی و آلمانی است.

رصد مجدد همان ستاره‌ها

پروژه CARMENES، که اکنون با نام CARMENES Legacy-Plus شناخته می‌شود، در سال 2021 آغاز شد. به منظور تأیید سیارات جدید تا حد امکان، به رصد مجدد همان ستاره‌ها حداقل 50 بار ادامه می‌دهد. همانطور که خوان کارلوس مورالس، محقق IEEC در ICE-CSIC، توضیح داد:

برای تعیین وجود سیارات در اطراف یک ستاره، حداقل 50 بار آن را مشاهده می‌کنیم. اگرچه دور اول داده ها قبلا منتشر شده است تا جامعه علمی بتواند به آنها دسترسی داشته باشد، مشاهدات همچنان ادامه دارد.

پروکسیما قنطورس b یک سیاره فراخورشیدی سنگی به اندازه زمین است که به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد. همچنین، این نزدیکترین سیاره فراخورشیدی شناخته شده به زمین با فاصله 4.3 سال نوری است. در واقع، 59 سیاره فراخورشیدی جدید به دور ستارگان در فاصله 65 سال نوری از ما می‌چرخند. تصویر از  ESO/ M. Kornmesser/ Wikipedia (CC BY 4.0).

طیف با وضوح بالا

CARMENES ستارگان و سیارات آنها را در نور مرئی (نوری) و مادون قرمز مطالعه می‌کند. ستاره‌شناسان می‌توانند سیاراتی را که به دور ستاره‌ها می‌چرخند با تجزیه و تحلیل نور ستاره تشخیص دهند. آنها این کار را با اندازه‌گیری حرکات ریز ستاره – روش سرعت شعاعی – انجام می‌دهند که توسط سیارات “کشش” آنها با کشش گرانشی آنها ایجاد می‌شود. به طور باورنکردنی، ستاره شناسان می‌توانند سرعت ستاره را با دقت یک متر در ثانیه تعیین کنند. به این ترتیب، آنها می‌توانند سیارات سنگی کوچکتر را شناسایی کنند، چیزی که معمولا دشوار است.

به‌علاوه، طیف‌های با وضوح بالا همچنین می‌توانند سرنخ‌هایی درباره نوع جوی که سیارات دارند، در صورت وجود، ارائه دهند. پدرو جی. آمادو در موسسه اخترفیزیک اندلس (IAA-CSIC) گفت:

علاوه بر پروژه علمی، از IAA-CSIC، و با همکاری نزدیک با تکنسینها و مهندسان رصدخانه Calar Alto، ما در حال توسعه یک پیشرفت فنی برای ارائه دقت بیشتر به کل ابزار، و به ویژه کانال مادون قرمز هستیم. . این پروژه ابزاری که CARMENES-PLUS نامیده می‌شود، به CARMENES اجازه می‌دهد رقابت‌پذیری بالای خود را حفظ کند، نه تنها جستجوی خود را برای سیارات سنگی گسترش دهد، بلکه امکان توصیف اتمسفر احتمالی آنها را نیز فراهم می‌کند که چالش رصدی بعدی در این زمینه را تشکیل می‌دهد.

در این انتشار داده‌های فعلی، محققان داده‌های نور مرئی را منتشر کردند. بعداً داده‌های مادون قرمز نیز منتشر خواهد شد. این داده‌ها هنوز در حال پردازش هستند.

59 new exoplanets discovered around nearby stars